Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Kreatywne CV furtką do sukcesu?

Kiedy nasze doświadczenie nie jest tak bogate, jak byśmy tego chcieli lub mamy mnóstwo pomysłów w głowie, decydujemy się nierzadko na kreatywne CV, którym chcemy przekonać do siebie rekruterów. Jaką formę może przyjąć? Czy zawsze jest trafem w 10? Kiedy kreatywne CV się nie sprawdzi? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej na ten temat!

Kreatywne CV nie dla każdego?

Zanim zdecydujemy się na kreatywne CV, powinniśmy dokładnie sprawdzić profil firmy, do której aplikujemy i zastanowić się, czy taka forma jest niezbędna do otrzymania zatrudnienia. Graficzne, nawet najciekawsze CV, pełne kolorów i pomysłów może się nie sprawdzić na przykład, gdy poszukujesz pracy jako księgowy czy pracownik banku.

W branży kreatywnej takie nietypowe CV może nam pomóc, pokazać, że jesteśmy pomysłowi, jednak poza nią bardziej pożądane mogą być zwykłe, minimalistyczne dokumenty. W innym przypadku mogą zostać potraktowane jak przerost formy nad treścią.

Kreatywne CV wydaje się doskonałym pomysłem, kiedy szukamy pierwszej pracy, nie mamy odpowiedniego doświadczenia, ale chcemy pokazać swoje umiejętności, jednak nigdy nie mamy pewności, czy właśnie tego oczekuje od nas rekruter. Warto być więc ostrożnym i pamiętać, że nie jest to forma odpowiednia dla każdego.

Podstawowe kwestie w kreatywnym CV

Jeśli jednak decydujemy się na kreatywne CV, musimy przede wszystkim pamiętać o jednym - wszystko musi być przejrzyste, a rekruter musi od razu zauważyć najbardziej interesujące go sekcje, takie jak umiejętności, doświadczenie czy wykształcenie. Jeśli coś będzie niejasne i nie będzie mógł on szybko zapoznać się z treścią dokumentu, zwyczajnie zrezygnuje z zapoznawania się z nim.

Kreatywne CV służy przede wszystkim do pokazania swoich umiejętności, musimy więc przygotować je naprawdę dobrze, w świetnej jakości, musi być dopracowane do perfekcji. Zachowajmy też umiar - zbyt dużo ozdobników może sprawić, że dokument stanie się nieczytelny.

Rekruterzy podkreślają również, że pracownicy decydują się na wykorzystanie logo poprzedniego pracodawcy czy programów, jakimi się posługują, ponieważ ich zdaniem ciekawiej to wygląda - pamiętajmy jednak, że często nie mamy do tego prawa i używamy ich nielegalnie.

Kreatywne CV - formy

CV nie jest zawsze kartką papieru zapełnioną tekstem. Istnieją alternatywny, które sprawiają, że kreatywne CV wychodzi poza wszelkie schematy. Jakie formy może przybrać i co jest najważniejsze podczas ich tworzenia?

  1. Graficzne CV
    Szczególnie osoby, które chcę pokazać swoją znajomość programów graficznych, często decydują się na graficzne przedstawienie swojego CV - rysują swoją podobiznę, przedstawiają swoje doświadczenie niezwykle kreatywnie dzięki grafikom. Niektóre dokumenty tego typu są szalenie interesujące i podbijają internet (na przykład życiorys stworzony na podobieństwo gry Mario). Taka kreatywność z pewnością zostanie doceniona na określonych stanowiskach, takich jak grafik czy projektant itp. Pamiętajmy jednak, by kreatywne CV było spójne oraz abyśmy naprawdę decydowali się na nie, kiedy mamy pomysł i potrzebne do wykonania umiejętności. Nie kopiujmy również tego, co znaleźliśmy w internecie. Mamy w końcu pokazać kreatywne CV, nie natomiast kalkę tego, co wymyślił już ktoś inny. Możemy to wykonać doskonale, jednak to odtwórstwo.

  2. Strona internetowa
    Doskonałą alternatywą dla tradycyjnego dokumentu jest przedstawienie swojego doświadczenia i umiejętności na stronie WWW. Pamiętajmy jednak, by była intuicyjna, nie zawierała zbyt wiele tekstu, skupiała się na najważniejszych kwestiach i była estetycznie wykonana. Jeśli rekruter wejdzie na nią i zobaczy mnóstwo tekstu, do tego nieuporządkowanego, a kolor strony sprawi, że nie będzie można tego przeczytać bez zawrotów głowy, z pewnością nie wywołamy dobrego wrażenia.

  3. Wideo
    Coraz popularniejszą formą kreatywnego CV jest wideo. Pracownik nagrywa krótki filmik opowiadający o jego doświadczeniu, umiejętnościach i wykształceniu. Co jest ważne w tym przypadku? Przede wszystkim musimy dokładnie zastanowić się nad interesującą formą. Siedzenie przed kamerą, bardzo statyczne i opowiadanie o sobie, jakbyśmy recytowali CV, z pewnością nie jest kreatywne i ciekawe. Przede wszystkim musimy zadbać o odpowiednią jakość - nagrywanie telefonem może nie być najlepszym pomysłem. Dodatkowo w grę nie powinno wchodzić czytanie z kartki, przygotujmy się wcześniej. Rekruter nie powinien również mieć problemu z usłyszeniem i zrozumieniem tego, co mówimy. Postarajmy się także nie rozgadywać -  na przeczytanie dokumentu rekruter przeznacza kilka minut, wideo więc nie powinno być dłuższe.

  4. Prezentacja
    Decydujemy się również na wykonanie prezentacji, zamiast tradycyjnego CV. W tym przypadku musimy dokładnie przemyśleć przedstawienie treści - slajdy nie mogą być przeładowane. Ważna jest również konsekwencja i poprawność językowa. Na slajdach możemy pokazać swoje projekty, wykonane prace, w związku z tym kreatywne CV może stać się również rodzajem portfolio.

W Internecie odnaleźć można strony, na których udostępniane są kreatywne CV. Dzięki temu, nawet jeśli nie posiadamy odpowiednich umiejętności, możemy stworzyć dokument, który się wyróżni. CV to nasz pierwszy kontakt z rekruterem, dlatego tak ważne jest jego odpowiednie przygotowanie. Dzięki niemu możemy bowiem otrzymać szansę na zdobycie wymarzonego stanowiska.