Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak zacząć pracę w branży social media?

Branża social media, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, cieszy się niezwykłą popularnością. Otaczająca nas rzeczywistość zmusiła wiele firm, które wcześniej nie do końca rozważały taką możliwość, do pojawienia się w przestrzeni online i rozpoczęcia lub poszerzenia sprzedaży internetowej. Profil na Facebooku, Instagramie czy YouTube to dzisiaj już nie innowacyjny pomysł, a marketingowy standard. 

Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na tego typu usługi, powiększyła się także ilość miejsc pracy w tym sektorze. Zarówno w dużych korporacjach, jak i w małych firmach, poszukiwani stali się specjaliści social media, osoby tworzące posty lub moderujące grupy.

W dzisiejszym artykule podpowiemy więc, jak zacząć pracę w mediach społecznościowych i na co zwrócić szczególną uwagę, rozpoczynając karierę w tej dziedzinie.

Ważne cechy i umiejętności przyszłego pracownika social media

Bez względu na stanowisko jakie w przyszłości obejmiesz, social media cechuje dość duża zmienność i dynamika działań. To, co wczoraj było modne, dziś może budzić już niesmak. Dzisiejsza gwiazda Instagrama, może jutro zostać już tylko wspomnieniem. Dlatego w tej branży tak mocno ceni się szybką reakcję na codzienne wydarzenia, umiejętność obserwowania i przewidywania trendów, oraz zamiłowanie do pracy „tu i teraz”.

Z pewnością atutem będzie lekkie pióro (przydaje się zarówno przy tworzeniu postów jak i reklam, a także w umiejętnym moderowaniu treści) oraz znajomość programów graficznych (nawet podstawowych aplikacji, takich jak np. Canva). 

Przyszły pracownik tej branży musi mieć świadomość, że często nie jest to praca od 8:00 do 16:00 (jak doskonale wiemy, kryzysy w social mediach lubią wybuchać w weekendy lub wieczorem). Dlatego elastyczność godzin pracy jest tutaj kluczowa.

Mimo, że praca w mediach społecznościowych wydaje się być lekka i bardzo kreatywna, to nie możemy zapomnieć o jej podstawowym wymiarze czyli: analizie danych. Jeśli więc logiczne myślenie oraz chłodna analiza nie są Ci obce, to także ułatwi Ci pracę w tym zawodzie.

Stanowiska pracy w social mediach

Jeśli czujesz, że posiadasz powyższe cechy i umiejętności, i nadal marzysz o pracy w social mediach, na początku warto sprawdzić kilka portali z ofertami pracy. Już po kilku minutach, na hasło „praca w social mediach”, w wyszukiwarce pojawi się wiele różnych stanowisk, a każde z nich wymagać będzie nieco innych umiejętności. Do najczęściej spotykanych ofert należeć będą:

  • Copywriter/Content specialist: czyli osoba odpowiedzialna za tworzenie ciekawych i wciągających treści, zarówno do postów, jak i do reklam. 
  • Moderator profilu lub grupy: czyli osoba czuwająca nad odpisywaniem na wiadomości i komentarze, dbanie o jakość wypowiedzi na profilu (np. reagowanie na wulgarnych użytkowników), a także łagodzenie ewentualnych sporów.
  • Social Media Paid Specialist: na tym stanowisku, od pracownika będzie wymaga znajomość systemów reklamowych związanych z wybranym kanałem społecznościowym oraz zdolności strategiczne związane z tworzeniem kampanii reklamowych. 
  • Social Media Analyst – czyli stanowisko pracy związane z analizowaniem wyników reklamowych I wdrażaniem nowych strategii marketingowych.
  • Junior/Senior Social Media specialist/ Specjalista ds. marketingu online – na tym stanowisku często wymagany jest mix umiejętności: w zależności od długości stażu pracy – mniej lub bardziej zaawansowana znajomość i obsługa systemów reklamowych, umiejętność prowadzenia profili społecznościowych, a także obsługa prostych programów graficznych.

Oczywiście, najczęściej na rynku pojawiają się oferty, które łączą w sobie kilka umiejętności. Dlaczego? Ponieważ szersza znajomość różnych dziedzin może ułatwić Ci pracę z obecnym zakresem obowiązków. Np. znając (nawet z grubsza), system reklamowy Facebook Ads, łatwiej będzie Ci dostosować treść reklamy, tak by była chętniej klikana. Obsługa programu graficznego pomoże Ci z kolei zwizualizować grafikę do posta – tak, aby klient łatwiej mógł ocenić szkic, zanim trafi on w ręce profesjonalnego grafika. 

Najważniejsze jednak, byś zastanowił się, który sektor social mediów najbardziej Cię interesuje, a następnie skupił się na podstawowych wymaganiach dotyczących danej oferty pracy.

Pierwsze kroki w świecie social media

Jeśli pragniesz pogłębić swoją wiedzę na temat mediów społecznościowych z pewnością znajdziesz wiele ciekawych szkoleń, które pozwolą Ci na rozszerzenie danych umiejętności. Na rynku znajdziesz zarówno kilkugodzinne szkolenia stacjonarne, jak i możliwość wykupienia lekcji online. Po takich szkoleniach zdobędziesz certyfikat, który z pewnością pomoże Ci w znalezieniu wymarzonej pracy.

Jeśli twój budżet jest ograniczony, zacznij od obserwowania blogerów lub agencji reklamowych zajmujących się mediami społecznościowymi. Bardzo często prowadzą oni ciekawe, i co ważne - darmowe blogi, które są skarbnicą wiedzy na wiele tematów. Możesz także poszukać w sieci darmowych webinariów, szkoleń lub samouczków. 

Najlepszą opcją jednak, jest nauka na tzw. „żywym organizmie”. Spróbuj więc założyć swój własny fanpage lub profil na Instagramie. Stwórz pierwszą reklamę (nawet za bardzo niewielki budżet). Dzięki temu zaczniesz pewniej poruszać się po świecie profili społecznościowych oraz zrozumiesz działanie systemów reklamowych. Taki fanpage będzie także atutem w twoim CV. Nie bój się próbować- nawet jeśli coś Ci nie wyjdzie, zyskasz bezcenne doświadczenie!

Jeśli tylko pozwala Ci na to czas, wiele agencji reklamowych szuka stażystów – to także doskonała okazja do nauki a także poznania branży „od środka”.

Podsumowanie 

Jeśli posiadasz lekkie pióro i chęć śledzenia nowinek, nie boisz się ciągłych zmian, masz zdolności analityczne lub kreatywne – to na pewno znajdziesz w tej branży stanowisko dla siebie.  

Niezależnie, jaką drogę wybierzesz, social media to wymagający i ciągle zmieniający się sektor marketingu. Dlatego musisz być na bieżąco! 

Obserwuj wiodące agencje social media (na przykład On Board Think Kong), czytaj blogi i prasę dotyczącą social mediów, a najlepiej – sam postaw pierwsze kroki zakładając własny profil na Instagramie lub fanpage na Facebooku. Wystarczy chęć rozwoju, determinacja i regularność, a także własny laptop – by rozpocząć przygodę z mediami społecznościowymi.

Tekst zewnętrzny, artykuł partnera