Poradnik Pracownika

Menedżer – co sprawia, że jest skuteczny?

Kiedy zaczynamy swoją ścieżkę kariery, zazwyczaj staramy się pracować jak najlepiej, uczyć się jak najwięcej, by z czasem – dzięki doświadczeniu i umiejętnościom – awansować na wyższe stanowisko. Nic w tym dziwnego, wielu z nas nie chce stać w miejscu i choć nowe stanowisko to również wiele nowych obowiązków i zdecydowanie zwiększona odpowiedzialność, wiąże się ono również z lepszymi możliwościami rozwoju, wyższą pensją i zwiększoną decyzyjnością. Jednak jak w każdym przypadku, także i tutaj istnieje pewien zestaw cech, który sprawia, że menedżer jest skuteczny i ma większe predyspozycje do zarządzania ludźmi. Co o tym decyduje? Jaki powinien być dobry menedżer? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Awans na stanowisko menedżera

Jak już wspominaliśmy, wielu z nas chce awansować. Wkładamy w nasze obowiązki tyle pracy, staramy się być coraz lepsi, dlatego też chcemy, by nasze zaangażowanie zostało docenione. Awans na stanowisko menedżerskie z pewnością o tym świadczy.ma przed sobą wiele wyzwań – nie tylko musi być ekspertem w swojej dziedzinie, doskonale zarządzać, potrafić łagodzić konflikty, lecz także być gotowym na wszelkie nieprzewidziane sytuacje, umieć szybko reagować w sytuacjach kryzysowych i nie dać się napięciu, które wówczas może powstać.

Od menedżera oczekujemy również, że będzie chciał nadal prężnie się rozwijać. To, że otrzymał awans, nie oznacza, że może osiąść na laurach. Bardzo istotne jest to, by wiedział, że stałe udoskonalanie umiejętności i wiedzy jest tym, co powinno być dla niego oczywistością.

Dodatkowo menedżer powinien umieć spojrzeć na siebie krytycznym okiem, nie działać bezrefleksyjnie, uczyć się na swoich błędach, analizować swoją pracę i nie przechodzić obok porażek obojętnie – z wszystkiego można wyciągnąć ważne wnioski.

Warto jednak mieć na uwadze, że nie każdy ma do tego predyspozycje i choć jesteśmy różni, pewien zestaw cech może sprawić, że menedżer będzie stanowiskiem idealnym dla nas.

Skuteczny menedżer, czyli jaki?

Czy każdy nadaje się do pełnienia funkcji menedżera? Oczywiście, że nie. Z pewnością lepszym kandydatem na to, by zostać skutecznym członkiem kadry zarządzającej, jest posiadanie zestawu cech, które sprawić mogą, że będziemy lepiej sprawdzać się w tej roli.

Oczywiście każdy z nas jest inny i fakt, że tych cech nie posiadamy, nie skreśla nas, a wiele rzeczy można po prostu wyćwiczyć, jednak z pewnością ułatwią one skuteczność działania. Jaki więc powinien być menedżer?

Umiejętność organizacji czasu pracy

Menedżer musi wiedzieć, co jest priorytetem, musi umieć je wyznaczać, nie tylko dla siebie, lecz także dla pracowników. Taka osoba musi być doskonale zorganizowana, wiedzieć, jak wyznaczać cele i sprawić, by były one realne. Musi przewidzieć, ile czasu może zająć wykonanie projektu, potrafić wypunktować jego etapy, a dodatkowo stale nadzorować, czy wszystko idzie po jego myśli, zgodnie z planem. Taka osoba musi również mieć świadomość tego, że nie zawsze to się udaje, że mogą wystapić sytuacje kryzysowe, na które również musi być przygotowany. Skuteczna osoba na tym stanowisku nie ma problemu z zarządzeniem w czasie sobą oraz innymi ludźmi.

Pewność siebie i swoich umiejętności

Trudno wyobrazić sobie dobrego, skutecznego menedżera, którzy nie wierzy w siebie i swoje umiejętności. Nie chodzi tutaj oczywiście o wychwalanie swoich zasług, ale o świadomość, że jesteśmy odpowiednią osobą na odpowiednim stanowisku. Jeśli pracownicy zaczną podważać kompetencje takiej osoby, a ona nie będzie na to reagować, uważając gdzieś w głębi siebie, że rzeczywiście nie do końca zasłużyła na to stanowisko, z pewnością podwładni to wyczują, co zmniejszy ich szacunek do menedżera i znacznie utrudni współpracę.

Jasność  w przekazywaniu komunikatów

Menedżer musi dokładnie i jasno tłumaczyć, co muszą zrobić jego pracownicy, kiedy, czym mają się zajść, dlaczego to robią. Nie ma tutaj miejsca na niezrozumienie. Kiedy deleguje on zadania, musi wprowadzić do nich pracowników tak, by wszyscy wiedzieli, co należy do ich obowiązków i nie tworzył się niepotrzebny chaos i dezorganizacja.

Zdolność strategicznego myślenia

Skuteczny menedżer wie, jak powinna wyglądać strategia działania, ma świadomość tego, do czego dąży, wie, jak zachęcić i zmotywować pracowników do efektywności. Potrafi planować, nie ma problemów z realizacją.

Zdolność zarządzania grupą ludzi

Trudno wyobrazić sobie dobrego menedżera, który nie potrafi zarządzać ludźmi, wprowadzać pracowników do projektów, tworzyć zespołów czy znajdować pracowników, którzy doskonale odnajdą się w strukturach firmy.

Chęć ciągłej nauki

Jak już wspominaliśmy, menedżer musi chcieć się stale rozwijać, zwiększać swoją wiedzę i kompetencje. Nie jest tak, że staramy się, pracujemy wytrwale, dostajemy upragniony awans i nagle stopujemy, już nie musimy nic robić. Dobry menedżer nigdy nie osiądzie na laurach i zawsze będzie chciał być na bieżąco, doskonale przygotowany.

Rozwój nie tylko osobisty

Menedżer powinien chcieć rozwijać nie tylko siebie, lecz także cały zespół. Dlatego powinno mu zależeć na tym, by także jego pracownicy umieli jak najwięcej i stawali się ekspertami w swojej dziedzinie.

Otwartość na ludzi

Menedżer musi umieć rozmawiać z ludźmi, zauważać konflikty, rozwiązywać je, słuchać i odpowiadać na potrzeby. Pracownicy nie powinni czuć strachu przed na przykład zadawaniem pytania, dzieleniem się wrażeniami. Nie chodzi o to, żeby dać sobie wchodzić na głowę, jednak pokazać, że można z nami porozmawiać bez obaw.

Funkcja menedżera z pewnością nie jest prosta i wymaga ciągłego rozwoju, pokładów cierpliwości i umiejętności w kwestii zarządzania. Dlatego też nie każda osoba na tym stanowisku będzie skuteczna. Jednak pewne predyspozycje z pewnością sprawią, że awans na to stanowisko będzie strzałem w dziesiątkę, a pracownik sprawdzi się w nowej roli.