Jak powinno wyglądać CV w formie wideo?
Mamy coraz więcej możliwości, najnowsze technologie pozwalają nam na o wiele więcej kreatywności w przygotowywaniu dokumentów aplikacyjnych, z czego coraz więcej osób poszukujących pracy korzysta. Zazwyczaj na nietypowe formy CV decydują się osoby, które szukają zatrudnienia w branży kreatywnej. Nie da się ukryć, że pokazanie nietypowego pomysłu w niecodziennej odsłonie z pewnością może w takim przypadku naprawdę pomóc. Zazwyczaj takie formy jak wideo czy prezentacja zastępują list motywacyjny, jednak zdarza się, że są wysyłane także jako zastępstwo życiorysu zawodowego. Jak powinno wyglądać CV w formie wideo?
Kiedy zdecydować się na wideoprezentację?
Tak jak wspomnieliśmy, wideo zazwyczaj zastępuje list motywacyjny i jest uzupełnieniem tego, co zawrzemy w CV. Jednak zdarzają się sytuacje, w których życiorys w takiej formie również może się sprawdzić. Kiedy więc można się na niego zdecydować?
Na wideoprezentację możemy zdecydować się, jeśli stanowisko, na jakie aplikujemy, jest związane w jakikolwiek sposób z produkcją wideo – na przykład mamy współpracować z youtuberami, montować, nagrywać itp.
Na taką formę CV można sobie pozwolić również w przypadku, kiedy chcemy pracować w firmie, która aktualnie nie poszukuje pracowników. W takim przypadku i tak warto przesłać swoją aplikację, a jeśli rekruter czy pracodawca zobaczą, że jest przygotowane w nietypowej formie, jest większe prawdopodobieństwo, że się z nią zapoznają.
Jeśli w wymaganiach w ogłoszeniu jest jasno napisane, że kandydaci mają przesłać CV, nie wysyłajmy jedynie wideo – to może nas zdyskredytować. Z całą pewnością możemy jednak je załączyć jako dodatek do dokumentu.
Jednak zanim zdecydujemy się na tak nietypową formę, musimy się do jej nagrania odpowiednio przygotować. Jak powinno wyglądać CV w formie wideo?
Jak powinno wyglądać CV w formie wideo?
Zanim zdecydujemy się na tę formę życiorysu zawodowego, musimy wiedzieć, co warto wziąć pod uwagę przy jego tworzeniu. Jak powinno wyglądać CV w formie wideo – wideoprezentacja?
-
Jakość nagrania
Przede wszystkim, jeśli już decydujemy się na wideoprezentację, musimy mieć świadomość, że rekruterzy z pewnością zwrócą uwagę na jej jakość. Jesteśmy coraz bardziej przyzwyczajani do świetnych nagrań – nawet telefony tworzą filmiki o zaskakująco dobrej jakości. Jednak w przypadku CV smartfon może nie wystarczyć – szczególnie jeśli nie jest najnowszy. Wideo o niskiej jakości są po prostu męczące dla odbiorcy. Jeśli sami nie posiadamy odpowiedniego sprzętu, sprawdźmy, czy nie moglibyśmy go od kogoś wypożyczyć.
Dodatkowo konieczne jest zwrócenie uwagi na dźwięk – szczególnie jeśli dużo mówimy. Zdarza się bowiem, że ktoś wybiera formę, która dźwięku nie wymaga. W przeciwnym razie z całą pewnością musimy czuwać nad tym, by nie było problemu ze zrozumieniem nas, głośnością itp. Jakość stanowi naszą wizytówkę i musimy mieć to na uwadze. -
Odpowiedni wygląd
Mimo że wideo nie jest bezpośrednim spotkaniem z rekruterem, nie możemy poczuć się zbyt swobodnie. Nawet jeśli mamy dużo ciekawych rzeczy do przekazania, nasz nieodpowiedni wygląd może sprawić, że potencjalny pracodawca nie będzie nami zainteresowany – przede wszystkim dlatego, że przykładowo dres czy niedbała fryzura sprawiają, że wyglądamy zwyczajnie nieprofesjonalnie.
Na wideo musimy prezentować się biznesowo – ubranie się w coś eleganckiego nie jest pracochłonne, a od razu sprawi, że będziemy wyglądać na bardziej zaangażowanych. -
Przygotowanie tekstu
Wideoprezentacja nie jest wejściem na żywo, nie musisz martwić się tym, że powiesz coś nie tak, bo scenariusz możesz przygotować wcześniej. Zapisz sobie to, co masz do powiedzenia, ale pamiętaj, że powinny to być jedynie wskazówki. Co to znaczy?
Z pewnością nie będzie to przekonujące, jeśli cały tekst zostanie przeczytany z kartki lub wyrecytowany z pamięci. Warto mieć przy sobie notatki, ale mówić swobodnie, starać się brzmieć tak, jakbyśmy właśnie z kimś rozmawiali twarzą w twarz. -
Czas trwania
Przy przygotowaniu tekstu nie zapomnijmy sprawdzić, jak długi on będzie. Rekruter raczej nie będzie chciał spędzić na zapoznawaniu się z wideo dużo więcej czasu, niż zajęłoby mu przeczytanie CV. Dlatego nie rozwlekajmy tego, co chcemy powiedzieć, stawiajmy na konkrety, a już na pewno nie wchodźmy w zbędne szczegóły. -
Dobry montaż
Wytnijmy wszelkie ujęcia, które się nie udały, sprawdźmy czy na pewno wideo jest dokładnie takie, jak zaplanowaliśmy i dobrze je zmontujmy. Sprawdźmy jakie są trendy, obejrzyjmy kilka filmików, na przykład na YouTubie, żeby przekonać się, z czego powinno się rezygnować. -
Wielkość pliku
Postarajmy się również, aby plik nie był zbyt ciężki, szczególnie jeśli wysyłamy go w mailu. Nie chcemy przecież zablokować skrzynki rekruterowi. Jeśli chcemy mieć pewność, że otrzyma wiadomość, zadbajmy o wielkość pliku. Możemy również wgrać film na YouTube i przesłać link.
Jak powinno wyglądać CV w formie wideo? Przede wszystkim profesjonalnie. Dlatego też jeśli się zdecydujemy na prezentację tego typu, musimy być pewni, że sobie z nią poradzimy. Takie nietypowe CV w formie wideo może przekonać do nas rekrutera, dlatego jeśli staramy się o pracę w branży kreatywnej, warto spróbować!