Social media manager - kim jest i czym się zajmuje?
Przez to, że sami często korzystamy z portali społecznościowych, może się wydawać, że sporo spędzonego tam czasu już jest niejako uprawnieniem do pracy na stanowisku jakim jest social media manager. Oczywiście wśród użytkowników znajdują się osoby, które w lot pojmują każdą pojawiającą się nowość, lubią testować, potrafią nawiązać kontakt z fanami, ich posty są udostępniane i lajkowane o wiele częściej niż innych, co z pewnością jest predyspozycją do wykonywania tego zawodu. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że samo założenie konta i pisanie postów nie wystarczy. Social media dynamicznie się zmieniają, za tymi zmianami trzeba nadążać, zauważać je, rozumieć. Poza tym zwykły użytkownik nieczęsto zgłębia wiedzę w zakresie marketingu i reklamy. W związku z tym sprawne poruszanie się po serwisach jest istotne, jednak to tylko wierzchołek góry lodowej, często niewystarczający do podjęcia pracy. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele osób wyobraża sobie pracę social media managera jako pracę marzeń. Czy słusznie?
Trudno wyobrazić sobie współcześnie firmę, która nie jest obecna w social media. Nie bez przyczyny mówi się, że jeśli kogoś nie ma na Facebooku - prawdopodobnie nie istnieje. Media społecznościowe są tak popularne, że wiele osób szukając opinii czy oferty danego przedsiębiorstwa, zagląda właśnie na nie. Nic więc dziwnego, że każda firma powinna posiadać osobę, która zajmie się profesjonalnie marketingiem w social media. Czym zajmuje się social media manager? Jak nim zostać? Ile zarabia osoba na takim stanowisku? Przeczytaj niniejszy artykuł, w którym poznasz odpowiedzi na te pytania.
Kim jest social media manager i co robi?
Jeszcze kilka lat temu firmy potrzebowały najczęściej po prostu specjalisty ds. social media. Dzisiaj profesja ta ma wiele specjalizacji, można powiedzieć, że z roku na rok przybywa ich coraz więcej.
Social media manager odpowiada za komunikację między firmą a klientem za pomocą wszelkich dostępnych mediów społecznościowych. Często zawód ten łączy w sobie nie tylko zadania managerskie, lecz także zarządzanie projektami, specjalizację w zakresie marketingu wideo, copywriting i elementy obsługi klienta.
Czy praca social media managera polega tylko na tym, aby publikować posty w różnych portalach społecznościowych? Do jego zadań należy przygotowanie całej strategii, która sprawi, że obecność firmy w social media będzie spójna i sensowna. W tym celu niezbędna jest wiedza o potencjalnych klientach marki, zachowaniu internautów, sposobie ich działania. Przyda się więc wiedza nie tylko w zakresie PR czy marketingu, lecz także w zakresie m.in. psychologii czy socjologii.
Jaki powinien być social media manager?
Oprócz tego, że social media manager musi doskonale poruszać się po mediach społecznościowych, znać ich funkcje i nie mieć problemu z nowościami, musi posiadać także inne umiejętności i cechy przydatne na tym stanowisku.
Przede wszystkim social media manager powinien być zainteresowany tym, co dzieje się w branży, nastawiony na ciągłą naukę i poszerzanie swoich umiejętności. Jak już wspominaliśmy, media społecznościowe nie stoją w miejscu. Ciągle coś się zmienia, a social media manager musi być na takie zmiany przygotowany. Nie powinny one go odstraszać.
Istotna w tym zawodzie jest również kreatywność, łatwość w posługiwaniu się słowem i lekkie pióro. Social media manager musi być komunikatywny i otwarty - w końcu poprzez media komunikuje się z klientem czy potencjalnym klientem, dla którego wszystko powinno być jasne i zrozumiałe. Poza tym media są dynamiczne - social media manager musi szybko reagować na komentarze, wyczerpująco odpowiadać, być przygotowanym na stres, a także nie ulegać emocjom. Jeżeli komentarz jest niegrzeczny, musi zachować klasę, bez względu na to, czy jest zdenerwowany, czy nie.
Trudno wyobrazić sobie social media managera, który nie posiada profilu na popularnych portalach, nie pisze, nie prowadzi bloga, nigdy nie miał żadnej interakcji z użytkownikiem. Dodatkowo wszystkie media jakie posiada, muszą być jego prawdziwą wizytówką. Z pewnością rekruter sprawdzi, jak kandydat radzi sobie w mediach społecznościowych, obejrzy jego profile. Warto, by dzięki temu przekonał się, że potencjalny pracownik wykonuje nawet prywatnie bardzo dobrą pracę w zakresie swojego wizerunku w sieci.
Istotna i często wymagana jest również znajomość języka angielskiego. Wiele artykułów i aktualności na temat social media napisanych jest właśnie w tym języku, jego znajomość ułatwia więc poszerzanie wiedzy. Dodatkowo nierzadko wymagane jest także tworzenie postów w tym języku.
Social media manager - jak nim zostać?
Z pewnością pomocne będą studia w tym kierunku, jednak tak naprawdę przydatne mogą być każde studia humanistyczne - dziennikarstwo, marketing, socjologia - ale nie tylko - pomocna może być również np. informatyka.
Studia mogą dobrze przygotować kandydata, jednak samo wykształcenie może być niewystarczające, ponieważ bardzo ważne w tym zawodzie jest także doświadczenie zawodowe. Jeżeli dopiero raczkujemy w branży, z pewnością rekruterzy zwrócą przede wszystkim uwagę na to, jak wygląda nasza prywatna działalność w sieci, dlatego przydatne okaże się prowadzenie bloga, fanpage’a czy dobre prowadzone profile na takich portalach jak m.in. Twitter, Instagram, GoldenLine czy LinkedIn.
Ile zarabia social media manager w Polsce?
Przeciętne zarobki, na jakie mogą liczyć przedstawiciele zawodu social media manager w Polsce, wynoszą średnio 4 195,00 złotych netto. 25% osób zajmujących to stanowisko, otrzymujących pensje najniższe, zarabia ok. 3 494,00 złotych netto miesięcznie i mniej, z kolei najwyższe wynagrodzenia wynoszą średnio 4 931,00 złotych i więcej.
Social media manager - wymagania pracodawców
Czego wymagają pracodawcy od kandydata na stanowisko social media managera? Przede wszystkim istotne jest doświadczenie w mediach społecznościowych i doskonałe poruszanie się w nich, kreatywność, komunikatywność, otwartość, dobre posługiwanie się językiem angielskim, wiedza z zakresu marketingu internetowego, umiejętność obsługi narzędzi do monitorowania social media, lekkie pióro, doskonałe posługiwanie się słowem, wyższe wykształcenie kierunkowe, dobra organizacja pracy oraz umiejętność pracy w zespole.
Praca social media managera może być wymarzonym zajęciem dla osób, które w mediach społecznościowych czują się jak ryby w wodzie. Warto jednak pamiętać, że zajęcie to wymaga o wiele więcej wysiłku, niż tylko założenia konta i wstawiania na profil ciekawych postów. Wiedza z zakresu PR-u czy marketingu internetowego, kontaktu z klientem i wszelkich możliwości mediów społecznościowych jest niezbędna i powinna być stale aktualizowana.