CV grafika, dziennikarza lub ilustratora – nietypowa forma
Kiedy wysyłamy nasze dokumenty aplikacyjne, szczególnie do dużej/znanej firmy lub na oblegane stanowiska, mamy świadomość, że najpewniej rekruter otrzyma setki CV w tym samym czasie. Jeśli zależy nam na pracy, to oczywiste, że chcemy się jakoś wyróżnić i pokazać, że to właśnie my jesteśmy kandydatami, których firma potrzebuje. W tak zwanej branży kreatywnej może być to znacznie prostsze – CV grafika, ilustratora czy nawet korektora wcale nie musi być nudne. Jego nietypowa forma może się doskonale sprawdzić i być rodzajem naszego portfolio. Kiedy rozważyć nietypowe CV? Podpowiadamy w niniejszym artykule!
„Nudne” CV często niezbędne
W momencie, kiedy w internecie jest dostępnych mnóstwo szablonów CV, zarówno darmowych, jak i płatnych, można mieć wrażenie, że zwykły, niczym niewyróżniający się dokument dzisiaj się po prostu nie przebije.
Jednak warto mieć świadomość, że grafiki, dodatki, podkreślenia i kolory nie sprawdzą się w każdej branży. Należy dopasować swoje dokumenty do odbiorcy, a niektóre z firm wręcz wymagają profesjonalizmu i powagi, w których ramach nie ma rysunku zamiast naszego zdjęcia.
Najbezpieczniej jest pomyśleć o nietypowej formie CV, kiedy działamy w tak zwanej branży kreatywnej i wiemy, że dzięki temu możemy pokazać nasze umiejętności oraz pomysłowość, zanim w ogóle rekruter zapozna się z treścią. W związku z tym na przykład CV grafika, które będzie udekorowane piękną grafiką, najpewniej się obroni.
W wielu przypadkach jednak wciąż idealnym rozwiązaniem będzie klasyczna elegancja i minimalizm w formie. Nie zapominajmy, że „zwykłe” czarno-białe CV także może być ciekawe pod względem wizualnym, jednocześnie nie odwracając uwagi od treści.
Nietypowe CV
Jaką formę może przyjąć nietypowe CV? Właściwie dowolną. Warto jednak pamiętać o tym, że jeżeli pracodawca prosił o przesłanie dokumentów, mimo ciekawej dodatkowej formy warto jednak przesłać także tradycyjną, by mógł się z nią w każdej chwili zapoznać.
Nietypowe CV może być teoretycznie zwykłym PDF-em, jednak zawierającym elementy, które są niecodzienne, jak grafiki, rysunki, wykresy – w zależności od tego, którą z naszych umiejętności chcemy podkreślić. Dzięki temu CV może stać się jednocześnie naszą wizytówką i stanowić swojego rodzaju portfolio.
Niektórzy jednak decydują się na inne formy – na przykład stronę internetową. W branży IT może to być doskonałe przedstawienie nie tylko naszego doświadczenia, lecz także umiejętności. Chcesz projektować strony? Proszę bardzo! W odpowiedzi na ogłoszenie wysyłasz link do swojego CV na stronie, którą zaprojektowałeś. Dwa w jednym.
W niektórych zawodach ciekawe może również okazać się CV w formie wideo. Tutaj jednak warto pamiętać, że jakość nagrania musimy być bardzo dobra, dźwięk wyraźny, a my konkretni – takie nagranie nie powinno trwać dłużej niż przeczytanie naszego życiorysu. Może mieć ono formę elevator pitch, czyli bardzo treściwej i krótkiej autoprezentacji.
Ilu ludzi, tyle pomysłów – nietypowych form może być naprawdę wiele: książka, ulotka, plakat reklamowy, a może nawet aplikacja? Właściwie nie ma ograniczeń.
Jak może wyglądać CV grafika czy inne nietypowe dokumenty?
Jak więc mogą wyglądać przykłady takich nietypowych działań?
Swojego czasu internet obiegło wideo, w którym młody mężczyzna wyjaśniał, jak dostał pracę w jednej z firm produkujących alkohole. Kandydat do pracy przesłał do firmy swoje CV w formie listu w butelce (oczywiście od szampana, którego produkuje firma). Forma tak ujęła pracodawcę, że mężczyzna został przyjęty do pracy.
W sieci można było również odnaleźć CV grafika, który zaprojektował je, w całości opierając się na grafice gry Mario. Jego życiorys zawodowy był niejako jednym z etapów tej gry.
To oczywiste, że co jakiś czas ktoś wpada na genialny pomysł, który viralem krąży po internecie. Jednak na co dzień można też korzystać z nieco bardziej „oklepanych” pomysłów, które i tak pokażą umiejętności i podkreślą kreatywność.
Przykładowo ilustrator może zamiast swoje zdjęcia dodać autoportret. Co więcej, może też na przykład stworzyć własny, ręczny font, którego użyje w nagłówkach, nadając całemu dokumentowi specyficznego charakteru.
Osoba zajmująca się korektą tekstów może pozostawić w CV specjalnie kilka błędów, a później nanieść poprawki za pomocą znaków korektorskich.
Dziennikarz może stworzyć CV, które formą będzie przypominało reportaż. Doskonale w przypadku osób piszących może sprawdzić się też storytellingowe CV. Tak jak już wspominaliśmy, ilu ludzi, tyle pomysłów i z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.
Wysłanie nietypowego CV może sprawić, że skutecznie wyróżnimy się z tłumu i rekruter od razu zauważy naszą kandydaturę. Jak się okazuje, co potrwierdzają przytoczone przykłady, kreatywne CV może nam zapewnić zatrudnienie. Dlatego też jeśli chcemy pokazać swoją kreatywność, warto rozważyć taką niecodzienną drogę.
Pamiętajmy jednak, żeby dopasować ją do firmy, do której aplikujemy. Nie zawsze CV przypominające portfolio będzie dobrym rozwiązaniem. Jeśli więc mamy możliwość, by sprawdzić, jaki charakter ma potencjalne miejsce pracy, zróbmy to, aby nietypowe CV nie przekreśliło naszej szansy na zatrudnienie.