Style zarządzania organizacją
Przedsiębiorcy chcą, aby ich firma dobrze prosperowała, więc starają się, aby ich działania oraz sposób wykonywania obowiązków przez pracowników były jak najbardziej sprawne. Dlatego też decydują się oni na różne style zarządzania organizacją, ponieważ sposób, w jaki przełożeni przewodzą firmie, jest istotny w tym zakresie. Właściwie każdy szef jest inny, jednak wyróżnia się główne style zarządzania organizacją, którymi wielu z nich się cechuje. W niniejszym artykule pokazujemy, w jaki sposób zarządzane są przedsiębiorstwa.
Na samym początku warto jednak zaznaczyć, że tak naprawdę nieczęsto spotyka się szefa, który w pełni obrazuje dany styl. Bardzo często czerpie on z także z innych rodzajów, jednak mimo wszystko pewne cechy sprawiają, że któryś z nich ma przewagę.
Główne style zarządzania organizacją
Czy przełożeni poznają style zarządzania organizacją i dzięki temu decydują się na podejmowanie konkretnych działań i decyzji? Często zupełnie nie zwracają uwagi na wzorce, działają tak, jak czują, biorąc pod uwagę misję firmy, jej cele i wartości oraz własne możliwości. Starają się działać na jak największą korzyść przedsiębiorstwa. Mimo wszystko jednak wpisują się w pewne ramy.
Wyróżniamy trzy główne style zarządzania organizacją:
Styl demokratyczny
W takim przypadku organizacja stawia przed sobą główny cel, do którego dążą wszyscy: zarówno przełożeni, jak i pracownicy. W związku z tym, że każdy jest tak samo zaangażowany w sprawę, nie ma tutaj hierarchii określającej, kogo zdanie jest bardziej istotne i kto ma przewagę. Przełożonym zależy przede wszystkim na tym, by wysłuchać wszystkich uwag, zanim zdecyduje ostatecznie, jakie kroki podejmie. Są oni otwarci na pracowników, nie muszą się oni bać swojego zdania, odczuwać lęk przed tym, co powie szefostwo i mieć poczucie, że i tak nic nie znaczą – znaczą, a ich zdanie jest naprawdę istotne.
Nie da się ukryć, że taki styl zarządzania organizacją sprawia, iż zwiększa się zaangażowanie pracowników oraz ich motywacja do wykonywania zadań. Przełożeni ufają im, powierzają zadania, odpowiedzialność za nie i nie odbierają im przy tym swobody. Zwiększa to również kreatywność, innowacyjność pomysłów, sprawia, że szybciej odnajdują rozwiązanie problemów.
Przełożeni oceniają pracę zespołu, więc każdy pracownik dostaje feedback – wie, co robi źle, co musi poprawić, a co idzie mu naprawdę dobrze. Ma świadomość tego, na czym powinien się skupić.
Ten styl wydaje się więc idealny, warto jednak dodać, że w jego przypadku moment podejmowania decyzji przez przełożonego może być naprawdę długi – w końcu przed ostateczną decyzją chce on poznać zdanie wszystkich zainteresowanych.
Styl liberalny
Choć omawiamy style zarządzania organizacją, wielu ekspertów uważa, że tak naprawdę styl liberalny nie jest przywództwem. Co więcej, są oni zdania, że może on wręcz szkodzić firmie.
W takim przypadku zarządzania rola przełożonych jest ograniczona niemal do minimum. Ich głównym zadaniem jest dostarczenie narzędzi, które mają umożliwić pracownikom wykonywanie ich obowiązków. Wyrażają swoją opinię, propozycje rozwiązania problemów itd. tylko wówczas, kiedy zostaną o to jasno poproszeni.
Pracownicy nie dostają informacji zwrotnej. Nie są nagradzani za dobrą pracę, nie otrzymują konstruktywnej krytyki tego, co robią źle. Jak można się domyślić, może to doprowadzić do chaosu – skąd pracownicy mają wiedzieć, co robią dobrze, czy nie powielają swoich błędów, czy ich praca ma w ogóle sens?
Mają oni dużą swobodę pracy, nie są kontrolowani, co oczywiście ma swoje zalety, jednak zupełny brak odzewu sprawia, że pracując źle, mogą działać na niekorzyść firmy, zupełnie nie mając świadomości tego, co robią.
Dla niektórych brak kontroli jest jednak bardzo motywujący i sprawia, że pracuje im się lepiej, ale wielu pracowników potrzebuje feedbacku, by w pełni zaangażować się w swoją pracę.
Styl autokratyczny
Jest on przeciwieństwem stylu liberalnego. W takim przypadku przełożeni zupełnie nie mają zaufania do swoich pracowników. Mają poczucie, że jeśli spuści się ich z oka, zaprzestanie kontroli, nie powie dokładnie, jak mają wykonywać swoje zadania, co mają robić, oni od razu zaczną się lenić, przestaną pracować, nie będą dobrze wykonywać swoich obowiązków.
Patrząc na inne style zarządzania organizacją, można bez problemu zauważyć, że ten opiera się najbardziej na kontroli, a centralny punkt organizacji, który decyduje absolutnie o wszystkim, to przełożony.
W takich organizacjach pracownicy otrzymują dokładne wytyczne tego, co mają robić, w jaki sposób, a wszystkie rezultaty są dokładnie sprawdzane i weryfikowane. Dlatego też takie firmy są bardzo często niezwykle terminowe, a wykonywanie obowiązków jest niemal zawsze prawidłowe.
Jednak taki styl przywództwa nie ma tylko jasnych stron. Przede wszystkim lęk przed szefem, tym co powie, jak zareaguje, brak możliwości podejmowania decyzji i pełna kontrola sprawiają, że pracownicy nie mogą poczuć się swobodnie i decyzyjnie, tym samym ich zaangażowanie i motywacja mogą na tym bardzo ucierpieć.
Cierpi na tym również kreatywność pracowników – wszystkie obowiązki mają dokładnie opisane, wiedzą, co muszą robić i po prostu nie mogą wychodzić z inicjatywą. W związku z tym są niemal skazani na to, co zadecyduje szef i nie muszą myśleć o rozwiązaniach problemów, nowych ułatwieniach pracy, narzędziach itd. Wszystko jest im podawane na tacy. Wpływa to także na atmosferę, która często jest napięta.
Warto znaleźć złoty środek. Świadomość tego, jakie są style zarządzania organizacją, może nam pozwolić stworzyć miejsce, w którym współpraca i zarządzanie są na najwyższym poziomie.
Barwy organizacji, czyli kolory które określają działalność
Jaki model zarządzania przyjmuje typowa organizacja?
„Turkusowa organizacja”