Poradnik Pracownika

Czym charakteryzuje się turkusowa organizacja?

Model turkusowej organizacji jest dość nowy, jego powstanie datuje się na połowę XX wieku. Choć od tego czasu minęło już wiele lat, nie jest to nadal popularny styl przedsiębiorstw, choć wymieniany jest jako ostatni etap rozwoju firm. Na czym polega turkusowa organizacja? Czym się charakteryzuje? Podpowiadamy!

Kolory w organizacji

W książce „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem ludzkiej świadomości” Frederic Laloux opisał kolory organizacji. Jednocześnie są to niejako etapy jej rozwoju. Wyróżnił pięć barw: 

  1. czerwoną – gdzie podwładni są w pełni zależni od przełożonego, którego się obawiają (przykładem takiej społeczności może być gang);

  2. bursztynową – hierarchia nadal jest silna, organizacja posiada jasno określone zasady, których należy się trzymać (np. kościół);

  3. pomarańczową – hierarchia jest coraz bardziej dynamiczna, a wartością jest skuteczność (np. korporacja);

  4. zieloną – pracownicy mają coraz większą decyzyjność, panuje demokracja, wolność (np. spółdzielnie).

Ostatnim, piątym kolorem jest turkus. W jego przypadku hierarchia znika całkowicie, każdy ponosi odpowiedzialność, a ważniejsze od stanowisk są wykonywane zadania i pełnione funkcje.

Turkus wspominany jest również w 8 poziomach systemów wartości motywacyjnych, stworzonych przez profesora Clare’a W. Gravesa. Stanowi on najwyższy, ósmy poziom – nadrzędnymi wartościami są w nim harmonia, spokój i działanie holistyczne.

Turkusowa organizacja, czyli jaka?

Turkusowa organizacja oparta jest na współpracy. Pracownicy nie podlegają nikomu, a sami, wspólnie tworzą firmę i wypełniają jej misję. Każdy wie, do jakiego celu dąży, jakimi wartościami się kieruje oraz jaką odpowiedzialność ponosi, w związku z tym zdaje sobie sprawę z tego, że sam wyznacza sobie zadania, opierając się na swoich umiejętnościach. 

W turkusowej organizacji każdy jest ważny i czuje się wartościowy. Zwracana jest uwaga nie tylko na to, jakie umiejętności posiadamy, lecz także, jakimi ludźmi jesteśmy. Istotna jest nasza osobowość, to, czym się charakteryzujemy.

Pracownicy w takim miejscu czują się bardzo swobodnie, mają poczucie wspólnoty, potrafią współpracować, więc atmosfera w miejscu pracy jest niemal domowa. Decyzje podejmowane są zespołowo, nic nie jest z góry narzucone konkretnym osobom.

To oczywiste, że turkusowa organizacja musi się cechować dużym zaufaniem. Pracownicy muszą sobie wierzyć i być wobec siebie uczciwi.

Co warto podkreślić, turkusowa organizacja nie przykłada wagi do konkurencji – wyścig z innymi nie jest najistotniejszy. Turkus to ludzie, z których składa się nasza firma. To na tym się skupiamy i to jest dla nas najważniejsze.

Model działania

Jak pracują pracownicy organizacji turkusowych? O czym muszą pamiętać? Przyjmuje się cztery główne założenia, o których należy pamiętać:

  • wszyscy robią to, co potrafią

  • to co robią, musi być potrzebne

  • pracownicy ponoszą pełną odpowiedzialność za to, co robią

  • pracownicy mogą zmieniać model swojej pracy, ciągle jednak pamiętając o tym, by zachować trzy powyższe punkty.

Zalety turkusowej organizacji

Może się wydawać, że zbudowanie turkusowej organizacji jest niemożliwe – wydaje się wręcz idealnym modelem pracy. Brak szefa nad głową, odpowiedzialność za podejmowane działania, współpraca, dobre kontakty z zespołem – czego chcieć więcej?

Oczywiście turkus wymaga nakładów pracy i nie jest łatwo zbudować taką organizację. Warto jednak to rozważyć, ponieważ ma ona wiele plusów.

Po pierwsze, jak już wspominaliśmy, podejście pracowników do siebie nawzajem sprawia, że znacznie poprawia się atmosfera miejsca pracy. Ludzie przychodzą do niej z przyjemnością, lubią to, co robią, z kim pracują, w związku z tym rano nie marzą tylko o tym, by wrócić już do domu. Nie da się ukryć, że taka atmosfera jest doskonałym czynnikiem motywującym.

Na motywację i zaangażowanie wpływa również poczucie odpowiedzialności za to, co robimy. Nie jesteśmy prowadzeni za rękę, nie musimy o wszystko pytać. Kiedy tak się dzieje, a kontrola jest pełna, wydaje nam się, że pracodawca zupełnie nie ufa nam i naszym kompetencjom, co frustruje i zmniejsza naszą produktywność.

W turkusowej organizacji każdy może rozwijać swoją kreatywność. Wspólnie myślimy o rozwiązywaniu problemów, współpracujemy, każdy głos jest istotny, wszyscy są wartościowi. To sprawia, że nie boimy się przedstawiać innym swoich pomysłów czy propozycji. Jesteśmy częścią firmy i czujemy to.

Czy pracodawcy boją się turkusu?

Mimo wszystkich zalet, jakie posiada turkusowa organizacja, pracodawcy się jej obawiają. Nie ma się co dziwić – w końcu pełna swoboda, brak hierarchii mogą powodować wątpliwości. Czy to w ogóle może się udać?

Dlatego też przedsiębiorcy nierzadko patrzą na ten model dość podejrzliwe, zastanawiając się, czy warto wprowadzać go do firmy. Warto wiedzieć, że mimo wątpliwości, taka formuła naprawdę się sprawdza i może się znacznie przyczynić do sukcesu organizacji!