Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Skuteczne działania - 7 nawyków według Stephena Coveya

Skuteczne działania mogą zapewnić sukces nie tylko w życiu osobistym, lecz także w zawodowym. Aby wprowadzić je w swoje życie i nie być biernym warto wypracować w sobie pewne nawyki, które mogą to ułatwić. Stephen Covey w swoim bestsellerze “7 nawyków skutecznego działania” przybliża zachowania czy cechy, które zdecydowanie poprawią naszą efektywność. Jakie są skuteczne działania?

Skuteczne działania wg Stephena Coveya

Stephen Covey to mówca motywacyjny oraz autor bestsellerów związanych z efektywnością, rozwojem zawodowym i przywództwem. W książce “7 nawyków skutecznego działania” stwierdza, że jeżeli ktoś rzeczywiście chce wprowadzić skuteczne działania do swojego życia, musi nie tylko pracować nad swoimi cechami charakteru, lecz także żyć zgodnie z zasadami, które wspomogą efektywność. Jak Covey nazywa skuteczne działania?

7 nawyków wspomagających efektywność

Skuteczne działania wg Stephena Coveya - 7 nawyków to:

  1. Proaktywność
  2. Zaczynanie z wizją końca
  3. Najpierw rzeczy najważniejsze
  4. Myślenie w kategoriach wygrana-wygrana
  5. Staraj się najpierw zrozumieć, następnie być zrozumianym
  6. Synergia
  7. Ostrzenie piły

Co kryje się pod tymi hasłami? Jakie są skuteczne działania? Pierwsze 3 nawyki odnoszą się do zwycięstwa nad samym sobą, 4, 5 i 6 nawyk dotyczy pracy zespołowej, z kolei ostatni obejmuje samodoskonalenie się.

  1. Bycie osobą proaktywną, to branie odpowiedzialności za swoje życie i działania. Tacy ludzie przewidują pewne wydarzenia i potrafią im zapobiegać. Proponują rozwiązania, podejmują inicjatywę - nie czekają, aż coś się wydarzy, biorą sprawy w swoje ręce. Działają, chcą być w centrum wydarzeń. Decydują o sobie i nie próbują zrzucić odpowiedzialności za swoje czyny za innych.

Przykład 1.

Anna i Jolanta pracują w firmie X. Anna wychodzi z inicjatywą, proponuje własne rozwiązania problemów, wykazuje się kreatywnością, ma ambicje, uczęszcza na kursy doszkalające i dąży do swoich celów. Z kolei Jolanta biernie czeka na polecenie, a jeżeli coś nie pójdzie po jej myśli, szuka winnych w każdym, tylko nie w sobie. Jest wiecznie niezadowolona. Anna jest osobą proaktywną, Jolanta z kolei reaktywną.

  1. Rozpoczynanie z wizją końca jest istotne, celowość działania zwiększa bowiem naszą efektywność i motywację. Musimy wiedzieć, dlaczego podejmujemy się danego działania i jaki jest zamierzony efekt końcowy.

Przykład 2.

Mariusz chce napisać książkę o wegańskiej diecie. Aby osiągnąć swój cel, zakłada blog, na którym dzieli się swoją wiedzą z innymi. Zyskuje społeczność, która chce sięgnąć po jego e-book. Kilkakrotnie brakowało mu czasu i siły na skuteczne działania prowadzące do własnej publikacji, jednak wizja końca zwiększała motywację i sprawiała, że wytrwale pracował. Dzięki temu jego publikacja okazała się popularna wśród grupy docelowej.

  1. Najwięcej naszego czasu warto poświęcać zadaniom, na których najbardziej nam zależy. Dzięki temu nie będziemy musieli się śpieszyć, wykonamy je lepiej i sumienniej.

Przykład 3.

Roksana zapraszana jest przez swoich przyjaciół na spotkania, jednak konsekwentnie odmawia udziału, gdyż najważniejszy jest dla niej doktorat. Jednak tak naprawdę w czasie, kiedy powinna tworzyć pracę, sprawdza maila, ogląda filmiki o kotach i przegląda portale społecznościowe. Nie wykonuje najpierw tego, co najważniejsze, choć dużo o tym mówi. Przez to spada jej produktywność i zaniedbuje nie tylko pracę, lecz także bliskich.

  1. Kiedy myślimy w kategoriach wygrana-wygrana, zależy nam na tym, aby dwie strony czerpały korzyści z wygranej. Nie skupiamy się najbardziej nad tym, jakie metody będą stosowane w pracy, lecz nad wynikami tych działań.

Przykład 4.

Dorian i Marta mają do wykonania wspólny projekt. Dla Marty jest on szczególnie ważny, ponieważ jego ocena zaważy na zaliczeniu przez nią roku na studiach. Dorian wie, że ocena zupełnie niczego nie zmieni, nawet jeżeli będzie kiepska. Poza tym ma gorący okres w pracy i studia schodzą w jego przypadku na drugi plan. Dlatego nie wykonuje swojej części pracy, odmawia współpracy i dostarczenia materiału, przez co razem z Martą otrzymują ocenę niedostateczną. Dorian nie myślał w kategorii wygrana-wygrana, najważniejszy był dla niego fakt, że nie musi wykonywać projektu i może poświęcić czas na coś dla niego ważniejszego.

Maciej i Piotr są w takiej samej sytuacji jak Dorian i Marta. Maciej informuje Piotra, że ma gorący okres w pracy i nie może się w pełni skupić na projekcie. Myśli jednak w kategorii win-win i proponuje, że dostarczy potrzebne materiały, do których ma dostęp. Dzięki temu Maciej może spokojnie zająć się pracą, a Piotr przygotowuje w oparciu o materiały projekt i otrzymuje dobrą ocenę.

  1. Zanim wyrazimy swoje zdanie lub stanowczo czegoś zabronimy, wysłuchajmy drugiej strony. Starajmy się zrozumieć problem i dopiero wtedy powiedzmy, co o tym sądzimy, licząc na zrozumienie. Jeżeli wprowadzimy taki nawyk do swojego życia, łatwiej nam będzie myśleć w kategorii wygrana-wygrana.

Przykład 5.

Aleksandra nie składa w wyznaczonym terminie ważnego reportażu. Redaktor naczelny nie chce słuchać jej tłumaczeń i grozi wyrzuceniem z pracy. Gdyby jednak dał dojść jej do słowa, dowiedziałby się, że w czasie wydarzenia, które miała opisać, Aleksandra przebywała na zwolnieniu lekarskim.

  1. Synergia wskazuje, że suma naszych działań daje więcej niż każde z nich z osobna. Skuteczne działanie będzie można osiągnąć szybciej, jeżeli skorzysta się ze wszystkich przedstawionych nawyków. Każda rada, każde działanie mogą pomóc w wykreowaniu czegoś, o czym wcześniej nawet nie pomyślano.

Przykład 6.

Pracownicy spotykają się na zebraniu. Każdy z obecnych przedstawia swoją propozycję rozwiązania trudnej sytuacji w firmie. Dzięki zebraniu wszystkich zaproponowanych działań stworzono strategię, o której wcześniej nawet nie pomyślano, dzięki czemu szybciej i skuteczniej rozwiązano problem.

  1. Regeneracja jest bardzo istotna. Aby działać, trzeba być wypoczętym, znajdować czas dla siebie i zadbać o swoje samodoskonalenie.

Przykład 7.

Joanna pracuje całymi dniami nad projektem. Bliscy namawiają ją żeby odpoczęła, jednak ona stanowczo twierdzi, że nie ma na to czasu. Faktem jest, że staje się coraz bardziej zmęczona, a praca przestaje być efektywna. Joanna odmówiła sobie relaksu i regeneracji, przez co nie może skupić się na zadaniach, a jej motywacja spada. Mimo że pracuje niemal bez przerwy, praca nie przynosi większych efektów.

"7 nawyków skutecznego działania" to świetny sposób na to, aby określić swoje cele życiowe (i zawodowe) i wyznaczyć drogę oraz działania, które należy podejmować, aby je osiągąć. 

Nawyki, według Coveya, są uniwersalne i mogą być stosowane w różnych obszarach życia, takich jak praca, rodzina, przywództwo czy relacje międzyludzkie. Kluczem do ich skutecznego wdrożenia jest systematyczne praktykowanie ich na co dzień i konsekwentne działanie zgodnie z nimi.

Ważne jest również zrozumienie, że 7 nawyków Coveya to tylko jedna z wielu koncepcji dotyczących skutecznego działania. Istnieje wiele innych wartościowych zasad i strategii, które mogą przyczynić się do osobistego i zawodowego sukcesu.