Poradnik Pracownika

Barwy organizacji, czyli kolory które określają działalność

Każdemu przedsiębiorcy zależy, a przynajmniej powinno zależeć, na rozwoju jego działalności. Chcemy zarządzać nią tak, aby wszyscy jak najlepiej współpracowali, dzięki czemu będziemy w stanie osiągnąć prawdziwy sukces. W swojej książce „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem ludzkiej świadomości” Frederic Laloux opisał barwy organizacji. Są to niejako etapy rozwoju działalności – od tych najbardziej pierwotnych po inteligentne. Jakie kolory może przybrać organizacja?

Barwy organizacji – jaki kolor określa twoją działalność?

Jak już wspominaliśmy, Frederic Laloux opisał kolory organizacji – wyróżnił czerwoną, bursztynową, pomarańczową, zieloną i turkusową. Przybliżmy ich charakterystykę. 

Czerwona organizacja

W czerwonej organizacji szef jest właściwie dyktatorem. Wszyscy się go obawiają. Władza jest scentralizowana – w pełni w jego rękach. Lęk jest dla pracowników czymś powszechnym. Wiedzą, że nie są niczym więcej ponad podwładnych.

Bursztynowa organizacja

Hierarchia w bursztynowej organizacji nadal jest silna. Decyzje podejmowane są przez szefostwo. W miejscu tym panują sztywne zasady, których wszyscy muszą się bezwzględnie trzymać.

Pomarańczowa organizacja

Choć nadal panuje hierarchia, organizacja jest coraz bardziej zorientowana na cel. Pracownicy zyskują jednak coraz większą odpowiedzialność, oczekuje się od nich innowacyjności, daje im się więcej swobody w wykonywaniu działań.

Zielona organizacja

W tym przypadku firma coraz bardziej opiera się na tym, jakie wartości mają jej pracownicy. Organizacje te chcą, aby pracownik był kreatywny, wykorzystywał swoje pasje, był zaangażowany i aktywny. Najważniejsze jest to, by klient był zadowolony.

Turkusowa organizacja

Ostatnim etapem jest turkusowa organizacja. Przede wszystkim znika całkowicie hierarchia, działalność nie skupia się na tym, jakie stanowiska obejmują pracownicy – najważniejsze są ich funkcje. Każdy ponosi odpowiedzialność za swoje działania, każdy jest w tym samym stopniu zaangażowany, decyduje za siebie.

Choć barwy organizacji dość dokładnie opisują sposób, w jaki się nią zarządza, nie zawsze można od razu określić, który kolor reprezentujemy i ile jeszcze pracy przed nami. Na którym etapie jesteśmy?

Jak sprawdzić, na którym etapie jesteśmy?

Wiemy już, jak wyglądają barwy organizacji. Jednak nie zawsze możemy jasno określić, na jakim etapie jesteśmy i ile pracy jest przed nami. Pomóc może w tym przypadku profil wartości Gravesa.

Aby przekonać się, jaką „osobowość” na nasza firma, można przeprowadzić ankietę, której podstawą są badania profesora psychologii w Union College – Clare’a W. Gravesa. Rozszerzył on piramidę potrzeb Maslowa i starał się zdefiniować, co oznacza, że osobowość jest dojrzała. Przedstawił również 8 systemów wartości motywacyjnych.

Systemy wartości motywacyjnych

Graves uważał, że im więcej doświadczenia mamy, im bardziej jesteśmy świadomi, tym poziom naszych wartości motywacyjnych jest wyższy.

  1. Poziom beżowy – opiera się na przetrwaniu i zaspokajaniu najbardziej podstawowych potrzeb jednostki.
  2. Poziom fioletowy – w nim wartości skupiają się nie na jednostce, a na grupie. Tutaj wartościami jest przynależność do społeczeństwa, rodzina czy bezpieczeństwo zapewniane przez innych.
  3. Poziom czerwony – jednostki z grupy zaczynają się wyróżniać ponad tłum, co znowu wiąże się ze skupieniem na pojedynczych osobach. Wartościami są więc władza, przywództwo czy kontrola.
  4. Poziom niebieski – kiedy pojawia się kilka osób, które przewodzą grupami, muszą zaznaczyć obszar swojej pracy. Wartościami na tym poziomie są podporządkowanie sobie innych czy zyskanie autorytetu w oczach innych.
  5. Poziom pomarańczowy – znowu powracamy do skupiania się na jednostkach i na sukcesie. Zaczyna liczyć się technologia. Ludzie zaczynają ze sobą rywalizować, a autorytet zyskują np. dzięki posiadanym finansom.
  6. Poziom zielony – jest to skupienie się ponownie na grupie. Na tym poziomie dla ludzi ważna jest współpraca, pozytywny wpływ na innych. Wartościami są dobre relacje z innymi osobami, harmonia, współpraca i tolerancja.
  7. Poziom żółty – na tym poziomie grupa zaczyna się ze sobą wiązać, ważna jest synergia. Wartościami są z kolei spontaniczność działań, wolność czy elastyczność.
  8. Poziom turkusowy – ósmym poziomem jest turkus. W nim najważniejsza jest harmonia i spokój. Myśli się wówczas globalnie, dostrzega wcześniejsze etapy, działa holistycznie.

Kiedy dowiemy się, na jakim poziomie jest nasza organizacja, będziemy wiedzieli, nad czym warto pracować. Systemy te badane są za pomocą ankiet opartych na badaniach Gravesa.

Jeśli sprawdzimy poziom systemu wartości i motywacji, będziemy wiedzieli, gdzie leżą problemy, jak można je rozwiązać i co wpływa na motywację naszych pracowników. Z całą pewnością może to nam pomóc w stworzeniu sprawnej organizacji.