Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak odpowiedzieć na ofertę pracy?

Trafiliśmy na ogłoszenie idealnie dopasowane do naszych umiejętności i doświadczenia. Chcemy jak najszybciej przesłać naszą aplikację. Pamiętajmy jednak, że pośpiech jest często złym doradcą i warto zastanowić się nad tym, jak odpowiedzieć na ofertę pracy. Czy korzystać z szablonów? Jak powinien wyglądać e-mail do pracodawcy? Przeczytaj niniejszy artykuł, gdzie przybliżamy tę kwestię. 

Jak odpowiedzieć na ofertę pracy?

Kiedy szukamy pracy, każde ogłoszenie, które jest dla nas interesujące, cieszy nas i sprawia, że od razu chcemy aplikować na dane stanowisko. Jednak warto zastanowić się, jak odpowiedzieć na ofertę pracy, ponieważ nie wszystkie kroki, jakie zamierzamy podjąć mogą być słuszne. Co wziąć pod uwagę?

Oficjalny mail

Przede wszystkim, jeśli odpowiadamy na ofertę pracy mailowo, pamiętajmy, że nasz adres powinien być oficjalny. Świadczy to o naszym profesjonalizmie, rekruter z pewnością nie będzie traktował poważnie maila wysłanego z adresu jestempiotrek123@kwiatek.pl. Najlepiej założyć skrzynkę z nazwą obejmującą nasze imię i nazwisko czy same nazwisko. Jeśli więc od lat dziecięcych posługujemy się jednym adresem, który nie jest zbyt reprezentatywny, warto założyć specjalną skrzynkę na potrzeby rekrutacji. 

To nie rekruter ma się do nas odzywać

Zdarza się, że widzimy ciekawe ogłoszenie i wysyłamy wiadomość o treści np.:

Dzień dobry,

jestem zainteresowana państwa ogłoszeniem o pracę na stanowisku specjalisty ds. marketingu. Poproszę o szczegóły oferty. 

Taki „suchy” mail to duży błąd. Po pierwsze to nie rekruterowi powinno zależeć na tym, żeby kandydat dostał pracę. Jeśli jesteśmy zainteresowani, powinniśmy zostawić coś od siebie, nawet jeżeli mamy dodatkowe pytania. Koniecznie należy załączyć chociażby CV, aby rekruter wiedział, z kim ma do czynienia i czy poświęca czas osobie, która w ogóle ma szansę zostać zatrudniona na tym stanowisku. 

Rekruter nie jest twoim kolegą

Nawet jeśli ogłoszenie jest bardzo na luzie, mail powinien zachować oficjalną, profesjonalną formę. Nie piszmy do rekrutera jak do znajomego, nie przechodźmy od razu na ty, nie wstawiajmy emotikon.

Pozostawmy to wszystko na późniejszy kontakt, może się okazać, że wymienimy się później już mniej formalnymi mailami, jednak w początkowych warto zachować biznesową etykietę.

Zwroty grzecznościowe

Nie zapominaj również o zwrotach grzecznościowych na początku i na końcu maila. Nie rozpoczynaj go od „Witaj”, najlepiej użyć formy „Szanowni Państwo/Szanowna Pani/Szanowny Panie”, a wiadomość zakończyć wyrażeniami „Z wyrazami szacunku” lub „Z poważaniem”. 

Załączniki

Jeśli przesyłasz coś w załącznikach, sprawdź ich wagę. Kiedy jest zbyt duża, może zapchać rekruterowi skrzynkę. Zwróć na to uwagę i zmniejsz pliki. Dodatkowo istotne jest również ich odpowiednie nazwanie. Nie jesteś jedną osobą, która przesyła swoje CV mailowo, więc musisz brać pod uwagę, że po ściągnięciu pliku na komputer, rekruter może zgubić twoje dokumenty, jeśli będą źle podpisane. Poza tym odpowiednia nazwa również świadczy o naszym profesjonalizmie. 

Przykład 1

siwiwersjastodwa.pdf – źle!

CV_Anna Kowalska.pdf – dobrze!

Pliki powinno się zapisywać w formacie PDF, mamy wówczas pewność, że nie rozsypią się i rekruter nie będzie miał problemu z ich odczytaniem. 

Tytuł maila

Istotny jest także tytuł maila. Dzięki temu rekruterowi będzie go łatwiej odnaleźć i od razu będzie wiedział, w jakiej sprawie piszemy. Jeśli ogłoszenie o pracę ma numer, wpiszmy go oraz nazwę stanowiska. Dodajmy, że chodzi o rekrutację. 

Przykład 2.

Odpowiedź na ogłoszenie – źle!

Rekrutacja; specjalista ds. marketingu; nr ogłoszenia 123456789 – dobrze!

Treść maila

Przejdźmy do treści maila, która oczywiście jest bardzo istotna. Przede wszystkim, nie rozpisujmy się. Napiszmy w odpowiedzi na jakie ogłoszenie wysyłamy wiadomość, jakie dokumenty załączamy, warto też krótko napisać coś o sobie. 

Przykład 3.

Jestem specjalistą ds. marketingu z 5-letnim stażem, podczas którego przeprowadzałam kampanię m.in. dla firmy 12345. W nawiązaniu do ogłoszenia o numerze 123456789 zamieszczonego na portalu ……… przesyłam moje dokumenty aplikacyjne. W załącznikach przedstawiam moje CV oraz list motywacyjny. W razie dodatkowych pytań proszę o kontakt, jestem do dyspozycji.

Poprawność

Przed wysłaniem aplikacji sprawdźmy, czy jest ona poprawna pod względem językowym. Jeśli nie widzimy błędów, warto poprosić kogoś o przeczytanie naszych dokumentów. Innej osobie prościej jest dostrzec na przykład ewentualne literówki.

Może się wydawać, że nie ma nic prostszego, jednak jeśli zależy nam na tym, jak odpowiedzieć na ofertę pracy, warto poświęcić czas także temu etapowi rekrutacji. Jest to niejako pierwsze wrażenie, które trudno będzie zmienić.