Poradnik Pracownika

Agencja hostess – jak funkcjonuje?

Agencja hostess zajmuje się rekrutacją personelu do obsługi danego wydarzenia. Jest łącznikiem pomiędzy hostessami a firmami, które biorą udział evencie i w związku z tym zgłaszają zapotrzebowanie na takowy personel.

Jak działa agencja hostess?

Agencja hostess przede wszystkim powinna posiadać szeroką bazę osób (najlepiej obu płci, choć w zdecydowanej większości kobiety) na terenie całego kraju. Możliwość zapewnienia obsługi we wszystkich miejscach Polski pozwala na dużo sprawniejsze i konkurencyjne funkcjonowanie. Jest to bardzo istotne, bo często zdarza się, że klient chce prowadzić działania marketingowe równolegle w wielu miejscowościach. 

Aby mieć całościowy ogląd na to, jak funkcjonuje agencja hostess, musimy skupić się zatem na krótkiej charakterystyce obu stron – hostess i klientów. Bycie spoiwem pomiędzy tymi dwiema grupami to właśnie esencja funkcjonowania takiego przedsiębiorstwa. 

Hostessy

Hostessy to dziewczyny przeważnie w wieku 16-30 lat. Ich rola jest niezwykle istotna, gdyż bardzo często to właśnie one postrzegane są jako „twarz” danej marki lub wydarzenia. Poza prezentacją produktu lub usługi, ciąży też zatem na nich funkcja stricte wizerunkowa.

Do głównych zadań hostess należą:

  • rozdawanie materiałów promocyjnych
  • dbanie o porządek
  • pomoc kelnerska
  • tłumaczenie rozmów
  • przekazywanie informacji o usłudze/produkcie
  • sprawdzanie obecności
  • wręczanie nagród
  • obsługa szatni

Miła aparycja, doświadczenie w obsłudze eventów i znajomość przynajmniej jednego języka obcego na dobrym poziomie to przepustka do pracy na większości eventów. W dużych miastach zapotrzebowanie na takie usługi jest ogromne, dlatego hostessy z Warszawy mogą liczyć na największą liczbę różnorodnych zleceń.

Klienci

Klientami agencji hostess są firmy reprezentujące szeroki przekrój branż – od motoryzacyjnej, przez spożywczą, aż po budowlaną. Przedsiębiorstwa bardzo często biorą udział w branżowych wydarzeniach takich jak konferencje czy targi. Jeśli chodzi o te drugie, to w Polsce organizowanych jest sporo wydarzeń o międzynarodowym charakterze, jak np. Budma, Motor Show czy Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Prym w tego typu imprezach wiodą miasta dysponujące największymi halami wystawienniczymi: Warszawa, Poznań oraz Kielce. W związku z tym wystawcy zgłaszają do agencji zapotrzebowanie na wynajęcie hostessy na targi, która pomoże w sprawnym funkcjonowaniu stoiska oraz pozyskaniu potencjalnych klientów. Wsparcie agencji hostess w tego typu wydarzeniach może przynieść korzyści, a podpisane kontrakty procentować przez wiele kolejnych lat.

Drugą grupą firm, która korzysta z usług agencji hostess są agencje reklamowe oraz eventowe. Organizują one dla swoich klientów rozmaite akcje o charakterze sprzedażowym lub informacyjnym, które nie mogą odbyć się bez udziału hostess. Są to m.in. degustacje i promocje w sklepach, bankiety czy uroczyste gale.

Dlaczego warto współpracować z agencją hostess?

Praca przez agencję oferuje hostessie wiele korzyści, takich jak regularne i różnorodne zlecenia, wsparcie w negocjacjach stawek, legalność zatrudnienia, terminowe wynagrodzenie oraz co najważniejsze, bezpieczeństwo. Działanie „na własną rękę” w najlepszym wypadku może skończyć się po prostu brakiem wynagrodzenia. W skrajnych przypadkach może dojść do sytuacji zagrażających zdrowiu, a nawet życiu. Warto zatem korzystać ze wsparcia profesjonalnej i sprawdzonej agencji hostess, która dzięki swojemu doświadczeniu jest wstanie ograniczyć niebezpieczne zdarzenia do absolutnego minimum.

Firmy korzystające z usług agencji hostess przede wszystkim zrzucają z siebie największy ciężar, jakim jest rekrutacja personelu. Samodzielne przeprowadzenie takiego procesu jest niezwykle trudne, ryzykowne i czasochłonne. Bez znajomości branży nie jesteśmy w stanie wybrać osób, które cechują się odpowiednimi kompetencjami oraz takich, które wykonają powierzone im obowiązki w satysfakcjonujący sposób. Oprócz tego, agencja hostess w sytuacjach nieprzewidywalnych lub kryzysowych jest w stanie sprawnie zorganizować zastępstwo lub w razie konieczności dodatkową obsługę. Kolejną zaletą jest scedowanie na agencję wszelkich formalności związanych z legalnym zatrudnieniem hostessy.

Z powyższego jasno wynika, że pośrednictwo agencji jest korzystne dla hostessy, jak i zleceniodawcy. Obie strony mają w ten sposób zagwarantowane bezpieczeństwo oraz pewność należytego wywiązania się z powziętych ustaleń. 

 

Wojciech Szeremeta – właściciel ogólnopolskiej agencji hostess Alternativa

Artykuł sponsorowany