Poradnik Pracownika

Networking – co oznacza i na czym polega?

Cenimy sobie znajomości z ludźmi, którzy mają podobny system wartości do naszego, których rozumiemy, z którymi dobrze się dogadujemy i wiemy, że możemy im zaufać. A co gdyby przenieść takie relacje do życia zawodowego? Czy budowanie sieci kontaktów może dobrze wpłynąć na nasz biznes? Na czym polega networking i co właściwie oznacza? Wyjaśniamy w niniejszym artykule.

Czym jest networking?

Networking oznacza nawiązywanie relacji biznesowych w celu współpracy, wymiany wiedzy i umiejętności. Można powiedzieć, że polega on na zawieraniu znajomości opartych na wzajemnym zaufaniu, dzięki którym dążymy do realizacji swoich celów – już nie jako samodzielna firma, lecz ze wsparciem partnerów.

Networking polega na budowaniu trwałych relacji między ludźmi w biznesie, nie tylko w branży, lecz także poza nią, by wymieniać się doświadczeniami i wiedzą.

Idea networkingu ma się w Polsce bardzo dobrze – przedsiębiorcy chcą ze sobą współpracować i coraz częściej zdają sobie sprawę, że pomoc innych ludzi może być bardzo potrzebna w drodze na szczyt.

W 2010 roku utworzono w naszym kraju pierwsze towarzystwo biznesowe – w Warszawie. Później powstały również inne. Gromadzą przedsiębiorców, którzy myślą podobnie, których firmy mają podobną wizję i misję swojej działalności.

Dlaczego networking jest ważny?

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, dlaczego w codziennym życiu nawiązywanie wartościowych relacji jest tak ważne i potrzebne. Jak jednak jest w przypadku pracy? Co takiego ma w sobie networking, że zdecydowanie warto o nim pomyśleć?

Przede wszystkim współpraca z innymi przedsiębiorcami uważana jest za jeden z najtańszych sposobów na rozwój swojej firmy. Dzięki temu, że wymieniamy się wiedzą, pomagamy nie tylko sobie, lecz także właśnie innym przedsiębiorcom. Nie robimy tego z przymusu, pracujemy po prostu z osobami, które lubimy, z którymi dobrze nam się rozmawia, w związku z tym taka wymiana wiedzy jest czystą przyjemnością. Możemy poznać inne spojrzenie, poszerzyć swoje horyzonty, znaleźć rozwiązanie palących nas problemów – wszystko to dzięki współpracy.

Dzięki networkingowi możemy także łatwiej pozyskać nowych klientów czy pracowników - sprawdzić ich wiarygodność, zyskać polecenie z pierwszej ręki. Już na starcie wiemy, że najpewniej się nie zawiedziemy, a współpraca będzie owocna.

Networking może nam także pomóc, gdy nie możemy znaleźć kierunku w rozwoju swojej firmy czy też gdy samodzielnie nie jesteśmy w stanie przeskoczyć trudności. Bardziej doświadczone osoby, które mogą nam doradzić, są w takim przypadku bezcenne i mogą nas uchronić przed upadkiem.

Dzięki temu, że o relacje dbamy, pielęgnujemy je, jesteśmy dobrym współpracownikami, wypracowujemy również swoją renomę. Jeśli klient ufa przedsiębiorcy, z którym się przyjaźnimy biznesowo, z pewnością będzie wierzył jego rekomendacjom. Nie zamyka się to jednak tylko na klientach – może być nam również łatwiej znaleźć dobrego pracownika, specjalistę, co wcale nie jest takie łatwe w dzisiejszych czasach.

Jak budować sieć kontaktów?

Wspominaliśmy już, że istnieją w Polsce towarzystwa biznesowe, do których można się zapisać. Jednak jest to tylko jeden ze sposobów na networking. W dzisiejszych czasach mamy bowiem wiele innych możliwości.

Nieoceniony w budowaniu relacji może być internet – w końcu bez problemu znajdziemy w nim fora z interesującej nas dziedziny i branży. Dzięki temu możemy poznawać ludzi, którzy mają podobne zainteresowania, zajmują się tym, co my i posiadają różne doświadczenie zawodowe, z klientami czy współpracownikami. Warto rozmawiać z innymi ludźmi, nie bać się pytać, utrzymywać relację. Poznajemy wówczas grupę ludzi, która naprawdę może nam pomóc. Gdzie szukać? Tradycyjne forum jest już coraz mniej popularne, warto sprawdzić, czy na Facebooku nie znajdziemy ciekawych grup tematycznych. Z całą pewnością powinniśmy również dołączyć do grup na takich portalach jak GoldenLine czy LinkedIn.

Jednak nie tylko grupy w takich działaniach są istotne. Dużym krokiem do budowania relacji jest także kontakt z niewielką liczbą innych przedsiębiorców, nawet z jednym z nich. Dzięki temu uczymy się, jak takie relacje wyglądają, w jaki sposób o nie dbać i jak rozwijać swój networking.

Musimy również pamiętać, że networking jest procesem długotrwałym. Nie da się zaufać komuś ot tak. Wymaga to czasu i pokazania, że naprawdę zależy nam na relacjach. Owszem, szybko możemy poczuć z kimś „flow”, ale nie oznacza to od razu biznesowej przyjaźni – jest dokładnie tak jak w prawdziwym życiu, czas weryfikuje.

W networkingu musimy być także prawdziwi i szczerzy. Jeśli zależy nam tylko na darmowej wiedzy, pozyskiwaniu wartościowych klientów i samych profitach, możemy od razu sobie odpuścić. Fałsz jest łatwo wyczuwalny, a jeśli okażemy się osobą interesowną, więcej stracimy niż zyskamy – w ten sposób straconego zaufania nie da się odbudować.

Networking jest niezwykle ważny w rozwoju firmy i z pewnością warto o nim pomyśleć, nie tylko kiedy pojawiamy się na rynku czy planujemy do niego dołączyć, lecz także już w trakcie prowadzenia działalności. Należy jednak pamiętać, że budowanie relacji jest długotrwałe, bywa trudne, a korzyści przyniesie tylko wtedy, kiedy będzie szczere.