Wizerunek pracodawcy można budować już na poziomie ogłoszeń o pracę – sprawdź, jak robi to Aplikuj.pl
Rola ogłoszeń w rekrutacji na ogół bywa nieoceniona. Przykładowo, pierwsze wrażenie kandydata na temat danego pracodawcy zależy od ogłoszenia. Jeśli ogłoszenie jest niejasne, niekompletne lub niezbyt atrakcyjne, może to odstraszyć dobrych kandydatów. Z badań wynika, że jakość ogłoszenia pracy stanowi istotny element, który wpływa na efektywność rekrutacji oraz postrzeganie danego pracodawcy. Zatem warto zadbać o to, aby oferta pracy była odpowiednio skonstruowana i zrozumiała. Jak zrobić to dobrze?
Błędy podczas rekrutacji – mają wpływ na postrzeganie firmy
Nic tak nie buduje negatywnego odbioru danego przedsiębiorstwa jak nieodpowiednio prowadzona rekrutacja. Dzieje się to na wielu poziomach – nie tylko z powodu niekompetentnej osoby, braku feedbacku, lecz także jeszcze na etapie ogłoszenia o pracę. Jakie elementy rekrutacji najbardziej wpływają na obraz firmy? Osoby aplikujące na stanowiska jako główne problemy typują kilka problemów:
Problem/trudność | Rola rekrutera | Rola portalu ogłoszeniowego (na przykładzie Aplikuj.pl) |
Brak informacji o wynagrodzeniu: Kandydaci chcą wiedzieć, jakie wynagrodzenie oferuje firma na danym stanowisku. Brak tych informacji utrudnia im decyzję o złożeniu aplikacji i może zniechęcić z korzystania z danego serwisu. | Ostateczna decyzja należy do rekrutera i zwykle jest zgodna z ogólną polityką firmy. | Serwis może promować oferty z “widełkami”. |
Złożone procesy rejestracji: Niektóre serwisy wymagają złożonych procesów rejestracji, które mogą być frustrujące dla kandydatów i utrudniać im aplikowanie na stanowiska. Szczególnie na urządzeniach mobilnych. | Czasami rekruterzy budują zbyt skomplikowane formularze rejestracyjne. | To serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia. |
Ograniczone informacje o firmie: Kandydaci chcą wiedzieć więcej o firmie, w której będą pracować jeszcze przed złożeniem aplikacji. Brak takich informacji lub ich niedostateczna ilość może zniechęcić kandydatów. | Niektóre informacje mogą być udostępnione tylko przez rekrutera. | Portal może publikować wiele informacji na podstawie źródeł zewnętrznych i historii publikacji. |
Brak odpowiedzi na aplikacje. To może sprawić, że kandydaci tracą zaufanie do danego serwisu lub firmy. | Rekruter powinien pamiętać o podziękowaniu za udział w procesie. | Serwisy ogłoszeniowe mają często wbudowany system ATS, który ułatwia proces szybkiej odpowiedzi (także negatywnej) |
Powtarzające się oferty pracy lub źle podpowiedziane oferty pracy. Kandydaci mogą czuć się zirytowani, gdy otrzymują wyniki nieaktualne lub niepasujące do ich oczekiwań. Niestety wiele serwisów tak robi. | Nie ma wpływu. | Nie ma wpływu. |
Optymalizacja czasu pracy rekrutera
Serwis zwiększa efektywność publikacji ofert poprzez mocną integrację i promocję w social mediach. Wspomaga także firmy w employer brandingu, jednocześnie dostarczając kandydatom rozbudowane i obiektywne informacje o każdym pracodawcy, który korzysta z usług serwisu. Czy to jedyne funkcje, jakie może zaoferować serwis ogłoszeniowy?
„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.
Słowo „konwersja” nie pasuje do rekrutacji, bo przecież tutaj chodzi o ludzi i relacje. Jednak koszty i złożoność procesu rekrutacji powodują, że także w tym procesie ustalamy wiele wskaźników. Mogą to być koszty pozyskania CV, retencja pracowników, wskaźnik zatrudnienia wewnętrznego lub jakość rekrutacji. Doświadczeni rekruterzy zawsze liczą średni koszt skutecznej rekrutacji z uwzględnieniem źródła ich pozyskania. Ci najlepsi liczą też wskaźniki związane z satysfakcją kandydata z procesu rekrutacji.
„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.
Automatyzacja procesu rekrutacji
Dużo większe znaczenie od popularności i efektywności samego serwisu ma dla kandydata to czy otrzyma dopasowaną ofertę, pełną informację o niej i o samym pracodawcy, a także czy proces aplikowania jest wygodny i intuicyjny. Dlatego też serwis Aplikuj.pl w ostatnich miesiącach przebudował serwis i zaproponował nowe rozwiązania. W tym m.in. znalazły się:
- Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia rzeczywiście pasujące do zapytania. Rozwiązanie wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów i obszarów zawodowych.
- Profil kandydata, gdzie można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
- Kreator CV (wzory do wyboru) - czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych w profilu.
- Setki porad dotyczących samego procesu rekrutowania oraz pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
- Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
- Co najważniejsze, szybki proces aplikowania i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.
Proaktywne podejście do kandydata
Czy da się powiązać dużą skuteczność z dobrym wrażeniem? Zdecydowanie tak, ale wymaga to większego wysiłku ze strony rekrutera, ale także job boardu. To serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia. Jakie udogodnienia w poszukiwaniu informacji o przyszłym pracodawcy wprowadza serwis Aplikuj?
- statystyki zawodów/stanowisk, na jakie poszukuje firma,
- benefity jakie oferuje najczęściej firma (na podstawie historii ogłoszeń),
- linki do strony i social mediów firmy,
- mapy do siedziby i oddziałów,
- dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularności,
- dane z KRS, GUS, CEIDG,
- opinie z Google,
- archiwalne ogłoszenia.
„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „Co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”.
Wykonanie większości wyżej wymienionych funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Artykuł sponsorowany