Poradnik Pracownika

Wizerunek pracodawcy można budować już na poziomie ogłoszeń o pracę – sprawdź, jak robi to Aplikuj.pl

Rola ogłoszeń w rekrutacji na ogół bywa nieoceniona. Przykładowo, pierwsze wrażenie kandydata na temat danego pracodawcy zależy od ogłoszenia. Jeśli ogłoszenie jest niejasne, niekompletne lub niezbyt atrakcyjne, może to odstraszyć dobrych kandydatów. Z badań wynika, że jakość ogłoszenia pracy stanowi istotny element, który wpływa na efektywność rekrutacji oraz postrzeganie danego pracodawcy. Zatem warto zadbać o to, aby oferta pracy była odpowiednio skonstruowana i zrozumiała. Jak zrobić to dobrze?

Błędy podczas rekrutacji – mają wpływ na postrzeganie firmy

Nic tak nie buduje negatywnego odbioru danego przedsiębiorstwa jak nieodpowiednio prowadzona rekrutacja. Dzieje się to na wielu poziomach – nie tylko z powodu niekompetentnej osoby, braku feedbacku, lecz także jeszcze na etapie ogłoszenia o pracę. Jakie elementy rekrutacji najbardziej wpływają na obraz firmy? Osoby aplikujące na stanowiska jako główne problemy typują kilka problemów:

 

Problem/trudnośćRola rekruteraRola portalu ogłoszeniowego (na przykładzie Aplikuj.pl)
Brak informacji o wynagrodzeniu: Kandydaci chcą wiedzieć, jakie wynagrodzenie oferuje firma na danym stanowisku. Brak tych informacji utrudnia im decyzję o złożeniu aplikacji i może zniechęcić z korzystania z danego serwisu.Ostateczna decyzja należy do rekrutera i zwykle jest zgodna z ogólną polityką firmy.Serwis może promować oferty z “widełkami”.
Złożone procesy rejestracji: Niektóre serwisy wymagają złożonych procesów rejestracji, które mogą być frustrujące dla kandydatów i utrudniać im aplikowanie na stanowiska. Szczególnie na urządzeniach mobilnych.Czasami rekruterzy budują zbyt skomplikowane formularze rejestracyjne.To serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia.
Ograniczone informacje o firmie: Kandydaci chcą wiedzieć więcej o firmie, w której będą pracować jeszcze przed złożeniem aplikacji. Brak takich informacji lub ich niedostateczna ilość może zniechęcić kandydatów.Niektóre informacje mogą być udostępnione tylko przez rekrutera.Portal może publikować wiele informacji na podstawie źródeł zewnętrznych i historii publikacji.
Brak odpowiedzi na aplikacje. To może sprawić, że kandydaci tracą zaufanie do danego serwisu lub firmy.Rekruter powinien pamiętać o podziękowaniu za udział w procesie.Serwisy ogłoszeniowe mają często wbudowany system ATS, który ułatwia proces szybkiej odpowiedzi (także negatywnej)
Powtarzające się oferty pracy lub źle podpowiedziane oferty pracy. Kandydaci mogą czuć się zirytowani, gdy otrzymują wyniki nieaktualne lub niepasujące do ich oczekiwań. Niestety wiele serwisów tak robi.Nie ma wpływu.Nie ma wpływu.

rekrutacja

Optymalizacja czasu pracy rekrutera

Serwis zwiększa efektywność publikacji ofert poprzez mocną integrację i promocję w social mediach. Wspomaga także firmy w employer brandingu, jednocześnie dostarczając kandydatom rozbudowane i obiektywne informacje o każdym pracodawcy, który korzysta z usług serwisu. Czy to jedyne funkcje, jakie może zaoferować serwis ogłoszeniowy? 

„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.

Słowo „konwersja” nie pasuje do rekrutacji, bo przecież tutaj chodzi o ludzi i relacje. Jednak koszty i złożoność procesu rekrutacji powodują, że także w tym procesie ustalamy wiele wskaźników. Mogą to być koszty pozyskania CV, retencja pracowników, wskaźnik zatrudnienia wewnętrznego lub jakość rekrutacji. Doświadczeni rekruterzy zawsze liczą średni koszt skutecznej rekrutacji z uwzględnieniem źródła ich pozyskania. Ci najlepsi liczą też wskaźniki związane z satysfakcją kandydata z procesu rekrutacji.

„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.

Automatyzacja procesu rekrutacji

Dużo większe znaczenie od popularności i efektywności samego serwisu ma dla kandydata to czy otrzyma dopasowaną ofertę, pełną informację o niej i o samym pracodawcy, a także czy proces aplikowania jest wygodny i intuicyjny. Dlatego też serwis Aplikuj.pl w ostatnich miesiącach przebudował serwis i zaproponował nowe rozwiązania. W tym m.in. znalazły się:

  1. Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia rzeczywiście pasujące do zapytania. Rozwiązanie wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów i obszarów zawodowych.
  2. Profil kandydata, gdzie można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
  3. Kreator CV (wzory do wyboru) - czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych w profilu.
  4. Setki porad dotyczących samego procesu rekrutowania oraz pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
  5. Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
  6. Co najważniejsze, szybki proces aplikowania i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.

Proaktywne podejście do kandydata

Czy da się powiązać dużą skuteczność z dobrym wrażeniem? Zdecydowanie tak, ale wymaga to większego wysiłku ze strony rekrutera, ale także job boardu. To serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia. Jakie udogodnienia w poszukiwaniu informacji o przyszłym pracodawcy wprowadza serwis Aplikuj?

  •     statystyki zawodów/stanowisk, na jakie poszukuje firma,
  •     benefity jakie oferuje najczęściej firma (na podstawie historii ogłoszeń),
  •     linki do strony i social mediów firmy,
  •     mapy do siedziby i oddziałów,
  •     dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularności,
  •     dane z KRS, GUS, CEIDG,
  •     opinie z Google,
  •     archiwalne ogłoszenia.

„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „Co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”. 

Wykonanie większości wyżej wymienionych funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.

Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.

rekrutacja

Artykuł sponsorowany