Poradnik Pracownika

Jak RPA polepsza QoL pracowników?

Automatyzacja procesów biznesowych wpływa nie tylko na zwiększenie efektywności i wydajności poszczególnych procesów biznesowych. Oddziałuje ona również w ogromnym stopniu na zmianę zadań, które są przydzielane pracownikom. Dzięki RPA zatrudnione w firmie osoby mogą zająć się bardziej wymagającymi zadaniami, których nie są w stanie wykonać roboty. To z kolei sprawia, że polepsza się ich QoL, czyli jakość życia.

Czym jest i jakie korzyści przynosi robotyzacja?

RPA, czyli Robotic Process Automation - robotyzacja procesów biznesowych, to nowoczesna technologia umożliwiająca znaczące usprawnienie sposobu wykonywania powtarzalnych zadań w danej firmie.

Dzięki implementacji RPA czynności, które do tej pory wykonywali ludzie, mogą wykonywać starannie zaprogramowane roboty, boty lub wirtualni asystenci. Automatyzacja procesów biznesowych może być realizowana w ramach tych procesów, w których występują powtarzalne sekwencje. Roboty wykorzystywane w RPA są odpowiednio programowane, aby wykonywać czynności zgodnie z ustalonym schematem. Tego typu urządzenia wykonują szereg zaawansowanych obliczeń, co sprawia, że realizowane przez nie czynności są precyzyjne. 

Implementacja RPA w firmie sprowadza się do zastąpienia pracy ludzi pracą robotów, co niesie za sobą szereg wymiernych korzyści. Mowa tutaj przede wszystkim o ograniczeniu kosztów operacyjnych danego przedsiębiorstwa. Nowoczesne systemy RPA oferują wiele interesujących funkcjonalności. Warto wiedzieć, że dostawcy tej technologii cały czas opracowują kolejne rozwiązania, m.in. wykorzystują również elementy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. 

Dodatkowo, wdrożenie RPA w ogromnym stopniu jest również pozytywnym zjawiskiem także dla środowiska pracowników. Roboty zastępują pracowników w wykonywaniu powtarzalnych, żmudnych czynności. Dzięki temu zatrudnieni mogą otrzymać nowe, bardziej wymagające i odpowiedzialne obowiązki. To z kolei niesie za sobą wiele korzyści - przede wszystkim zwiększa szanse na to, iż będą oni bardziej usatysfakcjonowani z wykonywanej przez siebie pracy. 

Wzrost satysfakcji pracowników w związku z wdrożeniem RPA

Zdecydowana większość pracowników uważa, że wdrożenie RPA jest także korzystne dla nich samych. Mogą uwolnić się od powtarzalnych czynności i zająć się zadaniami bardziej skomplikowanymi gwarantującymi osobistą satysfakcję i stymulację intelektualną. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Forbesa w 2019 roku, aż 92% firm zanotowało poprawę poziomu satysfakcji pracowników po wdrożeniu RPA oraz IA. 

Po wdrożeniu tych nowatorskich technologii pracownicy stają się bardziej zaangażowani w wykonywanie swoich obowiązków, rośnie poziom ich satysfakcji, ponieważ mogą skupić się na bardziej użytecznych zadaniach. Dodatkowo, rośnie ich produktywność. Są również bardziej lojalni wobec swojego pracodawcy. 

 

Wzrost poziomu zadowolenia pracowników po wdrożeniu RPA na przykładzie

Aby pokazać, jak w rzeczywistości wygląda wzrost poziomu zadowolenia pracowników po wdrożeniu RPA, warto posłużyć się konkretnym przykładem. Księgowy, który na początku wiele lat studiował, by móc wykonywać ten zawód, a następnie spędzał dużo czasu w pracy wprowadzając dane do faktur, co było bardzo żmudnym zajęciem, może czuć się przepracowany i niedoceniany. Z kolei w sytuacji, gdy będzie mógł skorzystać z RPA do automatyzacji procesów i przydzielania bardziej ambitnych zadań pracownikom, wzrośnie satysfakcja zarówno jego i jak i zatrudnianych przez niego osób. 

Wdrożenie RPA zwiększa zatem poziom zadowolenia pracowników oraz sprawia, że są oni bardziej zaangażowani w realizowane przez siebie zadania. Dodatkowo, bardziej przywiązują się oni do swoich miejsc pracy, dlatego ryzyko dla firmy, iż odejdą oni z zakładu, jest znacznie niższe. Jest to korzyść dla firmy, ponieważ nie musi ponosić kosztów związanych z prowadzeniem procesów rekrutacyjnych.

Więcej informacji na temat korzyści płynących z implementacji RPA w firmie można znaleźć na mindboxgroup.com

Artykuł sponsorowany