Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak złożyć reklamację do biura podróży w związku z niskim standardem hotelu?

Hotel odbiega od standardu opisanego w ogłoszeniu biura podróży, czym rujnuje Twoje wakacje - czy ubezpieczenie turystyczne jest w stanie to zrekompensować? Jak złożyć reklamację do biura podróży w związku z niskim standardem hotelu?

Katalogi biur podróży prezentują przepiękne ośrodki hotelowe, które oferują gościom wygody. Duże baseny, kolorowe place zabaw i przestronne pokoje – takie propozycje cieszą się nie lada popularnością. Jednak może okazać się, że po przylocie na wymarzone wakacje nie będziesz zadowolony ze standardu hotelu. Odbiega on znacznie od tego, co zostało Ci zaoferowane przez organizatora turystyki. Co możesz zrobić? Czy należy Ci się jakakolwiek rekompensata w przypadku, gdy Twój hotel odbiega od standardu opisanego w ofercie biura podróży?

Zobowiązania biura podróży w związku z umową o imprezę turystyczną

Podstawą realizacji umów o udział w imprezie turystycznej są przepisy ustawy z dnia 24 listopada 2017 roku o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Na mocy art. 48 tejże ustawy organizator bierze pełną odpowiedzialność za wykonanie usług, jakie są objęte umową z klientem, bez względu na to, czy mają one być w rzeczywistości wykonane przez organizatora turystyki czy przez innych dostawców.

Dlatego to biuro podróży będzie ponosiło odpowiedzialność za niezgodny z umową standard hotelu, który zarezerwowałeś. Powinno ono usunąć niedogodności powodujące niezgodność z umową, chyba że jest to niemożliwe lub wiąże się z kosztami niewspółmiernie wysokimi w stosunku do zaistniałej niezgodności. Może zaoferować Ci przekwaterowanie do innego hotelu, czyli odpowiednie świadczenie zastępcze. Jeśli jego jakość jest niższa od usługi określonej w programie imprezy turystycznej, biuro musi Ci zaoferować obniżenie ceny wyjazdu. Możesz też złożyć odwołanie rezerwacji hotelu i nie płacić za nie.

Co zrobić, jeśli standard hotelu odbiega od oferty? Jakie są prawa konsumenta?

Jeśli po przybyciu na miejsce swojej wycieczki czy wakacji okazuje się, że hotel ma zupełnie inny standard niż ten zaoferowany z katalogu, zawiadom o tym fakcie organizatora turystyki. Najlepiej, by zrobić to jeszcze w trakcie trwania imprezy turystycznej, z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy. Ostatecznie możesz reklamować pobyt w hotelu niespełniającym Twoich oczekiwań po powrocie do kraju z wyjazdu turystycznego. Masz na to 30 dni od zakończenia pobytu.

Gdyby po dokonanym zgłoszeniu organizator turystyki nie usunął niezgodności w rozsądnym, wskazanym przez Ciebie terminie, możesz dokonać tego sam i wystąpić do niego o zwrot poniesionych z tego tytułu niezbędnych wydatków.

Przysługuje Ci nie tylko obniżka ceny za każdy okres, w którym stwierdziłeś niezgodność np. standardu hotelu z umową, ale również odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których doznałeś. Organizator turystyki powinien je niezwłocznie wypłacić.

Jak złożyć reklamację do biura podróży za nieudane wakacje?

Powinieneś reklamować hotel, który miał niższy standard niż obiecany przez biuro podróży, niezwłocznie. Kieruj reklamację do biura podróży – listownie lub złóż ją osobiście. Powołaj się na wszystkie konkretne uchybienia i to, jakie punkty umowy o imprezę turystyczną zostały złamane. Dołącz dokumentację fotograficzną i np. oświadczenie rezydenta, które koniecznie uzyskaj jeszcze podczas imprezy turystycznej. W piśmie tym trzeba wskazać, jakie masz oczekiwania względem biura.

Czy ubezpieczenie turystyczne uwzględnia odszkodowanie za zmarnowany urlop?

Najczęściej ubezpieczenie turystyczne nie zapewni odszkodowania za zmarnowany urlop, jeśli powodem będzie niski standard hotelu. Możesz się o nie ubiegać od hotelu czy biura podróży. Ubezpieczenie – na przykład ubezpieczenie rezygnacji z podróży zagranicznych i krajowych w UNIQA zapewnia za to pokrycie kosztów rezygnacji z wyjazdu turystycznego czy odwołania go np. z uwagi na nagłe zachorowanie ubezpieczonego lub osoby bliskiej. Decydując się na ubezpieczenie turystyczne, pamiętaj, aby dokładnie się z nim zapoznać. Może się okazać, że nie posiada ono klauzuli alkoholowej, która może okazać się kluczowa w późniejszych postępowaniach ubezpieczeniowych. Zachowaj czujność i ostrożność.

Artykuł sponsorowany