Dzielenie się wiedzą - czy warto to robić?
Z pewnością zdarza ci się szukać odpowiedzi na pewne pytania w Internecie, książkach. Pytasz także innych o interesujące cię kwestie. Kiedy nie możesz znaleźć tego, czego szukasz, jesteś podenerwowany - czy naprawdę nikt nie może o tym napisać? Jednak kiedy to ty zostaniesz poproszony o wypowiedzenie się, podzielenie się kompetencjami, masz dylemat - czy dzielenie się wiedzą naprawdę przyniesie ci korzyści? Czy warto to robić? Odpowiadamy w niniejszym artykule.
Dlaczego dzielenie się wiedzą przychodzi nam z trudem?
Niejednokrotnie dzielenie się wiedzą przychodzi nam z trudem. Współpracownik o coś pyta, a my staramy się tak odwlec odpowiedź w czasie, żeby w ogóle nie móc tego robić. Dlaczego postępujemy w ten sposób?
- uważamy, że skoro zainwestowaliśmy czas i pieniądze w szkolenia i kursy, nikt nie powinien od nas oczekiwać, że teraz przekażemy wiedzę dalej, w końcu współpracownik sam mógł się pojawić na tych szkoleniach i poznać nowe zagadnienia;
- obawiamy się, że pracownik, któremu przekażemy wiedzę, lepiej ją wykorzysta, okaże się, że robi coś lepiej od nas;
- konkurencja na rynku pracy jest spora, chcemy wiedzieć jak najwięcej i mieć jak najlepsze kompetencje, często licząc na to, że współpracownicy nie będą posiadali tak wszechstronnej wiedzy;
- obawiamy się, że nikt nie zauważy naszych starań, a dzielenie się wiedzą nie zostanie zauważone;
- boimy się, że ktoś oceni nas i naszą wiedzę - oczywiście negatywnie;
Zdarza się, że obawy są uzasadnione, ze względu na atmosferę, jaka panuje w firmie, wyczuwalnym “wyścigu szczurów”. Jednak w wielu przypadkach dzielenie się wiedzą przynosi korzyści, o których warto mówić!
Dzielenie się wiedzą - dobre strony
Dzielenie się wiedzą niesie ze sobą dużo korzyści i naprawdę warto to robić! Jeśli wiemy coś, o czym nie mają pojęcia pracownicy, a co mogłoby poprawić jakość pracy, przedstawmy swój punkt widzenia.
Obawiamy się dzielenia swoją wiedzą, ale musimy sobie zdać sprawę z tego, że tak naprawdę nie jesteśmy jedyną osobą na świecie, która tę wiedzę posiada. W związku z tym współpracownicy czy klienci mogą i tak pozyskać informacje z innego źródła.
Boimy się również, że ktoś zyska nasze umiejętności i lepiej je wykorzysta. Przypomnijmy sobie jednak, kiedy ostatnio zastosowaliśmy z miejsca pozyskaną wiedzę w praktyce. Można na jakiś temat wiele czytać, poszerzać informacje, ale nie znaczy to, że nagle “ukradniemy” komuś pomysły i kompetencje. Możemy być o to spokojni.
Możemy awansować
Jeśli dzielisz się wiedzą ze współpracownikami, pokazujesz, że potrafisz to robić dobrze, że posiadasz umiejętności, które cię wyróżniają, masz większą szansę na awans. Przełożeni będą bowiem wiedzieli, że poradzisz sobie z kierowaniem zespołem i nie jest dla ciebie problemem komunikatywność, jasne przekazywanie komunikatów.Stajemy się ekspertem w swojej dziedzinie
Wiedzą zdobytą samodzielnie czy na szkoleniach, w pracy itp. można się dzielić w różnych miejscach, nie tylko z naszymi współpracownikami. Popularnym sposobem jest założenie bloga i pisanie artykułów z interesującej nas dziedziny. Dzięki temu budujemy wokół siebie społeczność, w której oczach wyrastamy na ekspertów, jeżeli nasze teksty są merytoryczne. Dodatkowo, jeśli w przystępny sposób dzielimy się tym, co potrafimy, z pewnością zyskamy uznanie.Samorealizujemy się
Niemalże każdy z nas chce się realizować, czuć, że się rozwijamy, nie stoimy w miejscu. Jeśli dzielimy się wiedzą, ludzie nas słuchają, przekazanie informacji nie jest dla nas problemem i przychodzi nam z łatwością, stajemy się doceniani, a tym samym mamy poczucie samorealizacji.Zadania wykonywane są sprawniej
Wyobraźmy sobie, że jesteśmy jedyną osobą w naszym dziale, która brała udział w szkoleniu o nowych metodach pracy. Mamy świadomość, że dzięki wykorzystaniu ich w nowym projekcie, jego wykonanie będzie sprawniejsze i szybsze. W związku z tym dzielenie się wiedzą ze współpracownikami wpływa pozytywnie nie tylko nas nas, lecz także na całą firmę, co na pewno zostanie docenione.Ludzie dzielą się z nami wiedzą
Pamiętajmy również, że jeśli my podzielimy się pomocnymi informacjami, możemy liczyć także na feedback z drugiej strony. Kiedy ktoś dowie się czegoś nowego, a wcześniej my dzieliliśmy się z tą osobą wiedzą, prawdopodobne jest, że podzieli się nowościami z nami. Dzięki temu zyskujemy o wiele więcej, niż moglibyśmy nauczyć się samodzielnie.Atmosfera pracy staje się przyjemniejsza
Wielu pracowników ceni sobie atmosferę w miejscu pracy nawet bardziej od dobrego wynagrodzenia. Nic w tym dziwnego, w końcu spędzamy ze współpracownikami tak dużo czasu, że chcemy, by był on przyjemny. Jeśli podzielimy się wiedzą, pomożemy w przyśpieszeniu projektu, ułatwimy innym pracę, z pewnością będzie nam się pracowało lepiej i zwyczajnie… milej.Przyciągniemy klientów
Jeśli podzielimy się wiedzą na temat sposobów naszej pracy z klientem, bardzo prawdopodobne, że zachęci go to do skorzystania z naszych usług. W końcu będzie dokładnie wiedzieć, jak pracujemy, co zwiększy jego zaufanie do naszej firmy.
Dzielenie się wiedzą przynosi wiele korzyści i naprawdę nie trzeba się tego bać. Więcej możemy zyskać niż stracić, a posiadanych informacji nikt nam nie zabierze.