Poradnik Pracownika

Inteligencja społeczna – czym jest i dlaczego jest tak ważna?

Edward Lee Thorndike wprowadził w 1920 roku pojęcie inteligencji społecznej, tłumacząc je jako zdolność kierowania ludźmi i odpowiedniego podejścia do relacji międzyludzkich. Dzisiaj, niemal sto lat później, inteligencja społeczna jest uważana za jedną z najbardziej pożądanych kompetencji miękkich u pracowników. Jaka jest osoba, która się nią wykazuje? Dlaczego jest to takie ważne? Postaramy się wyjaśnić tę kwestię w niniejszym artykule.

Kompetencje miękkie coraz ważniejsze dla pracowników

Przez długi czas przy wyborze kandydatów do pracy nacisk kładziono na umiejętności twarde. To one głównie liczyły się dla pracodawców. Jednak rynek pracy dynamicznie się zmienia, w związku z czym w dzisiejszych czasach zdarza się, że kompetencje miękkie są nawet w niektórych zawodach istotniejsze niż mierzalne umiejętności.

Pracodawcy coraz większą sprawę zdają sobie z tego, jak ważni są ludzie w firmie, a ich zaangażowanie w projekty czy motywacja nie zależą tylko od tego, jaki program potrafią obsługiwać i na jakim poziomie. Dobrze stworzony zespół będzie współpracował znacznie sprawniej, grupa ludzi dbająca o dobrą atmosferę w miejscu pracy może realnie wpłynąć na sukces całego przedsiębiorstwa.

Nic więc dziwnego, że dzisiaj komunikatywność, asertywność, dobra organizacja czasu czy inteligencja emocjonalna są coraz ważniejsze i warto je u siebie rozwijać. Pożądaną przez pracodawców cechą jest również inteligencja społeczna. Na czym polega?

Inteligencja społeczna w pracy

Tak jak już wspominaliśmy, inteligencja społeczna pozwala nam na lepsze funkcjonowanie w grupie i odpowiednie prowadzenie kontaktów między ludźmi, co przekłada się na nasze relacje ze współpracownikami i z klientami.

Możemy mieć doskonałe wykształcenie i dużą wiedzę, jeśli jednak nie potrafimy pracować z innymi, nie radzimy sobie z kontaktem z innymi, pracę możemy raczej utrudniać. Ludzie chcą pracować w otoczeniu współpracowników, którym mogą zaufać, z którymi się rozumieją. Wzajemny szacunek z pewnością wpływa na poziom wspólnego wykonywania obowiązków.

Inteligencja społeczna wiąże się również z inteligencją emocjonalną. Ta druga pozwala na odpowiednie nazywanie i okazywanie swoich emocji oraz umiejętność wyczuwania emocji innych osób – współpracowników czy klientów. Dzięki temu pracownik może świetnie radzić sobie w przypadku wystąpienia konfliktów, negocjacji czy po prostu w dyplomacji.

Pracownicy wykazujący się inteligencją społeczną, sprawiają, że w firmie nie ma niepotrzebnego wyścigu szczurów, panuje dobra atmosfera, która bardzo wpływa na to, jak się pracuje. W firmie spędzamy tyle czasu, że fakt, iż czujemy się w niej dobrze, zwiększa naszą motywację, produktywność i zaangażowanie.

W czym przejawia się inteligencja społeczna?

Jak więc zachowuje się pracownik, który wykazuje się inteligencją społeczną? Po czym poznać osobę, która posiada tę umiejętność?

  1. Jest asertywna – człowiek z rozwiniętą inteligencją społeczną jest asertywny. Oznacza to, że nie ma problemu z wypowiadaniem swoich opinii, ceni sobie własne granice, ale też szanuje granice innych osób. Wie, że każdy ma prawo do swojej opinii, wypowiada się więc spokojnie, nie przejawia agresji. Chętnie pomoże innym pracownikom, ale nie pozwoli się wykorzystywać osobom, które mogą sobie bez tej pomocy poradzić.

  2. Potrafi słuchać – potrafi stworzyć atmosferę, w której rozmówca będzie czuć się komfortowo. Słucha, daje poczucie, że druga osoba jest zrozumiana, jeżeli czegoś nie rozumie, dopytuje. Proponuje rozwiązania, przedstawia swój punkt widzenia, daje odczuć drugiej stronie, że są na równi. Nie przeprowadza rozmów szybko, przelotem, jest skoncentrowany.

  3. Nie jest egoistyczna – osoba wykazująca się inteligencją społeczną nie myśli tylko o sobie. Owszem, każdy z nas potrzebuje nieco egoizmu w codziennym życiu, jeśli jednak w pracy działamy tylko na swoją korzyść, nie jest to najlepsze rozwiązanie. Pomaga innym, nie jest ważne dla niej tylko jej dobro.

  4. Nie ocenia – nieocenianie innych bywa trudne. Najczęściej robimy to przez pryzmat własnych doświadczeń, jeszcze częściej jest to pryzmat nieprawidłowy, a ocena niesprawiedliwa. Jeśli sami czegoś nie przeżyliśmy, nie byliśmy w czyichś butach, powinniśmy się powstrzymać od oceny. Każdy z nas ma inne wartości, kieruje się w życiu innymi zasadami i postępuje inaczej. Zanim kogoś ocenimy, warto zastanowić się, czy my chcielibyśmy być oceniani. Osoba z inteligencją społeczną nie ocenia innych ludzi, ma swoje zdanie, ale nie uważa się za kogoś nieomylnego, w związku z tym nie osądza.

  5. Nie narzucają własnego zdania – w każdej pracy zdarza się ktoś, kto zawsze wie lepiej. Jego racja jest zawsze tą właściwą, a jeśli ktoś się z tym nie zgadza – po prostu nie wie, co mówi, nie zna się, powinien zmienić zdanie. Pracownicy z inteligencją społeczną wiedzą, że najważniejsza jest dyskusja, wspólne dochodzenie do wniosków. Każdy ma swoje zdanie i należy je uszanować, nawet jeśli nie do końca się z nim zgadzamy.

  6. Nie ulegają łatwo emocjom – inteligencja społeczna to także nieuleganie emocjom. Takie osoby są najczęściej spokojne, trudno wyprowadzić je z równowagi, wiedzą, co zrobić, żeby ukoić nerwy. Ze strony takiej osoby z pewnością nie spotka nas agresja, nie wybuchnie ona złością czy płaczem, wprawiając nas w zakłopotanie.

Kompetencje miękkie można wykształcić. Nie są dane raz na zawsze i tak jak nad umiejętnościami twardymi, także nad nimi możemy pracować. Dlatego też jeśli uważasz, że twoja inteligencja społeczna nie jest rozwinięta, warto to zmienić. Dzięki niej uczysz się bowiem prawdziwej współpracy, potrafisz nawiązywać trwałe i oparte na zaufaniu relacje międzyludzkie, co ma duże znaczenia w biznesie!