Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak być asertywnym? Naucz się mówić „nie”

Jak być asertywnym, gdy wydaje nam się, że odmawiając, możemy zrobić komuś przykrość i jesteśmy nieuprzejmi? Warto jednak zdawać sobie sprawę, że branie na siebie kolejnych zadań, kiedy nie mamy na nie czasu lub tak naprawdę nie potrafimy pomóc, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jak być asertywnym? Czy mówienia „nie” można się nauczyć?

Czy odmowa to nieuprzejmość?

Pamiętaj, że odmowa nie jest nieuprzejmością, oczywiście, jeżeli mówisz „nie” w odpowiedni sposób. W końcu istnieją takie sytuacje, w których po prostu musisz odmówić. Nie bój się tego zrobić, gdy wiesz, że na pewno nie znajdziesz więcej czasu. Jeżeli pomoc ma się wiązać z tym, że będziesz zarywać noce i pracować nadprogramowo, pomyśl o sobie, o swoim zdrowiu i poziomie stresu. Nałożenie na siebie zbyt dużej liczby zadań z pewnością nie wyjdzie ci na dobre. Pamiętaj o tym, jak ważny jest odpoczynek. Odmów również wtedy, kiedy nie potrafisz wykonać danego zadania. Jeżeli pomoc ma się wiązać z szybką i powierzchowną nauką, nie ma żadnego sensu. Zwróć uwagę również na to, o co i w jaki sposób jesteś proszony. Być może tak często nie potrafiłeś odmówić, że ktoś zaczął to po prostu wykorzystywać. Nie pozwól, by zrobiono z ciebie ofiarę.

Czy asertywność wiąże się tylko z odmową?

Asertywność w pracy to nie tylko umiejętność mówienia „nie”. Może to być również zwrócenie uwagi komuś, kto przeszkadza nam w wykonywaniu obowiązków. Często znosimy takie zachowania po cichu, jednak sprawiają one, że jesteśmy zestresowani i nie potrafimy się skupić. Asertywność jest również sztuką wyrażenia swojego zdania bez zbędnej agresji. Warto pamiętać, by porozmawiać z taką osobą na osobności, spokojnie i dokładnie wytłumaczyć, co nam przeszkadza. Nauczmy się wyrazić swoje zdanie, ale zrobić to w taki sposób, aby nikt nie odniósł wrażenia, że robimy to zbyt gwałtownie i z egoistycznych pobudek. Z drugiej strony musimy być konsekwentni w swoich postanowieniach.

Jak być asertywnym w pracy?

Jak być asertywnym w pracy, kiedy czujemy się częścią zespołu, a szef oczekuje zrealizowanych zadań? Jest to szczególnie trudne. Zazwyczaj zgadzamy się na wszystko, ponieważ chcemy czuć się potrzebni i pomocni. Mamy wrażenie, że urazimy kogoś odmową, poza tym częste jest również poczucie, że skoro zostaliśmy poproszeni o nadprogramową pracę, tak po prostu musi być i nic nie możemy z tym zrobić. Jeżeli jednak nie mamy czasu lub odpowiednich umiejętności, po prostu to powiedzmy.

Wytłumaczmy, że nie jesteśmy w stanie podjąć się nowego zadania, ponieważ mamy dużo własnych obowiązków. Ważne jest, by zrobić to uprzejmie i nie wybuchnąć, nawet kiedy ktoś kolejny raz próbuje zrzucić na nas swoje zadania. Jeśli dana rzecz po prostu sprawia nam trudność, dobrze jest zaznaczyć, że na co dzień się tym nie zajmujemy i nie potrafimy tego zrobić. Nie warto kłamać, ponieważ nieszczerość bardzo łatwo wyczuć.

Jak być asertywnym i lubianym?

Oczywiście umiejętność mówienia „nie” nie powinna sprawiać, że stale odmawiamy. Być może nie jesteś w stanie pomóc w jednym z zadań, ale inne nie sprawi ci problemu? Nie czuj się winny, kiedy przyjdzie ci odmówić, ale też znajdź we wszystkim złoty środek. Trzeba rozsądnie podejść do tematu, jak być asertywnym, ale nie być egoistą.

Nie bój się, że bycie asertywnym sprawi, że staniesz się gorzej postrzegany czy mniej lubiany. Pozbądź się wyrzutów sumienia. Z pewnością znasz kogoś, kto cechuje się asertywnością i wcale nie postrzegasz go negatywnie. Dzięki temu, że w końcu szczerze wyrazisz swoje zdanie, z pewnością poczujesz się lepiej, a jeżeli ty zmienisz pogląd na siebie na pozytywniejszy, zrobią to też zapewne inni ludzie!