Poradnik Pracownika

Planowanie kariery – dlaczego warto?

Gdzie widzisz się za 5/10 lat? – to częste pytanie padające na rozmowie kwalifikacyjnej. Kandydaci zastanawiają się niejednokrotnie, po co je zadawać. Skąd mają bowiem wiedzieć, co będą robić w tak odległej przyszłości? Czy nie można pozwolić na to, by wszystko działo się samo? Planowanie kariery niesie jednak ze sobą wiele zalet, które mogą nam pomóc w rozwoju. Dlaczego warto myśleć o swojej zawodowej przyszłości? Przeczytaj w niniejszym artykule!

Narzekamy, ale stoimy w miejscu

Nie wszystkim wizja planowania kariery wydaje się sensowna. Tak jak już wspominaliśmy, nie możemy przewidzieć, co się stanie za kilka lat, szczególnie w dzisiejszym świecie, bardzo dynamicznym, gdzie częste zmiany pracodawcy i branży nie są niczym nietypowym. 

Jednak jeśli nie wiemy, jaki jest nasz cel, co chcemy osiągnąć i do czego dążymy, często po prostu stoimy w miejscu, nie rozwijamy się, czekamy, aż coś się zmieni, jednak sami nie podejmujemy żadnych kroków w tym kierunku. Często też więc narzekamy – że za mało zarabiamy, ciągle robimy to samo, kilka lat tkwimy na tym samym stanowisku. Dlaczego jednak coś ma się zmienić, skoro my nic nie zmieniamy?

Oczywiście, samo zaplanowanie kariery to nie wszystko. Nie stanie się tak, że wraz z kolejnymi pomysłami wszystko magicznie zacznie się zmieniać na lepsze. Jednak już samo postawienie przed sobą celu sprawi, że będziemy szukali dróg do jego osiągnięcia i mieli świadomość, co musimy zrobić, aby nie tkwić w czymś, co już nie daje nam radości.

Planuj mądrze

Cel zawodowy przyda nam się nie tylko po to, by wpisać go do CV czy opowiedzieć o nim rekruterom na rozmowie kwalifikacyjnej. Dzięki niemu możemy przewidzieć wiele dróg docierania do sukcesu, poszerzać kompetencje i stale się rozwijać, nie tylko zawodowo. 

Jednak, aby tak było, pamiętajmy, by planowanie kariery było przeprowadzone mądrze. Można wykorzystać do tego metodę SMART i sprawdzić, czy nasz cel jest:

S – Specific – sprecyzowany

Konkretny cel sprawi, że nie będziemy błądzić we mgle. „Chcę być kierownikiem” to za mało, wyznacz konkretnie – jaka dziedzina cię interesuje, czym chcesz zarządzać, kim kierować itd.

M – Measurable – mierzalny

Warto, by nasz cel był również mierzalny, dzięki temu będziemy mogli sprawdzić, w jakim miejscu jesteśmy, jak wiele zostało nam do jego osiągnięcia, ile pracy nas czeka.

A – Achievable – osiągalny

A – Attractive – atrakcyjny

Cel osiągalny oznacza tyle, że możemy go osiągnąć bez nadmiernego wysiłku. Nie jest to jednoznaczne z tym, że przyjdzie nam on z zupełną łatwością i nie będzie wymagał nakładów pracy, jednak zmierzymy nasze siły na zamiary. Atrakcyjny cel sprawia, że chcemy do niego dążyć, nie jest nudny, interesuje nas. Wiemy, że kiedy go osiągniemy, sprawi nam to dużą satysfakcję i będzie w pewien sposób opłacalne.

R – Realistic – realny

W planowaniu kariery „R” jest niezwykle ważne! Nasz cel musi być realny. Jeśli zajmujesz się składaniem długopisów, a zaplanujesz sobie, że za rok będziesz w zarządzie Microsoftu – możesz mieć mały problem.

T – Time-bound – terminowy

Cel powinien być terminowy, to znaczy określony w czasie. Jeśli tego nie zrobimy, bardzo łatwo będzie nam wszystko odkładać na później, które – jak to bywa w życiu – może nigdy nie nadejść.

Planowanie kariery nie jest łatwe

Planowanie kariery nie należy do najprostszych czynności w naszym życiu zawodowym. Przede wszystkim nie zawsze wiemy, co chcemy robić – nie mamy na siebie pomysłu, jak więc zaplanować naszą pracę? Jednak poszukiwania nie są niczym złym, nie każdy wie od razu, czym chce się zajmować, wielu z nas zastanawia się nad tym całymi latami!

Poza tym wszystko szybko się zmienia, nie wiemy, czy za kilka lat nasza branża będzie w ogóle istniała, czy to, co sobie zaplanowaliśmy, za jakiś czas nie okaże się zupełnie pozbawione sensu. Oczywiście, tak może się stać, dlatego warto już od samego początku szukać wielu dróg do osiągania celu, aktualizować go, mierzyć, upewniać, że nadal jesteśmy w dobrym miejscu. Poza tym zawsze musimy mieć jakiś plan B na wypadek, gdyby coś poszło nie po naszej myśli.

Na naszej drodze mogą również pojawiać się sytuacje, które będą nas stopować – zaplanujemy coś, nadejdzie czas zmian, ale okaże się, że dostaniemy podwyżkę albo nie będziemy chcieli zmieniać miejsca pracy, bo akurat kupiliśmy mieszkanie w okolicy i dojazd zajmuje nam 5 minut. Chociaż nie będziemy zadowoleni z tego, co robimy, trudno nam będzie z tego zrezygnować. Musimy jednak mieć świadomość tego, że satysfakcja z wykonywanej pracy również jest bardzo istotna, czasami nawet bardziej niż wyższa pensja.

Plusy planowania kariery

Warto planować swoją karierę! Przede wszystkim dlatego, że jeśli będziemy wiedzieli, dokąd idziemy, znali cel – będziemy zdecydowanie bardziej zmobilizowani. Jeśli natrafimy na zadania monotonne, których wykonywanie jest dla nas katorgą, ale będziemy mieli świadomość, że przybliżą nas do celu, od razu staniemy się bardziej zaangażowani.

Poza tym planowanie kariery pomaga nam w rozwoju. Dzięki temu, że wiemy, co chcemy robić, mamy także świadomość tego, nad czym musimy pracować, chętniej uczestniczymy w kursach, szkolimy się, dbamy o to, by nasze kompetencje były jak najwyższe, co bardzo pozytywnie wpływa na jakość wykonywanych przez nas obowiązków i na pewno zyska uznanie przełożonych.

Choć planowanie dalekosiężne wielu z nas może się wydawać pozbawione sensu, wcale tak nie jest. Warto wiedzieć, do czego dążymy, by nie błądzić we mgle. Dzięki temu może nam się udać zdobyć stanowisko, które będzie dla nas w pełni satysfakcjonujące.