Poradnik Pracownika

Uważne słuchanie - jak się go skutecznie nauczyć?

Uważne słuchanie jest dla nas bardzo ważne, na przykład w celu dobrej współpracy. Wielu z nas uważa się za dobrych słuchaczy, jednak rozmówcy mają odmienne wrażenie. Jak nauczyć się uważnego słuchania i co właściwie oznacza to pojęcie? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w niniejszym artykule.

Uważne słuchanie - oznaki

Wielu z nas było uczonych, że dobry słuchacz zachowuje się w określony sposób, w którym najważniejsze są 3 punkty:

  1. W czasie rozmowy zachowuje ciszę.

  2. Daje rozmówcy znać, że stale słucha: kiwają głową, wydają z siebie takie dźwięki jak: mhm, mhm, yhm, yhm itp.

  3. Nie ma problemu z powtórzeniem tego, co przed chwilą powiedział rozmówca. Używa zwrotów, które mają go w tym upewnić, np. Poczekaj, pozwól mi się upewnić, czy dobrze zrozumiałem, mówisz, że…

Czy jednak cisza, potakiwanie i powtarzanie informacji sprawiają, że rozmówca ma wrażenie uważnego słuchania. Niekoniecznie. Można dokładnie wypełniać 3 powyższe punkty, ale zupełnie nie uczestniczyć w dyskusji.

Kim jest uważny słuchacz?

Skoro więc umiejętność uważnego słuchania to coś więcej, czym cechuje się dobry słuchacz?

  1. Dobry słuchacz nie zawsze milczy podczas słuchania. Zdarza się, że przerywa, subtelnie, najczęściej jeżeli chce o coś zapytać. Pytania te mogą podważać słowa rozmówcy, jednak nie chodzi o krytykę, a o pozwolenie rozmówcy na spojrzenie na sprawę z innej perspektywy. Pamiętajmy, że rozmowa dwóch osób nie powinna być monologiem, wówczas uznawana jest za niepełną.

  2. Umiejętność słuchania polega również na chęci rozmowy. Dobry słuchacz nie słucha nas uważnie tylko dlatego, że chce nam wypomnieć wszystkie błędy, znaleźć kontrę dla każdego argumentu, zależy mu jedynie na ripoście. Dobry słuchać nie sprawi, że rozmówca poczuje się w jakiś sposób atakowany. Nie chodzi o dyskusję polegającą na odbijaniu argumentów.

  3. Rozmówca liczy również na empatię ze strony słuchacza. Chcemy, aby nas zrozumiał, spróbował postawić się w naszej sytuacji. Nie chcemy, aby ktoś nas oceniał z góry lub w ogóle nie odnosił się do naszych odczuć, jak gdyby w ogóle nie był obecny.