Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak bardzo istotny jest Twój wizerunek w pracy?

Nie jest ważne to, jak człowiek wygląda, tylko co ma w głowie - wielu z nas stara się na co dzień myśleć właśnie w ten sposób, jednak nie da się ukryć, jak dużą rolę pełni nasz wizerunek. Jak nas widzą, tak nas piszą. Nawet jeżeli się przed tym bronimy, często sami oceniamy właśnie przez ten pryzmat. Nic w tym dziwnego, pewne kwestie bowiem nierozerwalnie kojarzą się negatywnie i trudno cokolwiek na to poradzić. W związku z tym niezwykle istotny wydaje się nasz wizerunek w pracy, który kreujemy każdego dnia - swoim wyglądem, strojem, zachowaniem… Nasi współpracownicy nierzadko nie mają możliwości poznać nas w 100%, dlatego wizerunek jest jednym z kluczowych elementów, które składają się na ich opinię o nas. Jak dbać o swój wizerunek w pracy? Czy istnieją jakieś niepisane zasady, których warto przestrzegać? Przeczytaj niniejszy artykuł i dowiedz się więcej!

Czy wizerunek w pracy jest istotny?

Nie ma co do tego wątpliwości - wizerunek w pracy jest istotny i wiele osób na jego podstawie ocenia nasze zaangażowanie. Nawet jeżeli nie spotykamy się z klientami, pracujemy nieco na uboczu, dbanie o siebie, swój wygląd i zachowanie, sprawia, że współpracownicy i przełożeni widzą, że traktujemy to, co robimy poważnie. Coraz częściej w biurach nie ma sztywnych reguł dotyczących wyglądu, nierzadko pozwalamy sobie na swobodę, jednak w naszych umysłach zakorzenione są pewne standardy, które sprawiają, że jesteśmy mimo wszystko oceniani i sami oceniamy. Trudno jednoznacznie określić, czy to zachowanie w pełni złe, czy dobre, nierzadko jest bowiem nie do końca możliwe do skontrolowania.

Możemy starać się najbardziej, mieć wysokie osiągnięcia, jednak będą one spychane na dalszy plan, jeżeli nie weźmiemy pod uwagę pewnych zasad, które warto przestrzegać, by współpracownicy i pracodawcy postrzegali nas inaczej.

Czy możemy budować sztuczny wizerunek w pracy?

Budowanie wizerunku zależy w głównej mierze od nas. W związku z tym możemy niepotrzebnie zacząć go budować na fałszywych podstawach. Kreujemy siebie na kogoś, kim zupełnie nie jesteśmy, kontrolujemy swoje zachowania, wszystko po to, aby wizerunek w pracy był nienaganny. Jednak jeżeli opiera się on na zupełnie sztucznych cechach, będziemy spięci, nienaturalni, zmęczeni udawaniem. Dlatego warto budować go na podstawie autentycznych zachowań. Jeżeli coś jest nie tak, pracujmy nad sobą, aby to naprawić, ale nie róbmy niczego na siłę. Najprawdopodobniej prędzej czy później po prostu odpuścimy, a współpracownicy i tak będą odczuwać, że coś jest nie w porządku.

Zasady budowania wizerunku w pracy

Jak budować swój wizerunek w pracy? Czy obowiązują jakieś niepisane zasady, których warto przestrzegać? Podpowiadamy, co możesz zrobić, by go poprawić!

Zacznij od sieci

Żyjemy w czasach wszechobecnego dostępu do sieci. Możemy w niej znaleźć informacje o niemal wszystkich osobach. Nic więc dziwnego, że nasze profile są częścią wizerunku i najprawdopodobniej ktoś sprawdzi, w jaki sposób udzielamy się w sieci. Unikajmy więc na profilach jasno wskazujących, że to my jesteśmy ich właścicielami, zbyt osobistych wycieczek, kontrowersji, zbyt wylewnego dzielenia się życiem prywatnym. Nikt nie musi wiedzieć, że jesteśmy źli na partnera, jak spędzamy sobotnie wieczory i z kim pokłóciliśmy się we wtorek o poglądy. Prowadźmy portale z rozwagą i starajmy się dbać o prywatność.

Wygląd zewnętrzny

Nieumyte włosy, nieświeże, wygniecione ubranie, nieprzyjemny zapach - nie wygląda to dobrze, ani nie sprawia, że ludzie chętniej z nami współpracują. Wygląd zewnętrzny jest niezwykle ważny. Nikt nie wymaga przykładowo pełnego makijażu i codziennych wizyt u fryzjera, jednak schludność powinna być podstawą. Warto zadbać o siebie i swoje ubrania. Nierzadko pracujemy w grupach, komunikujemy się z innymi, z pewnością nie chcemy, by był to dla nich przykry obowiązek.

Dress code

Nie w każdej firmie istnieją zasady dotyczące ubioru. Wielu pracodawców daje nam na tym polu pełną dowolność. Jednak istnieje przekonanie, że dobór ubioru świadczy o naszym zaangażowaniu w pracę. Możemy z tym polemizować, jednak przyznajmy, że jeżeli zauważymy dwóch pracowników - jednego w dresach i t-shircie, drugiego natomiast w koszuli i eleganckich spodniach - automatycznie mamy wrażenie, że to właśnie ten ubrany w stylu formalnym jest bardziej zaangażowany w powierzone mu zadania i podchodzi do nich poważniej. Oczywiście jeżeli wszyscy ubierają się luźno i sportowo, a my założymy garsonkę, będziemy wyglądać nieco groteskowo, jednak dobry i zawsze odpowiedni będzie strój semi formal. Dzięki temu również zawsze będziemy gotowi na przykład na nieoczekiwane spotkanie z klientem.

Punktualność

Punktualność jest cechą, która wpływa znacznie na nasz wizerunek w pracy. Jeżeli ktoś ciągle przybiega do biura w ostatniej chwili lub zawsze po wyznaczonym czasie, można odnieść wrażenie, że wcale nie przychodzi do pracy chętnie i nie do końca zależy mu na danym stanowisku. Szczególnie jeżeli spóźnia się również na ważne spotkania i sprawia, że praca całego zespołu idzie znacznie wolniej, niż powinna.

Przestań być naczelną marudą

W niemal każdym biurze znajdzie się osoba, która zajmuje się głównie narzekaniem - a to pensja za niska, a to kawa niedobra, a to krzesło niewygodne, a to zadania nudne… Taki pracownik psuje nastrój całej ekipie, zmniejsza motywację do pracy, a przede wszystkim - nawet jeżeli nie takie jest założenie - można odnieść wrażenie, że nie traktuje pracy poważnie, a skoro tak bardzo się mu ona nie podoba, w każdej chwili może zrezygnować.

Integruj się

Spotkania pracowników poza pracą nie muszą być naszą ulubioną aktywnością. Spędzamy w pracy 8 godzin i nie zawsze mamy ochotę, nawet jeżeli lubimy współpracowników, spędzać wolnego czasu właśnie z nimi - mamy w końcu innych znajomych, obowiązki, rodzinę. Warto jednak od czasu do czasu na takim spotkaniu się pojawić, pójść razem po pracy na kawę, poznać się lepiej, spędzić razem trochę wolnych chwil, nie mówiąc o pracy. Jeżeli unikamy każdego ze spotkań, współpracownicy mogą odnieść wrażenie, że izolujemy się, źle czujemy w ich towarzystwie i nie do końca odnajdujemy się jako część zespołu.