Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Mentoring - czym jest i jak może pomóc?

Chociaż w dzisiejszych czasach dużo słyszymy o tym, że nasze stanowiska objąć mogą roboty, zdajemy sobie sprawę, że nie stanie się to w najbliższej przyszłości. W związku z tym trudno wyobrazić sobie firmę bez zespołu. Dzięki umiejętnościom jego członków działalność może osiągnąć prawdziwy sukces. Dlatego też nie tylko pracownikom zależy na rozwoju, lecz także i pracodawcom. Wprowadzają więc w firmach mentoring - jedną z form rozwoju. Na czym ona polega? Jak może nam pomóc? Kim jest mentor i jakie ma zadania? Postaramy się rozwiać wątpliwości w niniejszym artykule.

Czym jest mentoring?

W firmach zdarza się tak, że choć pracownik zdobywa doświadczenie, uczy się nowych rzeczy, stara się jak najbardziej stawiać na rozwój, idzie mu to nieco gorzej niż innym osobom na tym stanowisku, nie może osiągnąć sukcesu. Może to być dla niego frustrujące. Być może w takiej sytuacji pomoże właśnie mentoring.

Mentoring polega na zbudowaniu relacji między mentorem a uczniem. Tym pierwszym w przypadku pracowników jest osoba, która ma wieloletnie doświadczenie na danym stanowisku, doskonale radziła sobie z powierzanymi obowiązkami i odniosła sukces. Może podzielić się wiedzą, podpowiadać, dawać wskazówki.

Co ważne, relacja między mentorem a uczniem powinna być partnerska. Nie chodzi o to, aby pracownik czuł zbyt duży respekty, który może przerodzić się wręcz w lęk, a sytuację uczyni stresującą. Zdenerwowany obecnością mistrza uczeń może niewiele wynieść z przekazywanych lekcji. Chodzi o to, by obie osoby czuły, że są partnerami, równymi sobie.

Mentor ma za zadanie pomóc uczniowi w rozwijaniu swoich umiejętności, motywować go do wykonywania zadań, pokazuje mu, jak wykorzystywać posiadane umiejętności. Co więcej w mentoringu mentor nie powinien okazywać wyższości czy pouczać. Tak jak już wspominaliśmy, istotne jest partnerstwo.

Mentorem jest zazwyczaj pracownik firmy, szczególnie pomaga uczniom przy okazji awansu na kierownicze stanowisko. Zdarzyć się jednak może, że jest to osoba z zewnątrz. Najczęściej taka sytuacja ma miejsce, kiedy awansuje osoba przełożona, która nie chce, by ktoś z grona pracowników znał jej słabsze strony.

Istotną kwestią jest również to, że mentor nie ma za zadanie mówić uczniowi wprost, co powinien zrobić w danej sytuacji. Uczeń powinien wiedzieć, jak rozwiązywać problemy. Jeśli więc napotka na taki, który go przerośnie, mentor tylko wskazuje miejsce, w którym pojawiła się przeszkoda - nie podaje gotowego rozwiązania. Uczeń z kolei zawsze korzysta z jego wskazówek.

Mentoring nie polega na tym, by uczeń uzyskiwał wiedzę ogólną. Skupić należy się na danym problemie. Dlatego też często to uczeń wybiera temat do dyskusji z mentorem, a jeśli to druga strona będzie chciała coś omówić - nie odmawia.

Mentor jest osobą, która potrafi spojrzeć na problem szeroko - analizuje nie tylko to, co dzieje się teraz, bierze pod uwagę wydarzenia przeszłe i przyszłe. Dzięki temu zwiększa perspektywę.

Aby mentoring miał sens, zarówno mentor, jak i uczeń muszą chcieć ze sobą współpracować, a uczeń musi mieć w sobie chęć rozwoju.

Kiedy firma decyduje się  się na mentoring?

Istnieje kilka czynników, które często wpływają na to, że firma decyduje się na mentoring. Przede wszystkim taka forma rozwoju ważna jest, kiedy przedsiębiorcy zależy na tym, by nasza współpraca z nim była długofalowa, kiedy chce w jak najlepszy sposób wprowadzić pracownika w struktury firmy i jej kulturę, zapoznać go z dostępną wiedzą specjalistyczną lub gdy ewidentnie jest nam potrzebna opieka kogoś tak doświadczonego jak mentor.

Dlaczego warto wprowadzić w firmie mentoring?

Mentoring to doskonałe rozwiązanie dla firmy. Dzięki współpracy mentora z uczniem można wiele zyskać. Co powinno przekonać pracodawcę do zastosowania tego typu rozwiązań?

Po pierwsze, mentoring jest względnie tani, a nawet darmowy - jeśli bowiem zdecyduje się awansować pracownika, a jego mentorem będzie inny pracownik, pracodawca nic za to nie płaci, a szkolenie jest właściwie kompleksowe. Dodatkowo jeden mentor może mieć kilku uczniów. Poza tym awansując osobę, która jest już zatrudniona, również oszczędza czas i pieniądze, ponieważ nie przeprowadza on rekrutacji. Jak wiadomo, w przypadku kierowniczych stanowisk nie jest to proces tani.

Dzięki mentoringowi my zyskujemy niezbędną dla nas wiedzę, a mentor uczy się budowania relacji. Zyskują więc na tym wszyscy, także cała firma.

Warto również zwrócić uwagę na to, jak długo trwa wprowadzenie nowego pracownika w obowiązki. Być może dzięki współpracy z mentorem, czas ten znacznie się skróci, będzie on bowiem skupiony głównie na przekazywaniu wiedzy swojemu uczniowi.

Niestety, mentoring nie jest powszechną metodą szkoleń pracowników w Polsce. Głównie ze sposobu tego korzysta Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone. Co więcej, niektórzy pracodawcy nie mają pojęcia o takiej metodzie. Być może warto więc przedstawić ten sposób rozwoju i zaproponować go w przypadku awansów czy przyjmowania nowych pracowników. Jest oszczędnością czasu i kosztów, a może być doskonałym kursem dla pracownika obejmującego nowe stanowisko.