Poradnik Pracownika

Jak polubić swoją pracę? Poznaj sposoby!

Każdy chciałby przychodzić do pracy z uśmiechem i energią codziennie. Kochać swoją pracę bezwarunkowo. Zawsze jednak znajdzie się powód do niezadowolenia, nawet jeśli naprawdę lubimy to, co robimy. Bywa również zupełnie odwrotnie - nie lubimy swojego zajęcia, mamy konflikt ze współpracownikami, zmuszamy się do przyjścia do pracy i zupełnie nie mamy przyjemności z wykonywania zadań. Warto jednak poszukać dobrych stron i dzięki temu poprawić jakość swojej pracy. Jak polubić swoją pracę?

Dlaczego nie lubisz swojej pracy?

Wiele czynników może wpływać na to, że nie lubimy swojej pracy. Konflikt z przełożonym, za niskie zarobki względem obowiązków, napięta atmosfera pomiędzy pracownikami, brak narzędzie potrzebnych do pracy - to tylko niektóre z przykładów.

Niestety łatwo popaść w błędne koło. Tak zajmujemy się tym, co nam nie pasuje, co jest w naszej opinii złe, niepoprawne, że zapominamy o znajdowaniu pozytywnych stron. Udziela nam się atmosfera narzekania, zarażamy marudzeniem. Widzimy wszystko w ciemnych barwach i odliczamy godziny do końca pracy, weekendu, urlopu.

To, że nie lubimy naszej pracy, może wpływać na całe nasze życie. Codzienne wykonywanie obowiązków, które się nam nie podobają, przebywanie z ludźmi, którzy nas w jakiś sposób denerwują, może doprowadzić do frustracji, która odbija się na innych także po godzinach pracy. Jesteśmy zdenerwowani 8 godzin dziennie, trudno więc zostawić wszystko za sobą od razu po wyjściu z pracy.

Czasami jest tak źle, że jedyne o czym marzymy to zmiana pracy. Zdarzyć się jednak może, że decyzja będzie pochopna. Być może zbyt krytycznie patrzymy na swoje obowiązki, przełożonych czy też współpracowników.

Dlatego też warto przyjrzeć się powodom, dla których nie lubimy swojej pracy. Przemyśleć wszystkie za i przeciw. Pozytywne myślenie o pewnych kwestiach może nam pomóc. Jak polubić swoją pracę? Czy to możliwe?

Jak polubić swoją pracę?

Warto spróbować polubić swoją pracę. Dzięki temu, nawet jeżeli jesteśmy zdecydowani zmienić branżę, wszystko przebiegnie w lepszej atmosferze. Jak polubić swoją pracę?

  1. Poszukaj pozytywnych stron
    Wydawać się może, że to najbardziej banalne i nieskuteczne - szukać wszędzie pozytywnych stron. Łatwo mówić, ale skoro wszystko idzie nie tak, jak zauważyć pozytywy? Jednak jest to możliwe, jeśli tylko spojrzymy na problem z dwóch stron. Znalezienie pozytywów na szybko może nie być takie proste, warto jednak poświęcić temu zagadnieniu nieco czasu. Pomocna może być tabela, w której wypiszemy to, co lubimy w naszej pracy. Należy zawrzeć w niej nawet najmniejsze przyjemności, jak pyszna kawa czy owoce dla pracowników w środy. Być może jest ktoś, komu ufamy, kogo bardzo lubimy, być może czujemy, że dużo się nauczyliśmy, że potrafimy sobie radzić z problemami, które stają na naszej drodze, a może po prostu mamy wygodne biurko, a dostarczenie materiałów biurowych nie jest żadnym problemem? Kiedy spojrzymy na taką listę, z pewnością okaże się, że wcale nie jest tak źle i polubienie swojej pracy nie będzie wydawało się aż tak odległe, jak do tej pory.

  2. Ucz się w każdej sytuacji
    Pamiętaj, że wszystkie sytuacje, nawet te nieprzyjemne mogą nas czegoś nauczyć. Dzięki doświadczeniu, jakie zdobyliśmy w danym miejscu pracy, możemy upewnić się, na jakie warunki nie zgodzimy się w przyszłości, czego musimy unikać, co nie jest dla nas, w czym się nie sprawdzamy. Każde miejsce pracy jest nauką i trzeba z tego korzystać. Być może dzięki trudnym chwilom w aktualnej pracy będziemy wiedzieli, jak radzić sobie w kryzysowych sytuacjach, jak powstrzymywać nadmiar emocji, jak reagować na stres. To wszystko może przydać nam się w przyszłości, nawet jeśli na co dzień sprawia nam więcej przykrości niż radości. Jeśli nie lubimy swojej pracy, potraktujmy ją jako lekcję tego, czego na pewno już nie chcemy w naszym życiu.

  3. Nie bój się integracji
    Kiedy jesteśmy zniechęceni do swojej pracy, często omijamy szerokim łukiem wszelkie imprezy integracyjne oraz inne wydarzenia, które mają sprawić, że zespół lepiej się pozna. Uważamy, że skoro i tak nie lubimy tego zajęcia, nie chcemy mieć z tą firmą nic wspólnego po godzinach. Jest to jednak błędne myślenie. Praca to miejsce, w którym możemy poznać przyjaźnie na całe życie, ludzi o podobnych zainteresowaniach, takich, z którymi możemy porozmawiać na pewne tematy, których nikt pośredni nie będzie w stanie zrozumieć. Warto poznać lepiej ludzi, z którymi spędzamy przynajmniej kilka godzin dziennie. Poprawi to atmosferę, a większość z nas zdaje sobie sprawę, jak ważna jest w budowaniu motywacji i zaangażowania.

  4. Wykazuj inicjatywę
    Jeśli coś ci się nie podoba, nie bój się o tym powiedzieć głośno. Być może rozmowa z przełożonymi o tym, co wydaje ci się nie w porządku, okaże się zbawienna i pozbawi cię problemów? Może tak naprawdę szef chce cię słuchać i znać twoje sugestie, tylko ty nigdy nie próbowałeś? Nie bój się wychodzić z inicjatywą, proponować nowe rozwiązania. Nie jesteś z góry skazany na porażkę.

  5. Korzystaj z możliwości rozwoju
    Być może atmosfera jest kiepska, a zadania nie do końca cię satysfakcjonują, ale masz możliwość uczestniczenia w szkoleniach i kursach? Korzystaj z każdej okazji, która pomoże ci w rozwoju, jeśli firma ci na to pozwala. Zdobędziesz nowe umiejętności i dokształcisz się, a tego nikt ci nie odbierze.

Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak polubić swoją pracę i nie znajdujesz żadnego rozwiązania, nic nie jest właściwe w twojej sytuacji, warto pomyśleć o zmianie pracy. Pamiętaj jednak, że taka decyzja nie powinna być pochopna i trzeba naprawdę rozważyć wszystkie za i przeciw. Być może dzięki tym przemyśleniom zmienisz nastawienie i okaże się, że twoją pracę da się lubić!