Poradnik Pracownika

Praca i zarobki asystentki zarządu. Jak nią zostać?

Asystentka zarządu bardzo często mylona jest z sekretarką - niesłusznie, bowiem są to dwa różne stanowiska o zdecydowanie innym zakresie obowiązków. Sprawdź, jakie obowiązki ma asystentka zarządu, ile można zarobić na tym stanowisku, a także jakie kompetencje są potrzebne, aby móc myśleć o pracy w tym zawodzie.

Praca asystentki zarządu 

Zakres obowiązków asystentki zarządu obejmuje wszystko, co wiąże się z pracą szefostwa firmy. Dobra asystentka powinna przede wszystkim reagować na bieżące potrzeby, ale również wykazywać się inicjatywą i proponować korzystne rozwiązania. Jest to stanowisko samodzielne, dlatego wymagania odnośnie osoby zatrudnianej w tym zawodzie są dość wysokie. Asystentka decyduje między innymi o kalendarzu przełożonych - umawia i odwołuje spotkania, a także rezerwuje wszelkie wyjazdy służbowe. Osoba obejmująca to stanowisko jest także obecna podczas narad zarządu i innych wydarzeń służbowych, gdzie odpowiedzialna jest za tworzenie sprawozdań i raportów. Do zadań asystentki zarządu zalicza się także dbanie o prawidłowy obieg dokumentacji w firmie, a także obsługę korespondencji oraz redagowanie pism w języku polskim oraz obcym - dlatego zazwyczaj wymaga się znajomości co najmniej jednego języka obcego.

Zarobki asystentki zarządu

Wysokość pensji asystentki zarządu uzależniona jest przede wszystkim od doświadczenia zawodowego oraz stopnia trudności powierzanych zadań. Pracodawcy są skłonni zapłacić dość wysokie wynagrodzenie osobom, które gwarantują gotowość do pracy niemal na każde zawołanie. Zarobki asystentek, które nie posiadają prywatnych zobowiązań i są w stanie poświęcić się firmie, sięgają nawet kilkunastu tysięcy złotych. Szacuje się, że średnio w dużych miastach wynagrodzenia kształtują się na poziomie 6000-8000 złotych brutto.

Jak zostać asystentką zarządu?

Żeby zostać asystentką zarządu należy spełniać szereg oczekiwań. Do umiejętności i wymagań, których oczekuje się od osoby zatrudnionej na tym stanowisku, należą przede wszystkim:

  • wyższe wykształcenie, 
  • co najmniej kilkuletnie doświadczenie na stanowisku związanym z asystą biurową,
  • przynajmniej podstawowa wiedza ekonomiczna i prawnicza,
  • znajomość zasad rachunkowości i ogólnego savoir-vivre w biznesie,
  • znajomość języków obcych w stopniu co najmniej komunikatywnym, 
  • znajomość biegłej obsługi komputera oraz sprzętów i programów biurowych,
  • biegłe posługiwanie się social mediami,
  • aktywne prawo jazdy, umiejętność logicznego myślenia,
  • zdolności organizacyjne i interpersonalne, 
  • umiejętność analitycznego podejścia do problemów,
  • komunikatywność i umiejętność nawiązywania kontaktów, 
  • budowanie dobrych relacji z ludźmi,
  • umiejętność organizacji własnej pracy,
  • radzenie sobie ze stresującymi sytuacjami, 
  • nienaganna kultura osobista,
  • samodzielność,
  • sumienność,
  • dokładność, 
  • zadaniowość,
  • umiejętności planowania, a także zarządzania swoim czasem oraz pracą. 

Częstym wymaganiem, które stawiane jest osobom podejmującym pracę w tym zawodzie, jest bardzo wysoka dyspozycyjność. Związana jest ona przede wszystkim z koniecznością odbywania wyjazdów służbowych, zostawaniem po godzinach czy nawet pracą w różnych częściach świata. Z tego względu stanowisko asystentki zarządu nie jest odpowiednie dla osób posiadających jakieś osobiste, czy rodzinne zobowiązania ograniczające uczestnictwo w życiu przedsiębiorstwa.