Poradnik Pracownika

Praca i zarobki specjalisty ds. marketingu. Jak nim zostać?

Dział marketingu jest bardzo ważny w każdej firmie, ponieważ bez niego nawet najlepsze produkty mogą nie odnieść oczekiwanego sukcesu. Utrzymywanie w przedsiębiorstwie takiego działu jest jednak bardzo kosztowne, a znalezienie specjalisty czasem bywa bardzo trudne. Sprawdź, na czym polega praca specjalisty ds. marketingu, jakie osiąga zarobki oraz co trzeba zrobić, aby móc objąć to stanowisko.

Praca specjalisty ds. marketingu

Marketingowiec może pracować zarówno w agencji reklamowej, jak i dziale marketingowym konkretnej firmy. Zadaniem specjalisty ds. marketingu jest jak najlepsze wypromowanie konkretnych produktów i usług - tak, aby trafiły one do jak największego procentu grupy docelowej. Jak się to robi? Przede wszystkim chodzi tu o takie czynności, jak: ustawianie towaru na półkach, organizowanie akcji promocyjnych czy też podejście sprzedawcy do klienta. Osoba obejmująca to stanowisko dba o to, aby towary na półkach były poukładane przemyślanie, a sposób wykonywania usług były najwyższej jakości. Praca w dziale reklamy czy w agencji marketingowej zazwyczaj związana jest z dużym stresem oraz presją na osiągnięcie założonych wyników i pozyskaniem klientów, jednak nierzadko przekłada się to na zarobki.

Zarobki specjalisty ds. marketingu

Podjęcie pracy w agencji reklamowej lub w dziale marketingu może okazać się bardzo opłacalne finansowo. Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tym zawodem zazwyczaj zarabiają około 3000 złotych, jednak wraz z rozwojem mogą liczyć na wyższe zarobki. Sytuacja na rynku pracy nie jest klarowna, gdyż w czasie kilku ostatnich lat liczba absolwentów tego kierunku znacznie się zwiększyła - dlatego zapotrzebowanie na rynku pracy nieco zmalało. Z drugiej strony natomiast nieustannie powstają nowe firmy, które potrzebują specjalistów z zakresu marketingu, więc powstają nowe wakaty do obsadzenia. Wynagrodzenie specjalisty ds. marketingu zazwyczaj zależy od wielkości i lokalizacji firmy, ale też umiejętności marketingowych pracownika. Można jednak przyjąć, że doświadczona osoba, która obejmuje tego typu stanowisko zarabia średnio około 6500 złotych w ciągu miesiąca. 

Jak zostać specjalistą ds. marketingu

Jeśli myślisz o podjęciu pracy w zawodzie specjalisty ds. marketingu, to musisz ukończyć odpowiednie studia lub studium podyplomowe. Jaki kierunek należy wybrać? Najlepiej jeśli będzie on bezpośrednio powiązany z marketingiem. Wiele osób wybiera ogólne studia z zarządzania, jednak one ukierunkowane są na kształcenie przyszłych zarządców i kierowników, a aby móc pracować w danej firmie jako marketingowiec, nie trzeba mieć stanowiska kierowniczego. Oprócz dyplomu bardzo ważna jest również odpowiednia osobowość i cechy charakteru.

Idealny kandydat powinien przede wszystkim być komunikatywny i umieć myśleć nieszablonowo, a także mieć bogatą wyobraźnię i być kreatywnym. Ponadto, w pracy specjalisty ds. marketingu przyda się posiadanie analitycznego umysłu i wysoko rozwiniętych umiejętności negocjacyjnych i sprzedażowych. Oprócz tego ważna jest także kultura osobista, gdyż zdarza się, że osoba na tym stanowisku musi zaprezentować firmę np. podczas wydarzeń branżowych. Nie należy także zapominać, że w marketingu trzeba walczyć o klienta, a więc osoba, która stara się o stanowisko specjalisty ds. marketingu powinna umieć postawić na swoim.