Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Praca i zarobki opiekuna klienta. Jak nim zostać

Dynamiczny rozwój liczby przedsiębiorstw – niezależnie od branży prowadzonej działalności gospodarczej – sprawił, że samo wytworzenie produktu nie gwarantuje osiągnięcia sukcesu biznesowego. Wręcz przeciwnie: jest to dopiero początek długiej drogi, a pozyskanie klientów staje się coraz trudniejsze. Silna konkurencja w poszczególnych segmentach rynku nie zmienia faktu, że pozyskanie klientów wciąż jest możliwe nawet w przypadku nowych, niewielkich firm. Niezbędne w tym celu staje się zatrudnienie profesjonalnego opiekuna klienta, który staje się wizytówką firmy. Jaka jest praca i zarobki opiekuna klienta i w jaki sposób można nim zostać? Wyjaśniamy!

Praca i zarobki opiekuna klienta

Obowiązki opiekuna klienta mogą się oczywiście znacząco różnić w zależności od np. branży, w jakiej prowadzi działalność dane przedsiębiorstwo. Generalnie, celem opiekuna klienta jest sprawienie, by ten ostatni poczuł się usatysfakcjonowany podczas kontaktu z daną firmą i został stałym nabywcą oferowanych przez nią produktów lub usług.

Dynamiczny rozwój sektora usługowego (między innymi w zakresie szeroko rozumianych usług finansowych) sprawił, że w Polsce w dwudziestym pierwszym stuleciu opiekuni klienta są zatrudnieni między innymi w:

  • bankach i innych instytucjach kredytujących, do których zalicza się np. firmy leasingowe, faktoringowe i podmioty oferujące tzw. chwilówki,
  • towarzystwach ubezpieczeniowych,

oraz wielu innych rodzajach przedsiębiorstw.

Wykwalifikowany opiekun klienta odpowiada we współczesnej firmie między innymi za wykonywanie takich zadań, jak:

  • przedstawienie potencjalnemu klientowi oferty firmy oraz jej zalet,
  • zachęcenie do zakupów, dołączenia do programu lojalnościowego itd.,
  • sprawienie, by klient, którego umowa w najbliższym czasie wygaśnie, zdecydował się na przedłużenie, a nawet rozszerzenie zakresu kontraktu (może być to np. umowa obejmująca świadczenie usług telekomunikacyjnych przez operatora telefonicznego

Wbrew pozorom, są to zadania bardzo istotne z punktu widzenia właściwie każdej marki, ponieważ profesjonalny i kulturalny doradca klienta sprawia, że reprezentowana przez niego marka zyskuje w oczach nowych i potencjalnych klientów.

Zarobki opiekuna klienta

Zarobki opiekuna klienta są uzależnione między innymi od takich czynników, jak: branża przedsiębiorstwa (łatwiej pozyskać klientów dla przedsiębiorstwa fotowoltaicznego niż podczas pracy dla księgarni) i doświadczenie. Oczywiście, ważna jest także polityka motywacyjna danego pracodawcy.

Generalnie wyróżnia się dwa najważniejsze składniki wynagrodzenia. Jest to wynagrodzenie zasadnicze (zazwyczaj w okolicach pensji minimalnej) oraz premia naliczana w stosunku do wartości sprzedaży wykonanej przez opiekuna klienta np. w ciągu ostatniego miesiąca. Skuteczny opiekun klienta jest w stanie osiągać dzięki temu bardzo wysokie zarobki. Można powiedzieć nawet, że sky is the limit, a zarobki doradcy klienta są ograniczone liczbą potencjalnych klientów.

Jak zostać opiekunem klienta?

Aby zostać opiekunem klienta, nie trzeba kończyć specjalistycznych studiów czy kursów. Ważne są przede wszystkim kompetencje miękkie, dzięki którym kontakt z klientem staje się znacznie łatwiejszy. Cenna jest także dobra znajomość branży, w której pracuje dany opiekun klienta, umiejętność negocjacji oraz dotychczasowe doświadczenie zawodowe (niekoniecznie na stanowisku doradcy klienta – może to być to np. praca jako kelner).