Poradnik Pracownika

Techniki relaksacyjne - kiedy potrzebujesz rozluźnienia

Stres - kto z nas go nie doświadczył? Wydawać się może, że dopada każdego. Bardzo często - niestety - towarzyszy nam wręcz codziennie. W pędzie jaki nas otacza, sytuacjach, które nas przerastają, zapominamy o tym, jak ważny jest odpoczynek, naładowanie baterii. Praca jest istotna, jednak nigdy nie powinniśmy zapominać o sobie i każdego dnia warto znaleźć choć chwilę na relaks. Jednak nie zawsze wiemy, jak to zrobić. Poznaj techniki relaksacyjne, które ci w tym pomogą!

Techniki relaksacyjne

W jaki sposób możemy się rozluźnić? Czy techniki relaksacyjne są trudne? W większości wymagają naprawdę niewiele. Warto zapamiętać choć kilka z nich, by w stresujących chwilach je wykorzystać!

Zwróć uwagę na to, co cię otacza

Nie chodzi tutaj bynajmniej o idealny porządek i układanie rzeczy od linijki, choć dla niektórych to także może być sposób. Zwróćmy uwagę na to, jak wygląda miejsce, w którym się relaksujemy. Czasami bałagan może sprawić, że ciągle coś będzie nam przeszkadzać. Dobrze jest czuć się przytulnie, ale też pozbyć się rzeczy, które nas rozpraszają, sprawiają, że odpoczynek nie jest możliwy. Posprzątajmy więc, stwórzmy kącik tylko dla nas, jeżeli mamy taką możliwość.

Oprawa muzyczna

Wielu z nas doskonale uspokaja muzyka - nie tylko stricte relaksacyjna. Techniki relaksacyjne mogą być bardzo proste - usiądźmy lub połóżmy się, byleby tylko było nam wygodnie, i włączmy swoją ulubioną muzykę. Taką, która nas zachwyca i relaksuje. Z pewnością znajdziemy takie utwory wśród naszych ulubionych artystów, jeśli jednak się nam to nie uda, w zanadrzu mamy mnóstwo muzyki relaksacyjnej, która nam pomoże.

Najtrudniejsze rzeczy na początek

Oczywiście trudno znaleźć dzień, w którym nie mamy nic do zrobienia i możemy poświęcić go jedynie na relaks. Poziom stresu jednak można kontrolować i zmniejszać, dzięki temu wraz z upływem dnia staniemy się spokojniejsi i bardziej rozluźnieni. Jak to zrobić? Rano ustalmy listę zadań. Oznaczmy te, które najbardziej nas stresują i są najtrudniejsze. Przenieśmy je koniecznie na początek listy i zajmijmy się nimi na samym początku pracy. Dzięki temu z godziny na godzinę będziemy spokojniejsi, a energia nie skończy się nam przed obiadem.

Mniej analizy

Wielu z nas często myśli o tym, co było, rozpamiętując przeszłość. Nierzadko zdarza się również, że wybiegamy w przyszłość, która nas niestety martwi. W związku z tym teraźniejszość znajduje się na dalszym planie, a stres jest coraz silniejszy. Techniki relaksacyjne to nie tylko poświęcanie sobie czasu, lecz także nauczenie się życia teraźniejszością.

Nie zapominaj o sobie

Czasami nawet bardzo zmęczeni decydujemy się na poświęcenie czasu komuś innemu, choć tak naprawdę nie mamy na to siły. Pamiętajmy, że my również zasługujemy na odpoczynek, a czas spędzony w samotności jest naszym prawem. Nie zapominaj o czasie tylko dla siebie, podczas którego możesz robić to, co sprawia ci największą przyjemność i nie dopasowywać się do nikogo. Dzięki temu będziesz mógł prawdziwie wypocząć i naładować baterie.

Oddychaj

Wielu osobom bardzo pomaga głęboki oddech. Kilka takich oddechów uspokaja ich i sprawia, że czują się spokojniejsi. Najlepiej usiąść wtedy wygodnie na krześle, wyprostować się i brać oddechy z przepony. Techniki relaksacyjne często opierają się na pracy z oddechem.

Porozciągaj się

Doskonałym sposobem na relaks jest również rozciąganie. Oczywiście nie można przesadzić i warto sobie taki sposób na rozluźnienie dawkować, by nie nabawić się kontuzji, jednak delikatne rozciąganie sprawia, że nasze mięśnie są mniej napięte, a my od razu czujemy się lepiej. Dodatkowo jest to rodzaj aktywności fizycznej, a jak wiadomo, ona również może pomóc nam w walce ze stresem.

Napinaj i rozluźniaj mięśnie

Stres kumuluje się w mięśniach, sprawiając, że są napięte. Techniki relaksacyjne często więc polegają na rozluźnianiu ich - wówczas często czujemy się lepiej. Prostą techniką jest napinanie i rozluźnianie naprzemiennie tych partii ciała, które wydają się nam w tym momencie napięte. Można również napinać i rozluźniać kolejne partie mięśni - rozpoczynając od stóp, na twarzy kończąc.