Poradnik Pracownika

Asertywny pracownik = lepszy pracownik?

Wielu z nas błędnie rozumie asertywność i w związku z tym uważa, że ta cecha nie jest mile widziana w pracy. Jednak warto mieć świadomość, że często asertywny pracownik to lepszy pracownik. Asertywność nie jest jedynie umiejętnością odmawiania, choć wielu z nas właśnie tak ją postrzega. Co w takim razie oznacza? Dlaczego dobrze wpływa na pracowników? Odpowiadamy w niniejszym artykule!

Czym jest asertywność?

Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest asertywność. Dla wielu z nas jest to jednoznaczne z umiejętnością mówienia „nie”. Człowiek asertywny to taki, który nie zgadza się na wszystko i nie obawia się odmowy. Owszem, to również składa się na tę cechę, jednak należy wiedzieć, że jest to pojęcie szersze.

Osoby, które na wszystko się zgadzają, przytakują każdemu pomysłowi, nawet jeśli uważają, że jest niewłaściwy oraz przeciwieństwa – osoby wręcz agresywne, jawnie negujące zdanie innych, niedające się wypowiedzieć, przekraczające granice – które z nich uznałbyś za nieasertywne? Prawdopodobnie te pierwsze. Jednak warto wiedzieć, że wszystkie wymienione zachowania takie są. Brak w nich asertywności.

Asertywny człowiek znajduje więc złoty środek. To osoba, która nie wstydzi się swojego zdania, wypowiada je, mówi o swoich potrzebach, ale doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że inni ludzie także mają do tego prawo. Dlatego też mówi o sobie, o granicach, których nie chce przekraczać, ale szanuje również to, że inni mają swoje granice. Tym samym nie jesteśmy osobą, która wiecznie przytakuje, ale też nie sprawiamy, że ludzie mają nas za osoby wręcz zbyt nachalnie narzucającą swoje opinie.

Kiedy jesteśmy asertywni, chronimy w jakiś sposób siebie i swój spokój, jednocześnie nie zaburzając spokoju innych. Jak więc wyraźnie widać, nie jest to jedynie skuteczne odmawianie, to o wiele więcej!

Asertywność w pracy

Dlaczego tak bardzo obawiamy się asertywności w pracy? Właśnie często przez nieznajomość tego pojęcia lub znajomość niedostateczną. Mamy wrażenie, że asertywny pracownik to taka osoba, która na wszystko ma jedną odpowiedź: nie. Nie pomoże nam w niczym, nie będzie chętnie uczestniczyć w dodatkowych projektach itd.

Boimy się też pokazać naszą asertywność, nawet kiedy jest w pełni uzasadniona, ponieważ obawiamy się, że stracimy pracę. Mamy mnóstwo własnych obowiązków, a przełożony prosi nas o coś dodatkowego? Wiemy, że sobie nie poradzimy i będziemy musieli zostawać po godzinach, mimo innych planów, ale zgadzamy się, bo co jeśli odmówimy i zostaniemy zwolnieni? Od razu bierzemy pod uwagę najczarniejszy scenariusz i czujemy, że musimy się podporządkować.

Asertywność polega również na odpowiednim przyjmowaniu konstruktywnej krytyki oraz komplementów na temat naszej pracy. Taki pracownik wie, w którym momencie uwagi na temat jego pracy wykraczają poza pewne ramy i potrafi przedstawić swój punkt widzenia oraz mówić o swoich odczuciach. Z kolei w przypadku komplementów nie umniejsza sobie, potrafi je przyjmować, dziękować za nie. Wiele osób w takiej sytuacji mówi, że tak naprawdę nic wielkiego się nie stało, nic ciekawego nie zrobiliśmy, każdy by to potrafił itd. Sztuka odbierania pochwał również mieści się w ramach asertywności.

Taka osoba potrafi również bez problemu mówić o tym, co jej przeszkadza. I takie rozmowy nie polegają wyłącznie na wymienieniu tych czynników, lecz także na argumentowaniu ich, tak aby rozmówca miał przedstawiony pełny obraz sytuacji.

Jak więc widać asertywny pracownik jest firmie potrzebny i posiadanie tej cechy w żadnym stopniu nie jest wadą. Co więcej, można się nawet zastanowić, czy asertywny pracownik nie pracuje lepiej!

Asertywny pracownik to lepszy pracownik?

Odpowiedzmy więc sobie na pytanie, czy asertywny pracownik to lepszy pracownik. Zdecydowanie warto zacząć postrzegać asertywność jako zaletę i nie bać się jej. To zaprocentuje i będzie miało odbicie w wykonywanej pracy.

Asertywny pracownik będzie szanował zdanie innych pracowników – owszem, wyrazi swoją opinię, ale doceni odczucia każdego członka zespołu. Będzie chciał poznać ich opinię, pomysły. Nie zamknie się na siebie. Szacunek do drugiego człowieka będzie miał odbicie w pracy całej grupy. Każdy będzie czuł się dobrze w towarzystwie osoby, która ma swoje granice, ale też szanuje granice innych ludzi.

Poza tym asertywny pracownik pomoże innym pracownikom – to, że umie powiedzieć „nie”, wcale nie oznacza, że będzie zajmować się tylko sobą. Jednak nie będzie miał problemu z określeniem pilności swoich zadań i tego, czy naprawdę pomoc jest potrzebna.

Osoba z taką cechą będzie umiała jasno powiedzieć o tym, że przydzielono jej zbyt wiele obowiązków. Może zdarzyć się, że mamy mnóstwo pracy, a przełożony zasypuje nas nową. Jeśli nie powiemy jasno, jak wygląda sytuacja, będzie to robił nadal, w końcu nie sygnalizujemy, że sobie nie radzimy. Asertywny pracownik odmówi przyjęcia kolejnego obowiązku, ale dokładnie wyjaśni, dlaczego tak się dzieje.

Taki pracownik przyjmie odpowiedzialność za popełniane przez siebie błędy. Nie będzie szukał winnego, nie będzie próbował zwalić na kogoś winy. Postara się naprawić swój błąd, przyzna się do niego.

Posiadanie asertywnych pracowników w swoim zespole niesie ze sobą dużo dobrego. Taka osoba nie jest przygnieciona pracą, ma więcej chęci do wykonywania swoich obowiązków, często jest bardziej zmotywowana. Dlatego z całą pewnością asertywny pracownik to dobry pracownik i jeśli jest to nasza cecha charakteru, nie próbujmy jej na siłę ukrywać!