Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Test psychologiczny podczas rekrutacji - czy zawsze niezbędny?

Test psychologiczny w czasie rekrutacji jest w pewnych zawodach obowiązkowy. Jednak poza listą coraz więcej firm decyduje się na takie rozwiązanie podczas poszukiwania pracowników. Jak powinno wyglądać ich przeprowadzenie? Na co zwracać uwagę?

Zawody, w których test psychologiczny jest obligatoryjny

W załączniku do rozporządzenia w sprawie rodzajów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej znajduje się wykaz 36 zawodów, które wymagają przeprowadzenia testu psychologicznego.

Wśród nich znaleźć możemy między innymi:

  • pilota morskiego
  • kaskadera filmowego
  • kontrolera ruchu lotniczego
  • nawigatora ruchu lotniczego
  • prace przy montażu i remoncie sieci trakcyjnych
  • prace z uzbrojeniem i amunicją
  • prace związane z oczyszczeniem terenu z przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych
  • dyżurnego trakcyjnego
  • maszynistę itd.

Nie dziwi nas więc, że test psychologiczny jest przeprowadzany wśród policjantów, osób kierujących ruchem czy pracujących przy amunicji - muszą oni mieć doskonałą koncentrację, szybko reagować i nie mieć problemów z emocjami.

Zdarza się jednak coraz częściej, że pracodawcy przeprowadzają test psychologiczny również na innych stanowiskach, na przykład kierowniczych, nawet jeśli zawodu nie ma we wskazanym wyżej wykazie.

Czy pracodawcy mogą przeprowadzać test psychologiczny?

W przypadku powyżej wskazanych zawodów, które obligatoryjnie podlegają testom psychologicznym, jest to konieczność, której nie można pominąć. Czy inni pracodawcy mogą przeprowadzać testy? Tak, jest to możliwe.

Test psychologiczny przeprowadzany w przypadku rekrutacji na stanowisko niewymienione w wykazie z załącznika rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. nie jest obowiązkowy. Kandydat ma prawo odmówić udziału w nim.

Co istotne, jeśli pracodawca decyduje się na przeprowadzanie testów, powinny być one przeprowadzane przez psychologa lub eksperta. Nieodpowiedzialne i błędne jest korzystanie z testu ściągniętego z internetu, nie upewniwszy się wcześniej, czy jest on sensowny i nie wyda się żartem.

Dlaczego pracodawcy decydują się na przeprowadzanie testu psychologicznego w zawodach znajdujących się poza wykazem? Przyczyny są różne i zależne od rodzaju działalności, jednak często chodzi o upewnienie się, czy dana osoba będzie w stanie pracować z innymi ludźmi, potrafi zarządzać, rozwiązywać konflikty itd. To zrozumiałe, w końcu pracodawca, zatrudniając osobę na kierownicze stanowisko, chce mieć pewność, że trafia na odpowiedniego kandydata

Czego pracodawca może się o nas dowiedzieć dzięki testom psychologicznym?

Czego właściwie może dowiedzieć się o nas pracodawca decydujący się na test psychologiczny? Co może być badane?

  • nasz typ osobowości - czy jesteśmy ekstrawertykiem, introwertykiem, a może łączymy w sobie oba typy;
  • empatia - czy potrafimy współodczuwać, zrozumieć kogoś;
  • zarządzanie czasem pracy - czy jesteśmy skrupulatni, czy potrafimy kontrolować naszą pracę, czy zwracamy uwagę na szczegóły;
  • odpowiedzialność za pracę;
  • pewność siebie - czy wierzymy w siebie, jak się oceniamy;
  • radzenie sobie w sytuacji kryzysowej;
  • rozwiązywanie konfliktów;
  • chęć stałej nauki;
  • kreatywność - czy łatwo wpadamy na pomysły, jesteśmy twórczy itp.

Powinniśmy jednak zwrócić uwagę na to, jak wygląda test psychologiczny, pamiętając, że mamy prawo odmówić. Zdarza się bowiem, że pracodawcy nie proszą o pomoc ekspertów, a ich testy nie mają cech, które powinny posiadać, takich jak: wiarygodność, obiektywność czy dokładność. Rekruterzy też nie ustalają wartości norm dla testów, w związku z tym tak naprawdę nie do końca wiadomo, dlaczego zostały one wykonane i czy ich przeprowadzenie miało jakiekolwiek znaczenie.

Warto również zwracać uwagę na zadawane pytania. Jeśli wydają nam się zbyt prywatne, zahaczają o sfery, które nie mają nic wspólnego z pracą i o których nie mamy ochoty rozmawiać, możemy jasno odmówić odpowiedzi, bez względu na reakcję. Jeżeli zaważy to na naszym przyjęciu do pracy, warto zastanowić się, czy rzeczywiście chcieliśmy w takim miejscu pracować.