Dobre zarobki i atmosfera, czyli czego oczekujemy od pracodawcy
Dobra motywacja jest kluczowa, by pracownik był stale zaangażowany w swoje zadania i efektywny. Nie ma tutaj znaczenia, czy po prostu chodzimy do pracy, czy kochamy swoje zajęcie – takie czynniki potrzebne są każdemu. Kwestia motywacji jest bardzo indywidualna – dla niektórych z nas pomocne będą dobre zarobki, inni z kolei wolą dobrą atmosferę, nawet jeśli wynagrodzenie nie jest zbyt wysokie. Czego oczekujemy od pracodawcy? Co sprawia, że czujemy się bardziej zaangażowani? Podpowiadamy!
Dobre zarobki i inne benefity, czyli co nas motywuje?
Wydawać się może, i często jest to podnoszone, że najlepszym motywatorem dla pracowników są dobre zarobki. Jeśli pozwalają one żyć na godnym poziomie, a dodatkowo możemy liczyć na premie czy nagrody – jest to najlepszy z czynników motywacyjnych. Warto wiedzieć jednak, że nie do końca! Owszem, dobre zarobki działają motywująco, jednak oczekujemy od pracodawcy znacznie więcej! Co sprawia, że jesteśmy bardziej zaangażowani?
Dobre zarobki
Skoro już o nich wspominaliśmy, warto zacząć właśnie od nich. Nie da się ukryć, że wielu z nas oczekuje satysfakcjonującego wynagrodzenia. Dobre zarobki, premie i nagrody są dobrym czynnikiem motywującym. Nawet jeśli kochamy swoją pracę, nie da się ukryć, że znaczna większość z nas pracuje także dlatego, że zwyczajnie musi zarabiać. Im więc większe zarobki, im bardziej pozwalają na godne życie, tym lepiej.
Dobre zarobki także przyciągają nowych pracowników i specjalistów do firmy. Jeśli widzimy dwie oferty pracy na to samo stanowisko, jednak jedno z nich z lepszym wynagrodzeniem, najpewniej zdecydujemy się właśnie na ofertę z wyższą pensją.
Atmosfera miejsca pracy
Warto jednak mieć świadomość, że dobre zarobki to nie wszystko. Innym czynnikiem motywującym, o którym mówią pracownicy, jest dobra atmosfera miejsca pracy. Dla wielu z nas jest to jedna z najistotniejszych kwestii, abyśmy mogli pracować spokojnie i wydajnie.
W pracy spędzamy mniej więcej ⅓ naszego dnia, a biorąc pod uwagę, że wiele godzin poświęcamy na sen, można śmiało powiedzieć, że jest to większość naszego czasu. W związku z tym chcemy, aby stres, zdenerwowanie, konflikty i zła atmosfera były jak najdalej od nas, aby czerpać satysfakcję z tego, co się robi.
Nawet jeśli nie wykonujemy zawodu, który sprawia nam satysfakcję, dobra atmosfera i brak lęku o to, co dzisiaj może się stać, przyczynia się do tego, że pracujemy znacznie lepiej i wydajniej. Dlatego też tak bardzo zależy nam na tym, by czuć się dobrze w miejscu, w którym spędzamy tak wiele czasu i dogadywać się z ludźmi, którzy nas otaczają.
Informacja zwrotna
Wyobraźmy sobie następującą sytuację: przez cały miesiąc zajmujemy się ważnym projektem. Przełożony widzi postępy naszych prac, wie jak nam idzie i nie wypowiada żadnych uwag na temat naszej pracy. W związku z tym mamy pewność, że wszystko idzie dobrze i spokojnie wypełniamy swoje obowiązki. Kiedy kończymy naszą pracę i myślimy, że wszystko już za nami, dowiadujemy się, że zrobiliśmy masę błędów, ponieważ od pewnego momentu poszliśmy w złą stronę. Mamy świadomość tego, że przełożony musiał to zauważyć już wcześniej. Co czujemy? Najpewniej ogromną frustrację i złość. Przecież gdybyśmy otrzymali jakąkolwiek informację wcześniej, moglibyśmy od razu naprawić błędy i zrobić wszystko jak należy. Teraz jesteśmy zestresowani i zdenerwowani, praca idzie więc nam znacznie gorzej.
Dlatego też tak wielu pracowników ceni sobie informację zwrotną – bez względu na to, czy jest pozytywna czy negatywna, chcemy wiedzieć i w razie potrzeby od razu naprawić swoje błędy. Dzięki temu możemy stale pracować nad sobą i doskonalić swoje umiejętności.
Dodatkowo pozytywny feedback może działać bardzo motywująco. Skąd mamy wiedzieć, czy idzie nam dobrze, skoro nikt nic nie mówi i po prostu przyjmuje nasze zadania? Zaznaczenie przez pracodawcę, że dobrze nam idzie, może być kopem do dalszego działania.
Rozwój
Wielu pracowników nie chce stać w miejscu i kiedy czują, że ciągle robią to samo, nauczyli się wszystkiego, czego tylko mogli na danym stanowisku, działa to na nich zupełnie niemotywująco.
Oczekujemy więc od pracodawcy, że będzie inwestował w nasz rozwój, zapewniał szkolenia i kursy, które pozwolą nam zdobyć nowe umiejętności i wykonywać inne obowiązki. Wielu z nas chce wiedzieć więcej, coraz lepiej znać się na swoim fachu, jednak nie zawsze jest to możliwe bez pomocy przełożonych.
Dlatego też świetnym motywatorem pozapłacowym jest właśnie wysyłanie nas na szkolenia, organizowanie ich w miejscu pracy itd.
Warunki pracy
Ważne są również warunki, w których przychodzi nam pracować. Chodzi tutaj nie tylko o wygodne krzesło i duże biurko, lecz także chociażby o dostępność podstawowych materiałów biurowych. Jeśli od tygodnia nie możemy doprosić się o działający długopis czy nową myszkę, możemy poczuć się zniechęceni.
Chcemy by było nam wygodnie, szczególnie jeśli spędzamy godziny za biurkiem, oraz żeby został nam udostępniony cały niezbędny sprzęt.
Stabilizacja
Nawet jeżeli nie chcemy pracować w jednej firmie przez całe zawodowe życie, nie da się ukryć, że stabilizacja bywa pożądana przez pracowników. Praca z ciągłym poczuciem, że nagle możemy ją stracić, sprawia ciągłe napięcie, co rzutuje na naszą produktywność i kreatywność.
Dobre zarobki są ważne dla pracowników, ale zdecydowanie nie zawsze najważniejsze. Czynników motywujących jest znacznie więcej i z pewnością lepiej pracuje się w firmach, w których pracodawcy biorą je pod uwagę.