Poradnik Pracownika

Jak napisać i co powinien zawierać profil zawodowy?

Czy wiesz, jak istotny jest profil zawodowy napisany w CV? Wiele osób poszukujących pracy nie ma nawet pojęcia o jego istnieniu i nie wie, że może on pomóc w zdobyciu stanowiska. Czym tak właściwie jest wspomniany profil? Co powinien zawierać? Jak go napisać? Przeczytaj w niniejszym artykule!

Trudna sztuka CV

Choć wydawać, by się mogło, że w dzisiejszych czasach, gdzie właściwie każdy ma dostęp do internetu i komputera, stworzenie CV jest proste niczym bułka z masłem, to wielu osobom jego poprawne napisanie sprawia duży problem. Nie do końca wiemy, co powinniśmy w nim zawrzeć, a czego zdecydowanie unikać.

Dlatego też zdarza się nam skopiować gotowy wzór i wstawić do niego swoje dane, często niedokładnie, nie dodając nic od siebie. Jest to ogromnym błędem, ponieważ musimy pamiętać, że dostęp do wzorów mają także inni kandydaci oraz rekruterzy, którzy na pewno zauważą, że kilka życiorysów się dubluje. Jeśli chcemy zostać zapamiętani, z pewnością musimy spróbować czegoś innego.

Podczas tworzenia CV zawrzyjmy w nim wszystkie niezbędne informacje, takie jak doświadczenie, wykształcenie, umiejętności czy zainteresowania, ale oprócz tego umieśćmy w nim także profil zawodowy. Czym jest i jak to zrobić?

Czym jest profil zawodowy?

Profil zawodowy inaczej nazywany jest celem zawodowym i jest to krótki tekst zawierający podsumowanie naszej dotychczasowej kariery oraz określenie, gdzie chcemy dążyć, w jaki sposób widzimy swój rozwój.

Powinien być on krótki, jednak zawierać w sobie maksimum treści i znajdować się tuż pod danymi osobowymi w naszym CV, tak aby rekruter mógł go od razu zauważyć.

Profil powinien odpowiadać na dwa pytania:

  • Kim jestem?

  • Dlaczego warto mnie zatrudnić?

Dlaczego warto napisać profil zawodowy?

Dzięki temu, że zawrzemy profil zawodowy w swoim CV, wyróżnimy się i z pewnością warto go tam umieścić. Poza tym rekruter od razu będzie wiedział, że warto wziąć nas pod uwagę w rekrutacji.

Dzięki profilowi dokładnie określimy nasz cel zawodowy, co jest istotne nie tylko dla pracodawcy, lecz także dla nas, zachęca to nas bowiem do zastanowienia się, do czego tak naprawdę dążymy.

Pamiętaj, że profil zawodowy traktowany jest przez rekrutera jako twoja wizytówka, dlatego też musi być naprawdę przemyślany, dobrze oraz poprawnie napisany. To, co w nim zawrzesz, świadczy o tobie.

Uniwersalność profilu zawodowego

Warto dostosowywać profil zawodowy do ogłoszenia, na które aplikujemy, jednak pamiętajmy również o tym, że dobrze skonstruowany cel może być bardzo uniwersalny i przyda nam się również w innych miejscach.

Coraz popularniejsze są portale społecznościowe z wirtualnym CV. Na nich również pod danymi osobowymi możemy krótko opisać nasz cel zawodowy. Dobrze skomponowany profil sprawdzi się tam idealnie.

Jeśli inne twoje profile mają charakter służbowy - na przykład Facebook czy Twitter - użyj celu do opisania siebie w krótkim bio.

Jak napisać profil zawodowy?

Przede wszystkim główną zasadą jest jego zwięzłość, to nie może być wypracowanie. Jak już wspominaliśmy, jest to wizytówka, w związku z tym nie możemy osaczać rekrutera długością tekstu. Poza tym jeśli profil będzie za długi, nie zostanie przeczytany.

Uznaje się, że taki tekst powinien mieć długość ok. 50-70 znaków. Jest to bardzo niewiele, w związku z tym musi być to kwintesencja tego, co chcemy powiedzieć. Niektórzy porównują cel zawodowy to elevator speech, czyli krótkiej prezentacji, która ma trwać mniej więcej tyle, co podróż windą.

O czym napisać? O tym, co uznajemy za najważniejsze - to znaczy o naszych największych zaletach, najbardziej pożądanych umiejętnościach, projektach, które przeprowadzaliśmy, o naszym doświadczeniu zawodowym czy też jakimś nietypowym, interesującym hobby.

Profil zawodowy może napisać każdy - nawet osoba, która nie ma doświadczenia zawodowego, wówczas po prostu nie mówi o tym, co robiła zawodowo, ale o tym, jaki wpływ na jej cel zawodowy mają jej cechy charakteru czy posiadane umiejętności.

Nie używaj punktowania, zbuduj zdania, potraktuj się jak markę i spróbuj się “sprzedać” - nawet jeśli brzmi to przedmiotowo, może naprawdę pomóc. Pokaż rekruterowi, dlaczego warto zapoznać się z twoimi dokumentami i  zaprosić do dalszych etapów rekrutacji.

Pamiętaj, by unikać lania wody oraz ogólników, np. świetnie radzę sobie z pracą grupową. Podaj konkret, napisz o tym, co osiągnąłeś, nie korzystaj z frazesów. Nie chodzi tutaj o to, co cię motywuje do pracy, ale do czego dążysz i co już osiągnąłeś.