Poradnik Pracownika

Budowanie zespołu - o czym należy pamiętać?

Wielu z nas marzy o stanowisku kierowniczym, jednak często zapominamy, jak trudne jest zarządzanie większą grupą osób. Budowanie zespołu może stanowić spore wyzwanie, zwłaszcza dla niedoświadczonych managerów. Kiedy już awansujemy, czasem nie dajemy sobie rady z wykorzystaniem potencjału zespołu i skutecznym osiąganiem kolejnych celów. Biorąc pod uwagę wrodzone talenty poszczególnych pracowników, zdziałamy więcej.

Budowanie zespołu - od czego zacząć?

Zanim zabierzemy się za budowanie zespołu, musimy najpierw określić dokładnie, co jest naszym celem. Stanem, do którego powinniśmy dążyć, jest tak zwana synergia. To sytuacja, w której talenty oraz działania poszczególnych pracowników „nakładają się” na siebie i wzmacniają, dzięki czemu uzyskujemy wyjątkowo silne i skuteczne działanie. Warto też rozważyć mniej pozytywne opcje – sytuacją niechcianą byłoby na przykład hamowanie działań jednego pracownika przez drugiego. Powody mogą być różne, na przykład brak umiejętności pracy zespołowej, chęć udowodnienia za wszelką cenę swojej wartości lub po prostu zwykła zazdrość. Pamiętajmy, że mając przed oczami dokładnie określony cel, szybciej do niego dotrzemy.

Jak odkryć wrodzone talenty?

To właśnie wrodzone talenty poszczególnych pracowników stanowią klucz do sukcesu całego zespołu. Niestety, ich odkrycie czasem do prostych nie należy, zwłaszcza że sami zainteresowani nieraz nie mają o nich pojęcia. Zazwyczaj takie rzeczy wychodzą po prostu „w praniu” – po jakimś czasie dobry manager zauważy, w czym sprawdza się dana osoba, a co lepiej powierzyć komuś innemu. Problem w tym, że kiedy zatrudniamy nowego pracownika lub pragniemy szybko zrealizować cel, nie możemy czekać, aż w naturalny sposób zweryfikujemy jego umiejętności. Wtedy z pomocą przychodzą nam specjalne firmy zajmujące się przeprowadzaniem testów predyspozycji.

Co zrobić z tą wiedzą?

Budowanie zespołu wymaga wiele pracy i wysiłki. Pierwszym krokiem do sukcesu jest zatem poznanie w bardzo szczegółowy sposób talentów każdego członka zespołu. Pozwoli to rozdzielić zadania w sposób zapewniający jak najbardziej skuteczną i wydajną pracę. Jednak sama wiedza to nie wszystko – nie wystarczy poznać swój talent, trzeba jeszcze mieć narzędzia, aby wykorzystać go w praktyce. Dlatego dobrym pomysłem wydaje się coaching – zarówno indywidualny, dla każdego pracownika, jak też ten grupowy. Także sam manager powinien mu się poddać, aby móc jasno określać cele, efektywnie wykorzystywać powierzone mu zasoby, a także motywować swój zespół do lepszej pracy.

Budowanie zespołu jest niezwykle trudne, może jednak dawać mnóstwo satysfakcji. Osiąganie kolejnych celów oraz zapewnienie efektu synergii będzie dużo łatwiejsze, kiedy poznamy mocne strony wszystkich członków naszego zespołu.