Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Początkujący manager – jakich zachowań powinien unikać?

Każdy kiedyś zaczynał. Nie zawsze od razu czujemy się na nowym stanowisku, jak ryba w wodzie. Awans jest zazwyczaj bardzo pozytywnym momentem naszej pracy, ponieważ świadczy to o tym, że nasza praca została doceniona, jednak nie zmienia to faktu, że jako początkujący manager możemy popełniać sporo błędów. Jakich zachowań unikać? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Jakich zachowań powinien unikać początkujący manager?

Choć może się wydawać, że niektórzy są stworzeni, by zarządzać, na początku swojej drogi nie jest trudno o błąd. Przede wszystkim nie wiemy wtedy do końca, jak poruszać się po nowym obszarze działań i jakie zachowania przyniosą pożądane efekty. Jakich błędów powinien unikać początkujący manager?

Brak umiejętności delegowania zadań

Początkujący manager często jest przekonany, że to on najlepiej wykona powierzone jego zespołowi zadania. Dlatego też nie deleguje zadań, woli zrobić wszystko samodzielnie, a jeżeli już przydzieli obowiązki – kontroluje podwładnych na każdym kroku.

Niestety takie zachowanie to częsty błąd, który popełnia początkujący manager. W teorii chce, aby wszystko było jak najlepiej zrobione, w praktyce jednak – pokazuje swoim pracownikom, że nie muszą się wysilać, bo i tak on zrobi za nich najwięcej, poza tym nie przekazując żadnej odpowiedzialności dalej, sprawia, że podwładni stają się nieufni. Mają bowiem poczucie, że manager wątpi w ich kompetencje, nie ma do nich zaufania.

Niedopasowanie zadań do pracowników

Jeżeli już mowa o delegowaniu zadań – zdarza się również tak, że początkujący manager, który nie ma problemów z delegowaniem, robi to w sposób nieprawidłowy. Co to znaczy? Otóż nie potrafi on dopasować stopnia trudności czy specjalizacji zadania do pracownika.

W rezultacie taki manager często powierza nowe zadanie osobie, która jest dobrym, rzetelnym pracownikiem, ale zapomina, że niekoniecznie specjalizującym się w tym obszarze. Przede wszystkim przełożony powinien wiedzieć, jakie kompetencje mają jego pracownicy, ile zadań wykonują, by wiedzieć, komu przydzielić dany obowiązek.

Niedopuszczanie do popełniania błędów

Mylić się jest rzeczą ludzką – stara prawda, o której często zapomina początkujący manager. Skoro już taka osoba awansowała, chce pokazać, że naprawdę dobrze radzi sobie na swoim stanowisku. W takim razie nie wyobraża sobie często ona, że pracownicy czy też ona sama, mogą popełniać błędy – to się zdarza.

Początkujący manager nierzadko wymaga od pracowników i siebie bezwzględnej perfekcyjność. Niestety to nie jest możliwe w codziennej pracy. Nauka na błędach również jest ważna i potrzebna.

Liczą się tylko wyniki

Tak jak już wspominaliśmy powyżej początkujący manager chce pokazać, że jego awans czy zatrudnienie go na danym stanowisku nie było błędem. W związku z tym chce pokazać, że radzi sobie jak najlepiej.

Ucierpieć mogą na tym pracownicy, często bowiem przełożony skupia całą energię zespołu na wynikach, aby mieć realny dowód na to, że dobrze wykonuje swoje zadania. Jednak ciągłe skupienie się na osiąganiu wyników może być dla pracowników jednym z powodów wypalenia zawodowego, przemęczenia. Warto w inny sposób zadbać o efektywność pracowników, by jej zbyt szybko nie stracić.

Przyjaciel wszystkich

Zazwyczaj ma to miejsce, kiedy managerem zostaje osoba, która wcześniej była członkiem zespołu. Teraz nim zarządza, ale przecież jeszcze niedawno byli po prostu kolegami z działu. Dlatego też błędem może być nadmierna próba pokazania, że mimo awansu, nadal jesteśmy przyjacielem wszystkich.

Nierzadko kończy się to brakiem stanowczości, pokazaniem pracownikom, że w zasadzie niczego nikt nie będzie od nich wymagał, że mogą sobie pozwalać na pewne zachowania, które na co dzień nie powinny mieć miejsca. Wynikiem tego może być brak szacunku do przełożonego, który trudno odbudować.

Brak celu

Początkujący manager powinien znać cel swojej pracy, wiedzieć, co jest w niej priorytetowe. Błądzenie we mgle, w którą wprowadzamy także pracowników, sprawi, że zespół nie będzie ani zmotywowany, ani efektywny.

Manager powinien zaplanować swoje działania, wyznaczyć ich cel, umieć wyznaczać priorytety. Musi wiedzieć, czego oczekuje od swojego zespołu i jak ma zamiar to osiągnąć.

Pokaz sił – to ja tu jestem szefem!

Aby pokazać swoją pozycję, młody manager może sięgać po sposoby, które z pewnością nie są dobrze widziane. Rozpoczyna bowiem pokaz sił, chce pokazać, że on tutaj jest szefem i ma najwięcej do powiedzenia – słusznie czy niesłusznie, to on ma zawsze rację.

Po pierwsze nie zawsze tak jest, po drugie sprawi to, że już od samego początku pracownicy będą mieli dystans do takiego przełożonego, nie zaufają mu i nie obdarzą go szacunkiem.

Obietnice bez pokrycia

Początkujący manager chce zmotywować zespół. Nic w tym dziwnego, jednak zdarzyć się może, że ucieka się do obietnic, których tak naprawdę spełnić nie może. W momencie, kiedy pracownicy zorientują się, że np. obiecane szkolenie czy premia to tylko mrzonki, stracą zaufanie do przełożonego i motywację do pracy.

Bycie początkującym managerem nie jest proste i łatwo o błędy. Jednak ich popełnianie jest normalne, warto pamiętać natomiast o tym, jak ważna jest nauka na ich podstawie.