Jak zarządzać ludźmi w małej firmie?
Choć założenie działalności gospodarczej kojarzy nam się z pracą w samotności, zdarza się, że już na etapie rozpoczynania prac zatrudniamy pracowników. Nasz pomysł może bowiem wymagać więcej niż jednego członka zespołu. Wówczas zadaniem przedsiębiorcy jest odpowiednie zarządzanie ludźmi. Jak zarządzać ludźmi w małej firmie? Jak ich motywować? W jaki sposób dobierać zespół?
Jak dobrać zgrany zespół?
Firmę tworzą ludzie. Jeśli są odpowiednio dobrani, mamy większą szansę na sukces. O pracowników trzeba dbać i mieć do nich odpowiednie podejście. Niektórzy przedsiębiorcy hołdują zasadzie, że nie ten pracownik, to inny i zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie dla nich pracował. Owszem, tak z pewnością się stanie, jednak pamiętajmy o tym, że każda kolejna rekrutacja to większe koszty. Poza tym tracimy nie tylko pieniądze, lecz także czas, który moglibyśmy poświęcić na to, by nasz skompletowany już zespół się rozwijał. Dlatego też nie możemy zapomnieć, jak ważni są odpowiednio dobrani pracownicy i ich motywacja. Nie powinniśmy ich zaniedbywać.
Kompletowanie zgranego zespołu musimy oczywiście zacząć już na etapie rekrutacji. Zanim do niej przystąpimy, musimy dokładnie przemyśleć, kogo potrzebujemy w zespole, jakie kompetencje będą przydatne, jakie zadania będą musieli wykonywać pracownicy. Na tym etapie warto także przemyśleć wartości, którymi chcesz się kierować, aby móc do nich dopasować wartości twoich potencjalnych współpracowników.
Dobry zespół to grupa różnorodna, ale dopasowana. Musimy też pamiętać, że mówimy o małej firmie, także każda osoba będzie miała ze sobą mniejszy lub większy kontakt i warto, aby wszyscy dobrze się dogadywali. Oczywiście po samej rozmowie kwalifikacyjnej trudno z całą pewnością powiedzieć, czy wybór jest dobry. Dlatego też warto pomyśleć o kilku etapach czy dniu próbnym dla nowych pracowników. To dodatkowy czas, który poświęcisz na rekrutację, ale z pewnością nie będzie on stracony.
Przygotuj też dla kandydatów odpowiednie pytania, dzięki którym dowiesz się więcej o ich doświadczeniu zawodowym, pasjach, umiejętnościach i sukcesach. Jeśli przeprowadzasz rekrutację po raz pierwszy, na pewno nie będzie to najłatwiejsze, więc warto poświęcić na to więcej czasu i odpowiednio się do tego przygotować.
Bądź szczery od początku
Dopiero zakładasz firmę, wchodzisz na rynek i nie wiesz, czy wszystko pójdzie zgodnie z planem, nawet jeśli wszystko na to wskazuje. Musisz więc być szczery ze swoimi pracownikami już od początku – uprzedź, że momentami może być trudno, a pracy może być naprawdę dużo. Daj im obraz tego, co może się dziać, żebyś nagle nie został sam, bo zawiedzeni pracownicy po prostu odejdą.
Pamiętaj również o tym, że nie tylko pracownicy będą pracować. Ciebie także czeka dużo pracy. Warto pokazać innym, że jesteś naprawdę zaangażowany w ten projekt i nie czekasz na to, aż ktoś wszystko zrobi za ciebie. W końcu to twoja działalność i choć wszystkim powinno na niej zależeć – tobie najbardziej.
Jak zarządzać ludźmi w małej firmie? – kwestia motywacji
Nawet w małej firmie nie może zabraknąć odpowiedniego systemu motywującego dla pracowników. Oczywiście często jako czynniki motywujące pierwsze przychodzą na myśl pieniądze – premie, podwyżki itd., jednak w raczkującej firmie nie będzie o nie łatwo. Dlatego warto pomyśleć o czynnikach pozapłacowych. Wbrew pozorom, ich także bardzo potrzebują pracownicy, a niektóre z nich są dla nich znacznie ważniejsze niż pieniądze.
Przede wszystkim musisz mieć świadomość tego, że dla pracowników bardzo ważną kwestią jest atmosfera miejsca pracy. Spędzają w niej większość swojego dnia, w związku z czym nie chcą do niej przychodzić za karę. Każdy chce się spełniać i rozwijać w miłej atmosferze. Aby ją zapewnić, musimy obserwować swoich pracowników, nie narzucać ogromnej presji, stworzyć atmosferę zaufania. Jeśli widzimy, że gdzieś powstaje problem, musimy postarać się go rozwiązać od ręki.
Istotne są również warunki pracy – pracownik musi dostać to, czego potrzebuje, by jak najlepiej wykonywać wszystkie swoje obowiązki. Chodzi tutaj nie tylko o miły kąt, lecz także o urządzenia, narzędzia biurowe itd. Warunki również przekładają się na wspomnianą wyżej atmosferę. Im jest nam wygodniej, im bardziej komfortowo się czujemy, tym lepszy mamy humor, lepiej się nam pracuje i poprawić się mogą nasze stosunki ze współpracownikami.
Postarajmy się też zapewnić naszym pracownikom ciągły rozwój. Jeśli mamy taką możliwość, zorganizujmy szkolenie lub wyślijmy na nie pracowników, wykupmy dostęp do kursów online itd.
Chwal pracowników za dobrą pracę, dbaj też o integrację zespołu. Kawa po pracy i możliwość pogadania o czymś innym niż naszych zadaniach z pewnością wpłynie dobrze na każdego współpracownika.
Odpowiednie zarządzanie ludźmi ma wiele zalet dla całej działalności. Dzięki temu możemy osiągnąć duży sukces, bo jak wspominaliśmy, to od zespołu on zależy w głównej mierze. Dobre skompletowanie zespołu to nie wszystko, musimy się również mu przyglądać, kontrolować, rozwiązywać problemy na bieżąco.
Dobre zarządzanie ludźmi sprawi, że atmosfera w miejscu pracy będzie oparta na zaufaniu i szacunku, a więc będzie działała zdecydowanie na korzyść pracowników, zadania będą odpowiednio rozdzielone, co sprawi, że pracownicy będą efektywniejsi, a wyniki pracy – coraz lepsze.
Pracownicy to nasza inwestycja, warto o tym pamiętać i dbać o nich, by mogli pracować w jak najlepszych warunkach.
Dlaczego biznes się nie udaje? - poznaj najczęstsze przyczyny
Jak pivot może zmienić naszą działalność?
„Rozpoczęcie działalności gospodarczej”