Poradnik Pracownika

Dlaczego biznes się nie udaje? - poznaj najczęstsze przyczyny

W naszym cyklu o rozpoczęciu działalności gospodarczej dużo miejsca poświęciliśmy na to, jak działać, by nasza firma osiągnęła sukces. Jednak mimo dobrze przygotowanego biznesplanu, pozyskanych funduszy, wsparcia inwestorów, dobrej promocji i dopracowania produktów, możemy ponieść porażkę. Niemal ¼ przedsiębiorstw po pierwszym roku działalności upada lub jest zawieszona. Oznacza to, że nie każdy odnosi sukces. Oczywiście nie ma w tym nic dziwnego – nie każdemu się udaje. Co jednak jest przyczyną? Dlaczego biznes się nie udaje? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w niniejszym artykule!

Dlaczego biznes się nie udaje?

Upadają nie tylko nowo powstałe działalności gospodarcze, lecz także duże firmy, które są od lat na rynku. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego nie udaje nam się odnieść sukcesu?

Zapominamy o klientach

W poprzednich częściach naszego cyklu wspominaliśmy o tym, że nie ma firmy, jeśli nie ma klientów. To oni korzystają z naszych usług, kupują nasze produkty, więc powinni być dla nas najważniejsi.

Zdarza się jednak, że tworzymy nasz produkt czy usługę, dopasowujemy go do naszych potrzeb i zapominamy o tym, że w tym wszystkim nie chodzi o nas. Nagle produkt pojawia się na rynku i okazuje się, że nikt go nie potrzebuje. A wina leży po naszej stronie. 

Za bardzo trzymamy się planu

Stworzyliśmy biznesplan, zaplanowaliśmy krok po kroku, co będziemy robić, by działalność osiągnęła sukces. Spełniamy plan punkt po punkcie, choć okazuje się po drodze, że coś nie gra, zgrzyta, ale jesteśmy uparci i nic nie zmieniamy. Dlaczego biznes się nie udaje?

Wielu z nas jeśli postanowi coś sobie, to idzie z planem do końca, choć widać, że obrana droga nie jest właściwie. Dzieje się tak między innymi dlatego, że boimy się zmian, jednak musimy wiedzieć, że zmiany są częścią rozwoju. Kiedy zauważamy problem, musimy działać, czasami radykalnie, wprowadzając na przykład pivot. Jeśli będziemy na tyle uparci, że mimo niepowodzeń nie będziemy szukać błędów, tylko brnąć w nie dalej – niestety biznes się nie uda.

Nie badamy rynku

Co będzie, to będzie. Mamy pomysł na produkt i uważamy, że się sprawdzi, bo sami chcielibyśmy z niego korzystać. Zapominamy też o tym, że to nie nasze potrzeby są najważniejsze, ale o tym wspominaliśmy już powyżej. Pomijamy więc tak ważne badania rynku.

Pomijanie ich jest ogromnym błędem i często ma wpływ na to dlaczego biznes się nie udaje, ponieważ wchodząc na rynek, którego nie znamy, niemal skazujemy się na porażkę. Musimy go poznać jak najlepiej, sprawdzić, czy nasz produkt jest potrzebny, czy będzie miał grono odbiorców. W przeciwnym razie może się niestety okazać, że po rozpoczęciu działalności nikt nie będzie zainteresowany tym, co stworzyliśmy.

Kończymy na przygotowaniach

W naszym cyklu podkreślaliśmy wielokrotnie, jak ważne jest przygotowanie do rozpoczęcia działalności. Ten etap bywa także najważniejszy dla wielu przedsiębiorców. Do tego stopnia, że mnóstwo energii wkładają w przygotowania i… na tym kończą.

Co to znaczy? Przygotowania są momentem, kiedy przedsiębiorca jest maksymalnie zmotywowany, dba o to, by projekt był dopracowany, a kiedy rejestrujemy działalność siadamy przy biurku i przestajemy działać. Musimy pamiętać, że to właśnie wtedy następuje etap jeszcze bardziej wzmożonej pracy. Musimy zająć się promocją, marketingiem, rozmowami z potencjalnymi klientami, być obecnymi wszędzie, gdzie nasze produkty. Spadek motywacji w tym wypadku może być kolejnym powodem dlaczego biznes się nie udał.

Za szybko podejmujemy kolejne kroki

Coś się udało? To świetnie, przechodzimy więc do następnego zadania? Nie tak szybko! Dlaczego biznes się nie udaje?

Błędem przedsiębiorców, który może skutkować nawet zamknięciem biznesu, może być zbyt szybkie podejmowanie kolejnych kroków w swojej działalności. Wydaje się, że coś nam się udało, więc nie rozwijamy tego, nie działamy w tym obszarze, tylko od razu zaczynamy pracę nad kolejnym projektem. Może się to skończyć tak, że będziemy mieli za sobą wiele w miarę udanych kroków, jednak żadnego, który był dla nas prawdziwym sukcesem.

Brak nam dyscypliny

Pracujemy dla siebie, więc możemy sobie pozwolić na więcej. Wstajemy później, robimy dni wolne, spóźniamy się z terminami.

Oczywiście prowadząc własną działalność, mamy pewne przywileje, których inni nie posiadają – możemy wstać później (ale tylko pod warunkiem, że nadrobimy przespany czas), możemy wyjść w ciągu dnia pracy, a kiedy czujemy, że to nie nasz dzień – możemy zrobić sobie wolne. Ale nie może to skutkować tym, że zadania będą nie zrobione, a klienci zostawieni na lodzie. Opinie o takich przedsiębiorcach szybko się rozejdą, a my stracimy szansę na sukces.

Nie przyglądamy się konkurencji

Konkurencja jest, ale się jej nie przyglądamy. Idziemy swoją drogą, nie oglądając się na nikogo.

Teoretycznie wydaje się, że to dobry sposób, jednak niestety jest to raczej ścieżka do zakończenia działalności. Może się bowiem okazać, że nagle jesteśmy z tyłu za konkurencją, a nawet nie wiemy, w jakim miejscu się ona znajduje.

Przedsiębiorstwa upadają, nierzadko niestety z winy przedsiębiorców. Dlatego warto znać powody dlaczego biznes się nie udaje, by zminimalizować ryzyko! 

Strzałka