Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak pivot może zmienić naszą działalność?

Przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej są oczywiście niezwykle ważne. Dlatego należy poświęcić dużo czasu na stworzenie dobrego biznesplanu, dopracowania swoich usług czy produktów i sprawienia, że rozpoczęcie działalności będzie przemyślane w stu procentach. Jednak to, jak dobrze będziemy przygotowani, nie jest jeszcze gwarancją sukcesu. Może się bowiem zdarzyć, że mimo starań nie będziemy w stanie zdobyć klientów i nie ruszymy z miejsca. Co zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie poddawać się i być odważnym. Być może to kompletna zmiana modelu biznesowego może nam pomóc? Warto przeprowadzić pivot w działalności, jeśli czujemy, że pierwotny plan się nie sprawdza.

Niepowodzenie może być zaskoczeniem

Przygotowujesz się do założenia działalności, więc dopracowujesz swój produkt lub usługę. Przeprowadzasz ankiety, robisz testy, chcesz, żeby odpowiadał on jak najbardziej potrzebom konsumentów. Wydaje ci się, że jesteś gotowy i tylko chwila dzieli cię od sukcesu. Zakładasz działalność gospodarczą, ruszasz ze stroną, pokazujesz swój produkt i… okazuje się, że ludzie zauważają błędy, których nie zauważyłeś, nie są zainteresowani, nie chcą korzystać z twoich usług.

Co zrobić w takiej sytuacji? Czy jest jedno najlepsze wyjście? Możesz brnąć dalej w to, co robisz, mając nadzieję, że los się odwróci albo zdecydować się na kompletną zmianę planu. Czy taki krok to porażka? Absolutnie nie! Szukanie swojej drogi polega na nauce na swoich błędach, a zmiana kursu może pomóc ci w osiągnięciu sukcesu!

Czasami wydaje nam się, że jeśli już zaczęliśmy coś robić, musimy doprowadzić stronę do końca, nawet jeśli wszystko wskazuje porażkę. Czujemy się z tym źle, jesteśmy sfrustrowani, jednak nie chcemy się poddać – to możemy być błąd, a my po czasie możemy się tak wypalić, że nie będziemy już mieli siły na dalsze kroki.

Czym jest pivot?

Wspominaliśmy już, że warto wprowadzić w pewnych sytuacjach pivot. Czym jednak tak właściwie on jest? Otóż pivot to duża zmiana, którą wprowadzamy do początkowego pomysłu. Może sprawić, że całkowicie zmienisz wcześniej obraną drogę. Tym samym jednak możesz wkroczyć na ścieżkę sukcesu.

Czy pivot jest jednorazowy? Absolutnie nie! Szukaj aż do skutku. Być może dopiero piąty pomysł będzie tym najlepszym? Nie warto się poddawać, jeśli jesteśmy zdeterminowani i uważamy, że działalność gospodarcza jest dla nas najlepszym rozwiązaniem.

Jak wprowadzać pivot?

Nagle zmieniamy kierunek działań o 180 stopni, zbaczamy z obranej drogi. Jednak była ona zaplanowana, sprawdzona, zbadana pod każdym kątem. Nie udało się, ale czy to znaczy, że następnym razem możemy podejść do tematu nieco bardziej lekceważąco?

Oczywiście, że nie! Pivot również wymaga przygotowań, analiz, badań, nie możemy działać na oślep, szczególnie jeśli walczymy o to, by zaistnieć na rynku. Sprawdźmy przede wszystkim, co się sprawdziło, jakie rozwiązania były prawidłowe, ponieważ jeśli to przegapimy przy zmianie modelu, może być nam trudno do tego wrócić po czasie. Nie obawiajmy się jednak odrzucić wszystko, co złe. Nie miejmy wątpliwości, jeśli coś sprawia, że stoimy z naszym biznesem w miejscu.

Ludzie boją się zmian, mają wrażenie, że mogą nie przynieść nic dobrego, jednak pamiętajmy, że zmiany są związane z rozwojem, a rozwój w biznesie jest niezwykle istotny. Dlatego też kiedy będziesz zmuszony do zmian – nie bój się ich. Mogą przynieść więcej dobrego niż złego!

Zmiany, zmiany… i co dalej?

Zdecydowanie się na pivot to duży krok, kiedy chcemy ratować się przed upadkiem. Dlatego też kiedy już się na niego zdecydujemy, musimy mieć świadomość jednego – może nie być łatwo. Zaczynamy właściwie od nowa.

Zauważmy co dzieje się, kiedy strona internetowa, z której korzystamy na co dzień, zmienia layout. Pojawia się grono bardzo niezadowolonych użytkowników, którzy nie chcieli zmian, a teraz są zawiedzeni. Co więcej, mogą też odejść, a nawet próbować namówić do bojkotu. Jednak po czasie okazuje się, że pojawiło się znacznie więcej innych użytkowników, bo wszystko jest bardziej intuicyjne i koniec końców po miesiącu nikt już nie pamięta, jak strona wyglądała dawniej.

Musimy więc liczyć się z tym, że możemy stracić klientów, ale nie zapominajmy, że robimy to dlatego, by zdobyć wielu nowych. To nie znaczy jednak, że możemy ich zignorować. Powinniśmy słuchać, co mają do powiedzenia i dlaczego odchodzą. Notujmy, analizujmy i wyciągajmy wnioski. Może nam to pomóc w ulepszaniu modelu biznesowego.

Często nie zdajemy sobie sprawy jak wiele wielkich dzisiaj firm czy marek na początku zajmowało się zupełnie czymś innym. Pivot może być więc zbawienny. Korzystali z niego tacy giganci, jak na przykład YouTube czy Twitter. Gdyby nie zdecydowali się na radykalne zmiany, pewnie dzisiaj nikt by nie miał pojęcia, że kiedyś istnieli. Czy to nie jest przekonujące, by dać się porwać zmianom? Oczywiście nie dosłownie, bo płynięcie z prądem nie może mieć miejsca, musimy dokładnie zaplanować przystanki!

Pivot wydaje się obcym pojęciem i wszyscy mamy nadzieję, że obędzie się bez niego. Zdarza się również, że nie ratujemy naszej działalności i kiedy coś nie idzie po naszej myśli, po prostu ją zamykamy. Warto próbować, nie poddawać się i korzystać z dostępnych rozwiązań! Dzięki takim próbom możemy odnaleźć najlepszą dla nas drogę i zdobyć grono zaufanych odbiorców.