Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Marka osobista – jak ją skutecznie budować?

Marka osobista i jej kreowanie kojarzone jest głównie z działaniami przedsiębiorstw. Jednak w dzisiejszych czasach tak naprawdę każdy z nas powinien zadbać o swoją prezentację na rynku pracy. Nie wystarczy być specjalistą w swojej dziedzinie, konieczne jest także umiejętne powiadamianie innych o tym fakcie. Te dwa elementy składają się na markę, jednak jak ją zbudować? Jakie działania podjąć? O czym pamiętać? Przeczytaj niniejszy artykuł i przekonaj się.

Marka osobista, czyli właściwie co?

Czujesz, że jesteś dobry w swoim fachu? Uważasz, że jesteś specjalistą? Świetnie! Jednak skąd mają o tym wiedzieć inni ludzie, jeśli nie potrafisz tego zakomunikować? Marka osobista to odpowiedni sposób przekazania tego, że jesteś ekspertem. I bycie nim!

Kojarzy nam się ona z przedsiębiorstwami, znanymi osobami, jednak tak naprawdę będzie odpowiednia dla każdego pracownika. Współcześnie dużo mówimy o rynku pracownika, firmy coraz bardziej doceniają swoich specjalistów, jednak to oczywiste, że kandydat do pracy także powinien dbać o swój wizerunek

Odpowiednio zbudowana marka osobista pomoże nam w zdobyciu zaufania na rynku, świetnego stanowiska i zwiększy nasz wizerunek eksperta. Co możemy zrobić i jakie kroki podjąć, aby kreowanie jej było skuteczne?

Budowanie marki osobistej krok po kroku

Wiemy już, czym jest marka osobista, jednak jak ją zbudować? O czym należy pamiętać? Jakimi zasadami się kierować?

Pewność siebie i świadomość swoich mocnych stron

Trudno wyobrazić sobie budowanie silnej marki osobistej przez osobę, która nie jest pewna tego, co potrafi. Jeśli chcesz rozpocząć kreowanie swojego wizerunku, najpierw odpowiedz sobie na pytanie, co jest twoją najmocniejszą stroną, w czym jesteś naprawdę dobry. Nie jest tutaj potrzebna nadmierna skromność – jeśli coś naprawdę dobrze ci idzie, mów o tym. Czasami nie jesteśmy pewni swoich atutów. Co prawda inni ludzie upewniają nas w tym, że jesteśmy ekspertami w swojej dziedzinie, ale my nie jesteśmy o tym przekonani. Jeżeli jednak rozwijasz się, jesteś naprawdę dobry w tym, co robisz i wszyscy są z ciebie zadowoleni – ty także bądź. Poza tym musisz także wiedzieć, dlaczego twoje umiejętności są ważne nie tylko dla ciebie, lecz także innych ludzi – klientów czy pracodawców.

Mów o wartościach

W budowaniu marki osobistej znaczącą rolę powinny grać również wartości, którymi kierujemy się zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. To one często wpływają na wybór naszych celów zawodowych, współpracowników, przedsiębiorstw, z którymi podejmujemy współpracę. Warto mówić o wartościach oraz oczywiście działać według nich.

Mów o tym, co cię wyróżnia

Budowanie swojej marki osobistej powinno się opierać również na tym, co wyróżnia cię na tle konkurencji. Nie chodzi tutaj o umniejszanie jej, ale o wyeksponowanie swoich cech, które sprawią, że pracodawca czy zleceniodawca wybierze właśnie ciebie. Czasami takimi elementami może być nie tylko wiedza, lecz także na przykład charakterystyczny styl, z którym inni będą nas skojarzyć (kiedy ktoś włoży czarny golf, jeansy i okrągłe okulary, od razu przypisujemy mu styl współzałożyciela firmy Apple).

Pokaż się!

Korzystaj z wszelkich możliwych dróg kontaktu i pokazania swojej marki osobistej: prowadź swoją stronę internetową, pokaż swój dorobek w portfolio, korzystaj z mediów społecznościowych. Pamiętaj, by różnicować treści, nie kopiować ich, tworzyć ciekawy, przyciągający content. Jednocześnie weź pod uwagę, że co za dużo, to niezdrowo – więc nadmierny spam na każdym z kont raczej sprawi, że ludzie wyciszą twoje posty lub przestaną cię obserwować, niż przekonają się o tym, jak dobra jest twoja marka osobista.

Jeśli korzystasz z powyższych dróg kontaktu, planuj posty! Dzięki temu nie przydarzy ci się zastój, kopiowanie treści i robienie czegoś „po łebkach”. Można to robić na przykład w blokach miesięcznych – rozplanować artykuły na blogu, tematy do poruszenia w social mediach itd.

Dodatkowo postaraj się, by wszystkie twoje przekazy, twój wizerunek były spójne, nie tylko od strony wizualnej, lecz także przedstawionych treści, wartości itd. Spraw, żeby ktoś przykładowo otrzymując twoją wizytówkę, od razu skojarzył ją z twoją stroną i odwrotnie.

Warto również brać udział w konferencjach, warsztatach czy szkoleniach, gdzie będziemy mogli pokazać nasze umiejętności, poszerzyć je, poznać ludzi z branży, rozszerzyć sieć kontaktów.

Najważniejsza jest uczciwość

Warto podkreślić również, że na nic się zdają wszystkie powyższe rady, jeśli nie zapamiętasz jednej bardzo istotnej zasady – musisz we wszystkich swoich działaniach być przede wszystkim uczciwy!

Może nam się wydawać, że nikt nie zauważy tego, że marka osobista, którą tworzymy, składa się z części nieprawdziwych, przejaskrawionych, jednak prawda szybko wychodzi na jaw, a utracone w ten sposób zaufanie pracodawców czy zleceniodawców, bardzo trudno odbudować.

Można stworzyć utopijną wizję siebie, ale jeśli nie ma to żadnego przełożenia na rzeczywistość, nigdy nie przyniesie nam to niczego dobrego. Potencjalni pracodawcy czy osoby, z którymi będziemy pracować, z całą pewnością docenią szczerość w naszych działaniach, wartościach i wizji nas jako specjalistów.