Poradnik Pracownika

Jak zostać maszynistą i jak wygląda praca w tym zawodzie?

Swojego czasu dzieci zafascynowane kolejkami, jakie dostawały od rodziców, chciały zostać maszynistami w przyszłości. Dzisiaj marzenia są nieco inne, jednak nadal istnieje zapotrzebowanie na osoby kierujące pociągami. Co więcej coraz mniej osób otrzymuje potrzebne do tej pracy uprawnienia. Jak zostać maszynistą i czym właściwie zajmuje się osoba na tym stanowisku? Odpowiadamy w niniejszym artykule.

Kim jest maszynista?

Maszynista kieruje pociągiem, bezpiecznie dowożąc pasażerów z punktu A do punktu B. Wszystko powinno odbywać się w ściśle określonym czasie, aby podróż przebiegała zgodnie z rozkładem jazdy. Niestety w praktyce może przydarzyć się mnóstwo sytuacji niezależnych od maszynisty, które sprawią, że jazda stanie się znacznie opóźniona.

Najpopularniejszym pracodawcą w przypadku maszynistów są Polskie Koleje Państwowe, jednak jest również możliwa praca u innych przewoźników.

Czym zajmuje się maszynista?

Jak już wspomnieliśmy, głównym zadaniem maszynisty jest dowożenie pasażerów do stacji docelowej, zgodnie z przepisami, warunkami i rozkładem jazdy, jeżeli tylko żadne niezależne warunki tego nie uniemożliwiają.

Nie są to jednak jedyne obowiązki nałożone na maszynistę. Jest on również odpowiedzialny za stan techniczny pojazdu trakcyjnego i jego odpowiednie sprzęgnięcie ze składem pociągu, przestrzeganiem zasad BHP, przepisów oraz wszelkich instrukcji, utrzymanie czystości w kabinie maszynisty i przedziałach maszynowych oraz szyb czołowych, zewnętrznej części podwozia czy reflektorów, a także za ogrzewanie pociągów w zimowych miesiącach.

Jak zostać maszynistą?

Choć wymagania wskazują, że należy posiadać przynajmniej wykształcenie średnie techniczne, tak naprawdę nie zawsze jest to ściśle przestrzegane kryterium i do pracy przyjmowane są osoby, które posiadają wykształcenie odległe od technicznego.

Kandydat na to stanowisko powinien ukończyć 20. rok życia i dostarczyć zaświadczenie o niekaralności. Oczywiście podjęcie tych kroków nie jest jednoznaczne z zostaniem maszynistą. Czyli pojawia się pytania jak zostać maszynistą, jakie są wymagania w tym zawodzie? 

Bardzo ważną kwestią jest również zdrowie kandydata. Badania lekarskie są szczegółowe, głównie skupiają się na wzroku i słuchu kandydata, które muszą być perfekcyjne. Wykluczyć mogą go również choroby przewlekłe, na przykład cukrzyca czy nadciśnienie. Przeprowadzane są także teksty psychologiczne oraz narkotesty. Jak już wspominaliśmy, badania są niezwykle szczegółowe i jeżeli nasze zdrowie nie jest na odpowiednim poziomie, prawdopodobnie na tym etapie skończy się nasza przygoda z koleją.

Następnie kandydaci rozpoczynają intensywną naukę, która trwać może nawet 2 lata i podzielona jest na dwa etapy - pierwszy trwa ok. 3-4 miesiące, jest to kurs, dzięki któremu kandydaci poznają nie tylko aspekty praktyczne, lecz także teoretyczne tego zawodu. Dzięki temu są dokładnie przygotowywani do objęcia stanowiska, które jest w końcu bardzo odpowiedzialne.

Po ukończeniu kursu otrzymuje się świadectwo maszynisty, po którym zazwyczaj rozpoczyna się pracę na niższych stanowiskach, takich jak np. pomocnik maszynisty albo pracownik warsztatu.

Maszynista - cechy

Praca maszynisty wymaga wielkiej odpowiedzialności, jego głównym zadaniem jest bowiem bezpieczne dowiezienie pasażerów do stacji docelowej. W związku z tym istotne jest skupienie się na tym, co się robi oraz umiejętność podejmowania szybkich, jednak przemyślanych decyzji. Poza tym z pewnością liczy się także samodyscyplina, szybkie reakcje, refleks czy odporność na stres.

Niejednokrotnie można usłyszeć o przypadkach, w których maszynista zauważa na torach kogoś, kogo nie powinno tam być. Zatrzymanie tak wielkiej maszyny, jaką jest pociąg, okazuje się wówczas niezwykle trudne, często po prostu niemożliwe. Dlatego też tak duży nacisk kładzie się na sprawny wzrok oraz doskonały refleks. Dzięki temu można uratować komuś życie.

Zapotrzebowanie na maszynistów

Aktualnie występuje duże zapotrzebowanie na maszynistów. Wielu przedstawicieli tego zawodu przechodzi na emeryturę, w związku z czym zwalniają się miejsca pracy i nierzadko nie ma ich kto zastąpić. Dlatego przeprowadzane są rekrutacje na dużą skalę. Liczą się w nich nie tylko końskie zdrowie czy wykształcenie, lecz także wiedza na temat kolei i zaangażowanie.

Maszynista to zawód niezwykle odpowiedzialny, lecz także ciekawy. Nie ma w nim miejsca na nudę, monotonię. Ciągle się coś dzieje, stale trzeba mieć oczy naokoło głowy i być skupionym w pełni. Osoba, która decyduje się na tę pracę, musi mieć świadomość, że wiąże się ona z wyjazdami o różnych porach, każdego dnia, w weekendy, święta i nocą. Istotna więc jest wytrzymałość fizyczna, ale również psychiczna. Nie wiemy, co czeka nas na trasie, jednak jeżeli coś wymyka się nam spod kontroli, musimy wykazać się niesamowitym refleksem i trzeźwym działaniem. Nie można poddać się emocjom, odpowiadamy bowiem za życie pasażerów, których przewozimy.

Wynagrodzenie maszynisty

Wynagrodzenia maszynistów są owiane tajemnicą. Sami nie chcą o tym mówić, temat ucinają również Polskie Koleje Państwowe. Jednak z raportu portalu wynagrodzenia.pl wynika, że średnia pensja maszynistów wynosi ok. 4910 złotych brutto, natomiast 25% najlepiej opłacanych przedstawicieli tego zawodu zarabia średnio 5832 złote brutto i więcej. W związku z tym można wywnioskować, że zarobki na tym stanowisku są naprawdę przyzwoite. Nie powinno być to nic zaskakującego, zawód ten bowiem jest wymagający, trudny, a nawet ryzykowny i wiąże się z nim duża odpowiedzialność.

Jak zostać maszynistą? Przede wszystkim należy przejść badania lekarskie i ukończyć wymagający kurs który przygotowuje do objęcia stanowiska. Zdobycie świadectwa maszynisty to dopiero początek drogi, ponieważ pracę rozpoczyna się od niższych stanowiskach i z biegiem czasu można awansować.