Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Kim jest merchandiser i na czym polega jego praca?

Wielu z nas ma świadomość tego, że towar w sklepie nie jest ułożony przypadkowo. Kim jest merchandiser i na czym polega merchandising? Odpowiadamy w niniejszym artykule.

Czym jest merchandising?

Merchandising został wprowadzony w sklepach jako element marketingu, który ma zwiększać sprzedaż. Na czym polega? Jest to działanie, które dzięki odpowiedniemu ułożeniu towarów w sklepie ma wpłynąć na decyzję kupującego. Choć to, jak zaprezentowane są towary, ma często kluczowe znaczenie, składa się na to jeszcze kilka elementów, takich jak na przykład odpowiednia muzyka, wystrój miejsca czy nawet zapach.

Nie da się ukryć, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Jeśli więc zauważymy sklep wpisujący się w naszą estetykę, z którego wydobywa się przyjemna muzyka, po którego przekroczeniu poczujemy piękny zapach – zdecydowanie chętniej zdecydujemy się na zakupy właśnie w tym miejscu.

Przykłady merchandisingu

Każdy z nas z pewnością zauważa elementy merchandisingu w sklepach. Co się na niego składa? Przedstawiamy kilka przykładów.

  1. Taki sam układ sklepu w różnych miastach – szczególnie w dużych dyskontach można zauważyć to działanie: każdy sklep wygląda wewnątrz niemal tak samo. Wiemy, gdzie mamy podejść, gdzie jest towar, którego potrzebujemy, orientujemy się w tym, jak wędrować między półkami, by zbyt długo nie błądzić.
  2. Najtańsze produkty są na samym dole – nie lubimy się schylać, wolimy sięgnąć po coś na wyciągnięcie ręki, dlatego też na poziomie naszych oczu znajdują się zazwyczaj produkty w wyższych cenach.
  3. Kiedy towaru jest mniej, przesuwa się go na przód półki, aby wydawało się, że produktów nadal jest dużo.
  4. Na ekspozycjach znajdują się sprawdzone marki, które zyskały już zaufanie klienta.
  5. Przy kasach znajdują się towary pierwszej potrzeby. Często po nie sięgamy, gdy przyglądamy się im, stojąc w kolejce.

Kim jest merchandiser?

Skoro wiemy już, czym jest merchandising, warto przejść do tego, kim jest merchandiser. Zawód ten nie jest powszechnie znany i wielu z nas nie wie, czym zajmuje się taka osoba. Jak można się domyślić, merchandiser to osoba, która dokładnie zna zasady merchandisingu i tworzy ekspozycję sklepową zgodnie z wymaganiami. Czasami mylnie brany jest za osobę, która jest odpowiedzialna tylko za wykładanie towaru na półkach, co jest uproszczeniem, a obowiązki merchandisera są znacznie szersze.

Merchandiser nie jest uważany za stanowisko dobrze opłacane – osoba zaczynająca pracę na tym stanowisku zazwyczaj zarabia minimalną krajową pensję, jednak z czasem i nabieranym doświadczeniem oczywiście wynagrodzenie wzrasta.

Gdzie może pracować merchandiser?

Tak naprawdę merchandiser może pracować w każdym miejscu, gdzie coś jest sprzedawane – od sklepów spożywczych po butiki. Co więcej, zdarza się również coraz częściej, że osoba na tym stanowisku zajmuje się także sklepami internetowymi (odpowiednie wyeksponowanie towaru, dbanie o funkcjonalność i wygląd strony internetowej, dbanie o treści na witrynie itd.). Sprzedawcy zatrudniają również merchandisera, kiedy mają przygotować stoisko na targach – ono także musi zachęcać i przyciągać potencjalnych klientów.

Taką osobę można zatrudnić na wyłączność w sklepie i korzystać z jej usług cały czas. Zdarza się jednak równie często tak, że merchandiserów wynajmuje się z agencji czy innej firmy – wówczas zajmuje się on często kilkoma miejscami jednocześnie.

Merchandiser zatrudniony może być na podstawie umowy o pracę, jednak zdarza się również, że jest rozliczany zadaniowo i ma nienormowany czas pracy.

Czym zajmuje się merchandiser?

Wiemy już więc, kim jest merchandiser i gdzie może pracować. Jakie są jednak jego główne zadania? Czym zajmuje się osoba na tym stanowisku?

Jak już wspominaliśmy, jej głównym zadaniem jest tworzenie ekspozycji towarów zgodnie z zasadami merchandisingu. Po jej stworzeniu, zadaniem merchandisera jest dbanie o nią, kontrolowanie, czy jej wygląd jest odpowiedni, analizowanie zachowań klientów.

Merchandiser przeprowadza wywiady z klientami, prowadzi ankiety, dzięki którym wie, które rozwiązania się sprawdzają. Musi on wiedzieć, kto jest głównym odbiorcą sklepu i na tym się opierać. Jeśli sklep jest w głównej mierze przeznaczony dla osób starszych, głośna elektroniczna muzyka może nie być najlepszym pomysłem, jeśli dla kobiet w ciąży – warto zrezygnować z intensywnych zapachów. W tym zawodzie konieczne jest wyczucie – nie tylko estetyki.

Osoba na tym stanowisku zgłasza również przełożonym wszelkie pomysły związane z promocjami, rabatami itd. Sprawdza, czy oznaczenia cenowe na półkach są odpowiednie. Analizuje również zachowania konkurencji i bada je.

Merchandiser zajmuje się również kontrolowaniem stanów magazynowych. To on informuje o brakach w towarze, a także proponuje nowe zamówienia.

Jakie są wymagania pracodawców względem kandydatów na to stanowisko?

Warto wspomnieć również o tym, jakie są wymagania pracodawców względem kandydatów na to stanowisku. Po przeanalizowaniu kilkudziesięciu ogłoszeń o pracę w tym zawodzie można wywnioskować, że dla pracodawców istotne jest:

  • znajomość zasad merchandisingu
  • dobra organizacja pracy własnej
  • zmysł estetyczny
  • zaangażowanie w powierzane obowiązki
  • zmysł estetyczny
  • dobry kontakt z innymi ludźmi
  • kreatywność
  • książeczka sanepidowska.