Poradnik Pracownika

Nie chce mi się pracować – jak to zmienić?

Choć kochalibyśmy swoją pracę i naprawdę się w niej spełniali, w pewnym momencie możemy poczuć się zniechęceni. Jeśli zależy nam jednak na tym, co robimy, chcemy jakoś zawalczyć z lenistwem i pozbyć się go. Nie chce mi się pracować – co mogę zrobić, by to zmienić?

Każdy miewa gorsze dni

Właściwie każdy, nawet jeśli naprawdę lubi swoją pracę, miewa gorsze dni. Jeśli pojawiają się one raz na jakiś czas, po prostu je przeczekajmy, zróbmy niezbędne minimum i starajmy się zebrać siły. Jednak zdarzyć się może, że taki stan się przedłuża. Nie chce nam się pracować i nie wiemy, co z tym zrobić. Każdego dnia liczymy godziny do opuszczenia biura, nie wykazujemy żadnej inicjatywy, choć wcześniej naprawdę czerpaliśmy satysfakcję z tego, co robiliśmy.

Jeśli zależy nam na naszej posadzie i wiemy, że to nie ona sprawiła, że nic nam się nie chce, postarajmy się przeanalizować nasze działania i spróbować walczyć z lenistwem. Jak to zrobić? 

Nie chce mi się pracować – co robić?

Nie chce mi się pracować – co mam robić, żeby to zmienić? Jeśli zauważasz, że lenistwo zdominowało twoją rutynę pracowniczą, zacznij działać, by się go pozbyć. Im dłużej będzie to trwało, tym mniej wydajni będziemy, a to może nas frustrować. Jak sobie radzić?

Nie odkładaj zadań na później

W przypadku, kiedy dopada nas lenistwo, trudno zmusić się do tego, żeby robić wszystko zgodnie z planem. Nie mamy siły na zadania, które są wymagające, spędzamy więc dużo czasu zajmując się rzeczami, które w gruncie rzeczy nie są wcale pilne – odpisujemy na maile, porządkujemy dokumenty. Byleby czuć, że coś zrobiliśmy i wywiązać się z podstawowych obowiązków. Kiedy jednak zmusimy się do wykonania zadań, które są bardziej wymagające, później będzie już tylko lepiej. My poczujemy przypływ produktywności, a przed nami zostaną tylko takie zdania, które są już przyjemniejsze.

Planuj swoją pracę

Choć bardzo dużo mówi się o sile planowania, niektórzy nadal nie mogą się do niego przekonać. Jeśli jednak czujesz, że nie chce ci się pracować i robisz minimum z minimum, warto zacząć planować swoje zadania. Dzięki temu nie tylko o niczym nie zapomnisz, lecz także uporządkujesz to, co chodzi ci po głowie i tym samym cię rozprasza. Może się okazać, że ostatecznie wcale nie jest tak źle i poradzisz sobie ze wszystkim, a zniechęcenie minie.

Zastanów się, skąd wzięło się zniechęcenie

Jeśli coraz częściej czujesz, że nie chce ci się pracować, zastanów się, skąd to się wzięło, szczególnie jeśli do tej pory czerpałeś satysfakcję z wykonywania swoich obowiązków. Być może zniechęciła cię psująca się atmosfera w miejscu pracy, ktoś zawiódł twoje zaufanie, a może po prostu do tej pory pracowałeś za dużo i jesteś zwyczajnie przemęczony? Jeśli odkryjemy przyczynę, może być nam znacznie łatwiej z nią walczyć i pokonać ją. Warto więc obserwować się i przeanalizować ostatnie wydarzenia.

Pamiętaj o odpoczynku i czasie dla siebie

Tak jak już wspominaliśmy, pozorne lenistwo może wynikać po prostu z przemęczenia. Jak często zdarza ci się brać pracę do domu i cały dzień spędzać przed komputerem? Czy jesteś pod telefonem o każdej porze, każdego dnia? Warto oddzielać życie prywatne od zawodowego i pamiętać o tym, jak ważny jest czas dla siebie. Każdego dnia powinniśmy znaleźć choć chwilę dla siebie i zrelaksować się, aby naładować baterie i oderwać się od codzienności.

Inspiruj się

Jeśli coraz trudniej jest ci znaleźć motywację do działania, spróbuj się zainspirować. Z pozoru banalne rozwiązania są najlepsze. Na YouTubie możesz znaleźć filmy, na których vlogerzy dzielą się swoim produktywnym dniem. Wpisz więc na przykład frazę „productive day with me” i zobacz kilka z nich. Wielu z nas czuje się zainspirowanych, kiedy podejrzy, jak ktoś zdobywa wiedzę czy pracuje. Oprócz tego można czytać wywiady czy książki z ciekawymi ludźmi czy podglądać ich profile w mediach społecznościowych.

Wyznaczaj sobie konkretne cele

Być może nie chce ci się pracować, bo nie ma na horyzoncie żadnego celu, do którego dążysz i nie wiesz właściwie, po co wykonujesz wszystkie swoje obowiązki. To może naprawdę zniechęcić. Dlatego też, kiedy brakuje ci motywacji, znajdź konkretny i realny cel dla swoich działań.

Wyznaczaj sobie nagrody

Na wielu z nas nic nie działa tak dobrze, jak wizja nagrody. Bądźmy więc dla siebie dobrzy i sami je sobie fundujmy. Załóżmy, że jeśli wykonamy dane zadania, kupimy sobie coś pysznego, pójdziemy na zakupy, zamówimy nową książkę. Każdy z pewnością znajdzie dla siebie coś, co przekona nas do tego, by chętniej wykonać powierzone nam zadania. Nagrody nie muszą być czymś wielkim, czasami może być to po prostu pyszna herbata. Liczą się efekty.

Dziel zadania na bloki

Jeśli szybko tracisz motywację do pracy i coraz częściej nie możesz się skoncentrować, staraj się dzielić większe zadania na bloki pracy. Pomocna tutaj może być metoda Pomodoro, która polega na pracy w blokach czasowych i przerwach, np. pracujemy nad projektem 25 minut, po czym robimy sobie 5-minutową przerwę i rozpoczynamy kolejnych 25 minut pracy. Jest to dość krótki okres i będzie nam łatwiej się skupić na tym, co robimy.

Lenistwo może dopaść każdego z nas. Jeśli jednak zaczyna się przedłużać, nic dziwnego, że nas niepokoi. Można jednak próbować z nim walczyć. Nie chce mi się pracować, ale chcę to zmienić? Warto to zrobić, by znowu wrócić do formy!