Praca i zarobki konsultanta telefonicznego
Praca konsultanta telefonicznego jest chętnie wybierana m.in. przez studentów, którzy poszukują elastycznych form zatrudniania i pracy w godzinach popołudniowych. Na czym polega praca w tym zawodzie? Czy zarobki konsultanta telefonicznego są wysokie?
Praca konsultanta telefonicznego
Na czym polega praca konsultanta telefonicznego? Zadaniem osób na tym stanowisku jest – w ramach kontaktu telefonicznego bądź internetowego – kontakt z klientem w celu:
- udzielenia informacji na temat oferowanych produktów (finansowych, ubezpieczeniowych, bankowych, ale także produktów z zakresu fotowoltaiki itd.),
- rozwiązywania problemów technicznych,
- przedłużenia zawartej umowy, której termin obowiązywania wkrótce się skończy.
Praca na stanowisku konsultanta telefonicznego nie jest wbrew pozorom niczym prostym. Kontakt z nieuprzejmymi klientami, wysokie cele sprzedażowe czy konieczność budowania dobrych relacji to tylko niektóre z wyzwań, którym muszą stawić czoła pracownicy zajmujący się telefonicznym kontaktem z klientami.
Zarobki konsultanta telefonicznego
Jeśli chodzi o pracę na stanowisku konsultanta telefonicznego, to w tym przypadki trudno mówić o przeciętnym poziomie wynagrodzenia. Zarobki w tym zawodzie cechuje bardzo duże zróżnicowanie. Od czego zależą różnice w wynagrodzeniach?
Jednym z kryteriów jest rodzaj pracy. Jeśli praca polega głównie na obsłudze klienta, udzielaniu mu informacji czy rozwiązywaniu zgłaszanych przez niego problemów (tzw. back office), to zarobki konsultanta telefonicznego są zwykle na poziomie stałym (ok. 3 000-4 500 złotych brutto), zazwyczaj bez prowizji.
Inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku typowych stanowisk o charakterze sprzedażowym. W takim przypadku wynagrodzenie podstawowe oscyluje najczęściej wokół płacy minimalnej, jednak pracownicy mogą liczyć na premie uzależnione od wysokości sprzedaży w danym miesiącu. Dzięki premiom sprzedażowym konsultanci mogą liczyć nawet na kilkutysięczne premie w danym miesiącu.
Jak zostać konsultantem telefonicznym?
Dobrą informację dla wszystkich tych, którzy pragną zostać konsultantem telefonicznym, jest fakt, że rozpoczęcie kariery w tej branży nie należy do najtrudniejszych zadań. Bariera wejścia nie jest wysoka. Najważniejsze umiejętności, jakie muszą posiadać pracownicy wykonujący zadania na stanowisku konsultanta telefonicznego, to między innymi:
- dobra dykcja – jest to warunek konieczny, aby móc zostać konsultantem,
- komunikatywność,
- proaktywna postawa,
- upór w dążeniu do celu,
- chęć do stałego rozwoju,
- znajomość języka angielskiego – jest to istotne, jeśli praca polega na kontakcie także z klientem zagranicznym.
Po nabyciu kilkuletniego doświadczenia zawodowego w pracy na stanowisku konsultanta telefonicznego możliwy jest awans np. na kierownika projektu. W takim przypadku praca nie polega już na bezpośrednim kontakcie z klientami; głównym zadaniem staje się zarządzanie zespołem w taki sposób, aby osiągał on założone cele (utrzymując przy tym przyjęte w danej firmie standardy jakości).
Fakt, że łatwo zostać konsultantem telefonicznym, nie oznacza jeszcze, że utrzymanie się na tym stanowisku to nic trudnego. Tak naprawdę to pierwsze tygodnie weryfikują, czy dany pracownik będzie skutecznym konsultantem telefonicznym, czy też ta praca nie jest dla niego.