Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Triki psychologiczne, które przydadzą Ci się w pracy!

Pewne triki psychologiczne mogą pomóc nam w codziennej pracy i kontaktach międzyludzkich. Na co warto zwracać uwagę? Jakie zachowania powinny być dla nas interesujące? Czy dzięki tym trikom możemy zjednać sobie ludzi? Przeczytaj niniejszy artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania!

Triki psychologiczne przydatne w miejscu pracy

Chcemy, aby współpracownicy nas lubili, mieli o nas dobre zdanie, a czasami po prostu staramy się wywrzeć na kogoś wpływ. Warto znać pewne ciekawe triki psychologiczne, poznaj 10 z nich!

Zaraźliwe ziewanie

Wielu z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak zaraźliwe jest ziewanie. Wystarczy tylko zobaczyć, że ktoś ziewa i od razu my również odczuwamy taką potrzebę. Zaraźliwość może być przydatna w pewnych sytuacjach. W jakich?

Chyba każdemu z nas zdarzyło się mieć wrażenie, że ktoś nas obserwuje. Mało kto jednak czuje się z tym dobrze. Jak sprawdzić, czy rzeczywiście ktoś na nas spogląda? Po prostu ziewnijmy i sprawdźmy, kto się “zarazi”. Proste, a w wielu przypadkach w pełni skuteczne!

Lubimy ludzi podobnych

Chcesz, żeby ktoś cię polubił? Warto pamiętać, że lubimy ludzi do siebie podobnych. Jeśli więc zależy nam na czyjejś sympatii możemy zacząć delikatnie naśladować gesty tej osoby, czy sposób mówienia. Nie chodzi o to, żeby stworzyć wierną kopię - trzeba przyznać, że byłoby to dość przerażające - ale o zdublowanie gestów, które sprawi, że druga strona poczuje w naszym kierunku większą sympatię.

Jak sprawdzić, kto nas lubi?

Triki psychologiczne są niesamowicie ciekawe. Na niektóre zachowania zupełnie nie zwracamy uwagi, a mogą się okazać niezwykle przydatne w kontaktach międzyludzkich. Czy wiesz, że żarty i zabawne sytuacje mogą pomóc ci w sprawdzeniu, kto darzy cię szczególną sympatią?

Kiedy rozmawiamy w grupie osób, podczas luźnej pogawędki często padają słowa, które rozbawiają wszystkich. Podczas śmiechu automatycznie spoglądamy na osobę z grupy, którą lubimy najbardziej. Jeśli będziemy tego świadomi, możemy sprawdzić, kto w takiej sytuacji patrzy na nas. Wniosek? Czasami warto mieć w zanadrzu kilka sprawdzonych żartów!

Wyolbrzymiaj prośby

Zależy ci na czymś i obawiasz się, że osoba, którą o to poprosisz, nie zgodzi się? Warto zastosować wyolbrzymioną prośbę, to znaczy prosić o więcej niż potrzebujemy. Kiedy rozmówca się nie zgodzi, poprośmy o to, czego naprawdę chcemy - najpewniej się zgodzi, skoro jego zdaniem prosimy tylko o niewielką część tego, czego oczekiwaliśmy wcześniej.

Przykład 1.

Ania chce żeby jej koleżanka z pracy Marta pomogła jej w projekcie. Do wykonania jest 15 tabel. Ania jednak pyta Marty, czy jest w stanie przygotować dla niej ich aż 35. Kiedy koleżanka odmawia, Ania proponuje, że może chociaż 15, na co Marta już przystaje.

Warto zapamiętać imiona

W pracy ciągle kogoś poznajemy, szczególnie na początku. Wiele osób się nam przedstawia. W takim przypadku warto zapamiętywać imiona. Kiedy zwracamy się do kogoś bezpośrednio po imieniu, a nie bezosobowo, ta osoba od razu odczuwa nić porozumienia i większą sympatię do nas. Taki prosty gest może naprawdę wiele zmienić.

Przeżuwanie a stres

Jesteś przed trudną rozmową? A może czeka cię rekrutacja? Tuż przed pożuj gumę albo przegryźć coś. Dlaczego? Nikt nie je, kiedy czuje się zagrożony. W związku z tym kiedy przeżuwamy, nasz mózg myśli, że jesteśmy bezpieczni i możemy się zrelaksować. Zwykła guma do żucia może więc nam pomóc walczyć ze stresem.

Kierunek stóp

Chcesz wiedzieć, czy jesteś lubiany w grupie? Spójrz na… stopy. Kiedy podchodzisz do osób, a one nie zmieniają położenia stóp w twoją stronę, tylko obracają się w twoją stronę głową czy tułowiem, najpewniej ich sympatia do ciebie nie jest tak duża, jakbyś tego oczekiwał.

Jak wyciągnąć informacje?

Czujesz, że ktoś nie mówi ci wszystkiego? Chcesz poznać odpowiedź na nurtujące cię pytanie? Zamilcz i patrz rozmówcy prosto w oczy. Taka chwila ciszy i patrzenie bezpośrednio na kogoś może pomóc w zdobyciu potrzebnych informacji.

Jak komuś coś przekazać?

Dostałeś garść ulotek i nie wiesz, co z nimi zrobić? Masz coś czego chcesz się pozbyć? Zapytaj o coś ciekawego - o ulubioną rzecz, hobby, poglądy na jakąś sprawę. Kiedy ktoś o czymś opowiada, nawet nie zwraca uwagi na to, że mu coś przekazujemy i co to jest.

Lustro pełne uśmiechu

Rozmawiasz z wieloma osobami, codziennie w twoim biurze pojawia się wiele osób, z którymi nierzadko negocjujesz? Powieś za sobą lustro! Jeśli widzimy się w odbiciu, najczęściej uśmiechamy się, jesteśmy bardziej skłonni do ustępstw. Nie lubimy patrzeć na swoje zdenerwowane odbicie.

Pierwszy i ostatni najlepiej zapamiętany

Chcesz zapaść w czyjąś pamięć? Czekasz w kolejce na rozmowie kwalifikacyjnej? Postaraj się, by wejść jako pierwsza lub ostatnia osoba. Dlaczego? To właśnie te osoby są najlepiej zapamiętywane. Jeśli więc ci na czymś zależy - albo przyjdź odpowiednio wcześniej, albo przepuść wszystkich przed tobą.