Poradnik Pracownika

Zwrot rozpakowanego towaru - czy można oddać towar po otwarciu pudełka?

Czy możliwy jest zwrot rozpakowanego towaru do sklepu? Czy i kiedy otwarcie pudełka, rozcięcie opakowania uniemożliwia zwrot? Jak to wygląda w sklepach internetowych, a jak w stacjonarnych?

Zwrot rozpakowanego towaru do sklepu internetowego

Klienci sklepów internetowych mogą łatwo zwrócić towar. Mają prawo zrezygnować z umowy w terminie 14 dni od otrzymania przesyłki. Nie muszą się nawet tłumaczyć, podawać przyczyny. Powinni towar odesłać, a sklep zwróci im pieniądze.

To prawo do odstąpienia od umowy i łatwego zwrotu towaru mają osoby, które zrobiły zakupy jako konsumenci. Muszą to być więc zakupy “nie na firmę”, zrobione przez osoby fizyczne.

W niektórych przypadkach rozpakowanie towaru uniemożliwia taki swobodny zwrot. Piszemy o tym w dalszej części.

Rzeczy w zapieczętowanym opakowaniu

Niektórych rzeczy ze sklepu internetowego po rozpakowaniu nie można zwrócić. Dotyczy to takich rzeczy w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu nie można zwrócić ze względu na:

  • ochronę zdrowia (np. niektóre artykuły spożywcze), lub

  • ze względów higienicznych (np. szczoteczka do zębów).

Jeśli opakowanie zostało otwarte - zwrot rozpakowanego towaru nie jest możliwy.. Jeśli opakowania nie otworzono - można je zwrócić.

Inne rzeczy w zapieczętowanym opakowaniu można otworzyć. Nie spowoduje to utraty prawa do zwrotu towaru.

Przykład 1.

Klient kupił w sklepie internetowym zabawkę dla dziecka. Jest ona zapakowana w plastikowe opakowanie, które trzeba rozciąć. Wyjęcie zabawki z takiego opakowania oznacza zniszczenie opakowania. Sklep internetowy nie może z tego powodu odmówić przyjęcia zwrotu towaru. Nie można twierdzić, że otwarcie opakowania takiej zabawki uniemożliwia zwrot rozpakowanego towaru ze względu na ochronę zdrowia lub względy higieniczne. A tylko wtedy mógłby odmówić przyjęcia zwrotu.

Płyty z filmami, muzyką, grami - zwrot do sklepu internetowego

Nie można też oddać do sklepu internetowego płyt i innych nośników z filmami, muzyką, grami, programami komputerowymi - jeśli je rozpakowano. Ma to zapobiec np. kopiowaniu płyt i odsyłaniu do sklepu oryginału, oddawaniu filmów po ich obejrzeniu.

Jeśli opakowanie nie zostało otwarte - można je zwrócić. Chodzi tu oczywiście o opakowanie samej płyty lub innego nośnika. Pudełko “zewnętrzne”, na potrzeby wysyłki, można bez przeszkód otworzyć.

Co jeśli po rozpakowaniu okaże się, że płyta jest wadliwa? Można reklamować wadliwy towar. Rozpakowanie towaru nie powoduje, że klient traci prawa z rękojmi za wady.

Przykład 2.

Klient kupił w sklepie internetowym płytę z programem komputerowym. Po jej otrzymaniu nie rozpakował płyty, nie zdjął z niej folii. Klient kupił płytę prywatnie, a nie na firmę. Może więc zrezygnować z zakupów i odstąpić od umowy. Gdyby płytę rozpakował, to nie mógłby od umowy odstąpić. Również gdyby kupił płytę nie prywatnie, tylko na firmę, to nie mógłby z zakupu zrezygnować.

Regulamin sklepu internetowego - nie zawsze prawidłowy

Niektóre sklepy internetowe próbują utrudniać klientom zwrot rozpakowanego towaru. Jak? Wpisują do regulaminów sklepów internetowych, że zwrot jest możliwy tylko wtedy, gdy towar jest w oryginalnym, nierozpakowanym opakowaniu. Co wtedy?

Warto wiedzieć, że prawo do zwrotu towaru do sklepu internetowego wynika z obowiązujących przepisów. Właściciele sklepów nie mogą tego prawa ograniczyć. Wpisywanie do regulaminów sklepów internetowych, że można zwrócić tylko towar, który nie został rozpakowany, to łamanie prawa. Taki zapis w regulaminie jest nieskuteczny wobec konsumentów. Konsumenci i tak mogą rozpakowany towar zwrócić. Właściciel sklepu naraża się natomiast na kary. Taki zapis w regulaminie to tzw. niedozwolona klauzula umowna. Prowadzący sklepy internetowe nie mogą jej stosować wobec konsumentów.

Przykład 3.

W regulaminie sklepu internetowego zapisano, że jeśli konsument odstąpi od umowy, to zwrot jest możliwy tylko, jeśli towar znajduje się w oryginalnym opakowaniu (zafoliowany). Klient rozpakował towar z oryginalnego opakowania, zdjął z niego folię. Sprzedawca musi taki zwrot rozpakowanego towaru przyjąć. Wystarczy, że klient w terminie 14 dni odstąpił od umowy. Sprzedawca nie może się zasłaniać regulaminem. Postanowienie w regulaminie jest nieskuteczne. Klient nie ma obowiązku przestrzegać tego postanowienia.

Zwrot rozpakowanego towaru do sklepu stacjonarnego

Klienci sklepów stacjonarnych tak łatwo ze zwrotami nie mają. Nie ma przepisów, na które by się mogli powołać, gdyby z zakupów się rozmyślili i chcieli towar zwrócić. To od sklepu zależy, czy zwroty przyjmie, czy nie.

Coraz więcej sklepów stacjonarnych pozwala klientom zwrócić towar. Wpisują taką możliwość do swoich regulaminów, wywieszają informację np. przy kasach. W takim przypadku klient może towar zwrócić. Przyjęcie towaru nie zależy wtedy od dobrej woli sprzedawcy. Klient może się powołać na to, że robiąc zakupy zawarł ze sprzedawca umowę. Jednym z postanowień tej umowy było prawo zwrotu towaru. Nie ma znaczenia to, że taka umowa nie jest na piśmie.

Sklepy stacjonarne, które umożliwiają zwrot towaru, ustalają zasady tego zwrotu. Wpisują w regulaminach np. w jakim terminie można z tego prawa skorzystać. Mogą pewne towary wyłączyć z możliwości zwrotu. Mogą też wpisać, że zwrot rozpakowanego towaru nie zostanie przyjęty. jest możliwy tylko w przypadku towaru w oryginalnym, nienaruszonym opakowaniem. Trzeba więc sprawdzić w konkretnym sklepie, jakie zasady w nim obowiązują.

Przykład 4.

Sklep stacjonarny pozwala na zwrot towaru bez podania przyczyny. Warunkiem zapisanym w regulaminie  jest to, żeby towar był w oryginalnym, nienaruszonym opakowaniu. Sklep stacjonarny nie ma w tym przypadku obowiązku przyjęcia zwrotu towaru, który nie ma oryginalnego pudełka lub uszkodzone opakowanie. Sklep nie narusza tym praw konsumentów, bo mógłby w ogóle nie przyjmować zwrotów (oprócz sytuacji, gdy towar ma wady). Jeśli klient np. rozciął opakowanie, żeby wyjąć towar, to sklep stacjonarny może odmówić przyjęcia zwrotu. Inaczej wyglądałaby sytuacja, gdyby zakupy zrobiono w sklepie internetowym. Sklep internetowy musiałby przyjąć zwrot rozpakowanego towaru, jeśli zakup był zrobiony prywatnie, nie na firmę. Wyjątki, kiedy zwrotu mógłby nie przyjąć, są nieliczne.

Zwrot rozpakowanego towaru z powodu wykrytych wad

Rozpakowanie towaru może w niektórych przypadkach uniemożliwić jego zwrot. Co jeśli po rozpakowaniu okaże się, że towar ma wady? Wtedy rozpakowanie towaru nie ma znaczenia. Można złożyć reklamację i skorzystać z praw z rękojmi za wady. W żadnym razie sprzedawca nie może twierdzić, że rozpakowanie towaru uniemożliwia konsumentowi złożenie reklamacji. Byłoby to zresztą nielogiczne, bo jak inaczej konsument miałby sprawdzić, czy towar nie ma wad?