Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Czy warto dzielić się wiedzą i zostać mentorem?

Lubimy zdobywać nowe informacje, szczególnie kiedy są na wyciągnięcie naszej ręki. Zbyt ukryte zniechęcają, sprawiają, że rezygnujemy z poszerzania wiedzy. Nieprzychylnym okiem zdarza nam się również spojrzeć na osobę, która posiadaną wiedzą dzielić się nie chce. Czy mamy rację? Dlaczego ktoś decyduje się tego nie robić? Co nim kieruje? W końcu, czy warto dzielić się wiedzą? Przybliżymy tę kwestię w naszym artykule!

Zdobywamy wiedzę i co dalej?

Tak jak już wspominamy, lubimy zdobywać wiedzę. W czasach, gdy tak istotny jest rozwój, chcemy w niego inwestować. Jeśli nam na nim zależy, robimy wszystko, by być jak najlepszymi w swojej dziedzinie i wiedzieć jak najwięcej. Korzystamy ze szkoleń, kursów, analizujemy, wyciągamy wnioski. Czujemy się ekspertami, ale trudno podzielić się nam zdobytą wiedzą. Dlaczego tak się dzieje?

Dlaczego ukrywamy wiedzę przed innymi?

Przede wszystkim zdajemy sobie sprawę z tego, jak dużą mamy konkurencję, przez co wydaje nam się, że musimy być jak najlepsi. Kiedy więc zdobędziemy dużo nowych, ciekawych informacji, wolimy je wykorzystać we własnych celach, pokazując, że jesteśmy najlepsi. Zdarza się, że nawet jeśli nie odczuwamy potrzeby rywalizacji, trafiamy do środowiska, w którym wyścig szczurów jest codziennością. Wtedy, niezależnie od tego, jak się z tym czujemy, zatajamy to, ile wiemy i potrafimy. Mamy bowiem świadomość tego, że sami nie otrzymamy bezinteresownie pomocy, a inni tylko czekają, żeby wyprzedzić współpracowników, tym samym wszystkie chwyty są dla nich dozwolone.

W naukę inwestujemy również dużo czasu i pieniędzy. Chodzimy na szkolenia, kursy, kupujemy książki, a ktoś po prostu przychodzi i chce wiedzieć od nas wszystko. Może pojawić się wtedy wewnętrzna blokada, bo przecież ta osoba też mogła zainwestować w to swoje zasoby, a nie oczekiwać, że to my będziemy źródłem wszelkiej wiedzy. Z jednej więc strony chcemy pomóc, z drugiej zastanawiamy się, czy rzeczywiście ktoś nie chce po prostu pójść na skróty, a my mamy być jego drogowskazem.

Poza tym możemy mieć obawy, że ktoś lepiej od nas wykorzysta posiadaną wiedzę, którą w końcu my posiedliśmy jako pierwsi. Poświęcimy się jej zdobywaniu, a koniec końców okaże się, że ktoś na tej podstawie osiągnie sukces. Być może czegoś nie zrozumieliśmy, nie widzimy pewnych zależności, które zauważy ta osoba? Oczywiście również w pewien sposób wiąże się to z konkurencją, o której już wspominaliśmy. Mamy poczucie, że my się namęczymy, a ktoś zbierze wszystkie nagrody.

Jest jeszcze jedna istotna kwestia, dla której dzielenie się wiedzą może być dla nas kłopotliwe. Zwyczajnie obawiamy się oceny. Być może nasza wiedza wcale nie jest ekspercka i ktoś oceni nas negatywnie? Być może okaże się, że tak naprawdę wiemy niewiele? Cieszymy się z nowych umiejętności i doświadczeń, a ktoś ściągnie nas boleśnie na ziemię, mówiąc, że to oczywistości i to niemożliwe, że dowiedzieliśmy się o nich dopiero teraz.

Jednak czy zdobytą wiedzę warto schować do szuflady i wyciągać tylko wówczas, kiedy może przynieść nam korzyści?

Czy warto dzielić się wiedzą?

Na pytanie o to, czy warto dzielić się wiedzą, odpowiedź jest jedna: jak najbardziej. Owszem, ktoś może wykorzystać nasze dobre chęci do próby wygrania w wyścigu szczurów, jednak w większości przypadków dzielenie się wiedzą ma same zalety, które mogą zbudować nasz sukces. Warto uświadomić sobie pewne kwestie, dzięki którym przestaniemy się obawiać tego, jak nasza wiedza może zostać wykorzystana przez innych negatywnie, a skupmy się na pozytywach – dla nas i naszych odbiorców.

Dzięki temu, że zaczniemy dzielić się swoją wiedzą z większą grupą ludzi, możemy zyskać w ich oczach wizerunek eksperta. Jest to często jednoznaczne z większym zaufaniem do nas i naszych usług. Może to się więc przyczynić do naszego sukcesu, zbudowania grupy odbiorców, którzy będą nas cenić i chcieć z nami współpracować. Szczególnie istotne jest to dla osób, które prowadzą własną działalność i muszą do siebie przekonać potencjalnych klientów.

Poza tym jeśli podzielimy się wiedzą ze współpracownikami, możemy wykonać pewne projekty czy zadania szybciej i sprawniej. Takie wyniki z pewnością zauważą przełożeni, co może być jednym z kroków do naszego awansu. Okazujemy się bowiem pomocni, z większą wiedzą niż inni, możemy więc wydawać się idealną osobą do zarządzania zespołem. Pomagając grupie, pomagamy także sobie. W końcu zależy nam na tym, aby zadania, które wykonujemy, miały jak największą wartość.

Jeśli my dzielimy się naszą wiedzą, często też uzyskujemy feedback od innych, którzy chcą się nam w jakiś sposób odwdzięczyć. To doskonała droga do dalszego rozwoju. Stała wymiana informacji z pewnością zadziała pozytywnie na nasze wyniki.

Pomagając naszym współpracownikom, zapewniamy także znacznie lepszą atmosferę w miejscu pracy. Wiedzą bowiem oni, że nie kryjemy się po kątach z informacjami, które mogą ułatwić pracę wszystkich, tylko po to, żeby osiągnąć jak najwięcej. To zbliża i sprawia, że wszystkim lepiej pracuje się w takim zespole.

Kiedy zastanawiamy się, czy warto dzielić się wiedzą, pomyślmy o tym w inny sposób – przede wszystkim nie jesteśmy jedną osobą, która tę wiedzę posiada i ją wykorzystuje. Dlatego też nie wyjawiamy wielkiej tajemnicy. Przekazujemy po prostu dalej pewne informacje. Poza tym każda osoba może wykorzystać zdobytą wiedzą na inny sposób, nie musimy więc obawiać się, że ktoś nas w czymś wyprzedzi. W takiej sytuacji możemy więcej zyskać niż stracić.