Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Feedback - jak ważny jest dla pracownika?

Wykonujemy swoje obowiązki i nikt nie ma do nich żadnych uwag. Nie wiemy właściwie, czy robimy wszystko dobrze, czy źle, ale z reguły, skoro nikt nic nie mówi, zakładamy, że wszystko jest w porządku. Pewnego dnia jednak zostajemy zaproszeni na rozmowę z przełożonym. Otrzymujemy na niej długą listę obowiązków, które wykonujemy źle, nieodpowiednio. W jednym momencie krytykowani jesteśmy za działania podejmowane tak dawno, że nawet o nich nie pamiętamy. Jaka może być reakcja na taką sytuację? Oczywiście złość, poczucie niesprawiedliwości, smutek, zniechęcenie, brak motywacji. Nic więc dziwnego w tym, że feedback jest tak ważny dla każdego pracownika. Jak powinien wyglądać i kiedy jest naprawdę skuteczny?

Czym jest feedback?

Feedback to informacja zwrotna, którą otrzymujemy od przełożonego. Ocenia on naszą pracę, zaznacza, co powinniśmy naprawić, w którym kierunku się rozwijać, co robimy dobrze, jakie są nasze mocne i słabe strony.

Co daje nam feedback?

Dzięki informacji zwrotnej nie czujemy się zawieszeni w próżni. Wiemy, czy pracujemy dobrze, czy jednak robimy coś nie tak. Na bieżąco dowiadujemy się, co warto poprawić. Otrzymujemy podpowiedzi co do tego, w którym kierunku powinniśmy się rozwijać. Mamy możliwość przedyskutowania pewnych kwestii z przełożonym, otrzymanie cennych rad.

Jak odbierany jest brak feedbacku?

Wielu z nas boi się oceny swojej pracy, stresuje się tym. Boimy się, że coś robimy nie tak, że dowiemy się, że nie potrafimy wykonywać swojej pracy, żyjemy w jakiejś iluzji. Nie warto jednak aż tak się denerwować. Przełożeni zazwyczaj przekazują nam nie tylko złe informacje. Ocena jest całościowa i z pewnością dowiemy się też, co robimy dobrze. Poza tym bez takiej informacji stalibyśmy w miejscu, wykonywali pracę z błędami, czego z pewnością nie chcemy. W związku z tym wielu pracowników ceni sobie feedback i oczekuje go od przełożonych. Co się jednak dzieje, kiedy informacji zwrotnej nie ma?

Stresujemy się o wiele bardziej, niż  przypadku negatywnej oceny. Nie wiemy, czy milczenie nie oznacza, że jest bardzo źle. Może być również przeciwnie - nie ma informacji, zakładamy więc, że wszystko robimy dobrze. Popełniamy więc ciągle te same błędy, ale tego nie wiemy.

Możemy również uznać, że nasza praca nie jest ważna, że nasze stanowisko jest, “bo jest”. Równie dobrze mogłoby go nie być. Obawiamy się więc, że w pewnym momencie pracodawca po prostu nas zwolni.

Skoro feedback nie jest obecny, tracimy również motywację do pracy, nie potrafimy się zaangażować, po co to robić, skoro najpewniej nikogo to nie obchodzi? Mamy problemy ze skupieniem, jesteśmy zestresowani, a jakość naszej pracy spada.

Feedback - jak powinien wyglądać?

Jak powinien wyglądać feedback, aby był uznany za skuteczny? Co sprawia, że czujemy potrzebę dostawania informacji zwrotnych i że naprawdę nam ona pomaga? Jak powinien zachować się przełożony, by ocena miała sens?

Przede wszystkim pracownicy chcą, aby przełożony przekazał im informację zwrotną nie tylko dlatego, by ich pogrążyć, pokazać, że tak naprawdę nic nie potrafią. Poziom naszej pracy wpływa bowiem na działanie całej firmy. W związku z tym chcemy, aby przełożony był zatroskany tym, co się dzieje i zainteresowany naszymi działaniami. Tylko wtedy odbiór informacji zwrotnej jest prawidłowy, nie rodzi gniewu i frustracji.

Bardzo ważne jest to, aby feedback był przekazywany na bieżąco. Wyobraźmy sobie, że otrzymujemy informację zwrotną na temat działania sprzed dwóch miesięcy. Najpewniej nie pamiętamy nawet, jak je wykonaliśmy, co robiliśmy i choć wskazano nam uwagi, nie jesteśmy w stanie sobie przypomnieć, jak wykonaliśmy coś, co ocenione zostało np. bardzo dobrze. Zdecydowanie bardziej cenimy sobie ocenę naszej pracy aktualnej. Wykonaliśmy zadanie, wtedy powinniśmy zostać ocenieni. Im dalej zadanie odsunięte jest w czasie, tym mniej pamiętamy, a feedback często okazać się może bezcelowy.

Poza tym oczekujemy rozmowy, a nie w przelocie przekazanej informacji, bez możliwości dopytania o coś, dyskusji, porad. Warto wyznaczyć sobie na to chwilę czasu. Coś przekazanego bez zatrzymania się, traci ważność w naszych oczach.

Czasami zostajemy osądzeni niesprawiedliwe. Wszystko przez to, że przełożony przedstawia swoją opinię tak, jakby była faktem. Wystarczy podkreślić, że ta ocena jest wynikiem subiektywnego odczucia, wtedy odbierana jest zupełnie inaczej.

Trudno mówić o dobrym feedbacku, kiedy wypominane jest nam coś, na co zupełnie nie mamy wpływu. To tak, jakby ktoś powiedział, że nie jest z nas zadowolony, bo pada deszcz. Oczekujemy, że feedback będzie obejmował to, na co naprawdę mamy wpływ i co możemy zmienić czy dopracować.

Czy feedback powinien stresować?

Jak już wspominaliśmy, wielu z nas stresuje się oceną i wręcz się jej boi. Pamiętajmy jednak, że feedback jest naprawdę ważny dla jakości naszej pracy i naszego rozwoju. To nie tylko wskazanie błędów, lecz także powiedzenie: robisz to świetnie, powinieneś więc ćwiczyć, to jest to, co wychodzi ci najlepiej!

Feedback więc nie powinien nas stresować, powinniśmy traktować go jak naszą szansę na uzyskanie niezbędnych informacji od przełożonych. Szczególnie jeśli przekazywany jest w odpowiedni sposób, z pewnością przyniesie więcej dobrego, niż złego.