Poradnik Pracownika

Jak polubić poniedziałki w pracy? - proste rozwiązania

Nie lubię poniedziałku - takim zdaniem wielu z nas zaczyna lub kończy tydzień. Poniedziałki są demonizowane, uważane za dzień, w którym trzeba wrócić do swoich obowiązków, rozpocząć pracę, co nie zawsze jest łatwe po weekendzie. Mogłoby się wydawać, że po wolnych dniach powinniśmy czuć się pełni energii, jednak nierzadko sami to sobie utrudniamy. W związku z tym rozpoczynamy tydzień od narzekania, co nie rokuje dobrze na dalszą jego część. Jak polubić poniedziałki w pracy? Czy jest to możliwe? Czy można skończyć z marudzeniem? W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Nie lubimy poniedziałków

Dla wielu z nas tydzień pracy rozpoczyna się w poniedziałek. W związku z tym patrzymy na ten dzień ze zgrozą. Wiemy, że rozleniwieni po weekendzie będziemy musieli naprawdę się skupić, by wykonać wszystkie powierzone nam zadania. Poniedziałki bywają trudne nie tylko ze względu na rozleniwienie. Zdarza się także, że nie udaje nam się zupełnie odpocząć w weekend, w związku z czym ten dzień tygodnia wydaje nam się nie do przejścia. Niewielu z nas lubi poniedziałki i z pełnią energii zjawia się rano w pracy.

Poniedziałki bywają również trudne, kiedy nie jesteśmy pewni, czy znajdujemy się w odpowiednim miejscu, nie lubimy swojej pracy, zmuszamy się do niej, nie potrafimy zobaczyć w niej plusów. Niełatwy początek tygodnia może być motorem do zmian.

Stres i zdenerwowanie przed zbliżającym się poniedziałkiem odczuwamy nierzadko już w niedzielny wieczór. Ten stan ma swoją nazwę - Sunday Night Blues - i oznacza niepokój związany z tym, że za kilka godzin wrócimy do swoich obowiązków.

Jak polubić poniedziałki?

Takie zniechęcenie pojawiające się co tydzień, może być dla nas trudne i męczące. Nic dziwnego, że wiele dalibyśmy, by pozbyć się tej niechęci. Jak polubić poniedziałki w pracy? Czy rozpoczęcie tygodnia z energią i pozytywnym nastawieniem jest możliwe? Jak najbardziej!

Choć nierzadko wydaje nam się, że tak już po prostu musi być i poniedziałek z zasady powinien być niełatwy, to nieprawda. Wystarczy kilka prostych kroków by to zmienić i cieszyć się pierwszym dniem pracy po weekendzie.

  1. Odpocznij w weekend
    Często nie lubimy poniedziałków, ponieważ nie potrafimy odpocząć w weekend. Myślimy o pracy, stresujemy się przyszłym tygodniem, nie wyłączamy służbowego telefonu i ciągle monitorujemy maile. Nie potrafimy się oderwać, by naładować baterie. Aby efektywnie pracować w ciągu tygodnia, musimy jednak znaleźć czas na relaks i przestać myśleć o pracy. Wtedy możemy naprawdę się zrelaksować i nabrać energii. Jeśli spędzimy dobrze weekend, odpoczniemy, pozwolimy sobie na rozrywkę i robienie tych rzeczy, które sprawiają nam największą przyjemność, poniedziałek w pracy wcale nie będzie taki straszny. Więc jak polubić poniedziałki? Odpocząć w czasie weekendu. Wyjść z domu, spotkać się z najbliższymi, spędzić czas z rodziną, być aktywnym bądź leniwym. Niemyślenie o pracy dla wielu z nas jest niełatwe, jednak gdy nauczymy się tego, z pewnością przyniesie to korzyści dla naszej koncentracji i produktywności!

  2. Zacznij dobrze dzień
    Choć po weekendzie nie jest to łatwe, postaraj się w poniedziałek wstać wcześniej niż zwykle. Celebruj poranek, miej czas na aktywności, które wprowadzą cię w dobry nastrój. Zjedz pyszne śniadanie, w spokoju napij się kawy (lub innego ulubionego napoju), przeczytaj gazetę czy rozdział książki, posiedź chwilę w ogrodzie czy na balkonie, poćwicz. Dzięki temu będziesz w znacznie lepszym nastroju, z większą dawką energii i pojawisz się w biurze pełen motywacji.

  3. Zrób więcej w piątek
    Trudno pracować w pełni produktywnie w piątki. W miejscu pracy zazwyczaj czuje się już oddech weekendu na plecach, wszyscy są już rozleniwieni i czekają na to, by rozpocząć wolne. W związku z tym zdarza się, że przerzucamy wiele zadań na poniedziałek, a jeśli jest to trudny dla nas dzień, nie warto tego robić. Choć nie będzie to łatwe, naprawdę warto zrobić więcej w piątek, aby w poniedziałek nie czekał na nas nawał obowiązków.

  4. Napij się dobrej kawy
    Jak polubić poniedziałki w pracy? Nie tylko spokojnie spędzić poranek w domu, lecz także w biurze czy innym miejscu, w którym wykonujemy swoje obowiązki. Przyjdźmy chwilę wcześniej, napijmy się dobrej kawy, porozmawiajmy chwilę z innymi pracownikami, pozwólmy sobie na spokojne rozpoczęcie pracy.

  5. Przygotuj proste zadania
    Jak już wspominaliśmy warto zrobić w piątek więcej, by poniedziałek był mniej męczący. Warto również zaplanować już w piątek poniedziałkowe zadania i postarać się, by nie były wymagające. Jeśli wiemy, że po weekendzie trudniej nam wbić się w rytm, po prostu zacznijmy od czegoś nieskomplikowanego, co sprawia nam przyjemność. Trudniejsze zadania można przełożyć na wtorek, jeśli to możliwe.

  6. Odetnij się od marudzenia
    Tym, co może sprawić, że nasze poniedziałki będą trudniejsze, są też współpracownicy czy znajomi. Nawet jeśli nie mamy problemu z pierwszym dniem tygodnia, ich marudzenie może nam się udzielić. W związku z tym starajmy się nie czytać, co piszą znajomi w mediach społecznościowych, a jeśli maruszą - wyciszać ich wpisy, jeśli natomiast narzekają osoby w naszym otoczeniu, postarajmy się ich nie słuchać lub zwróćmy im uwagę, że przez ich marudzenie, wszyscy czują się gorzej.

  7. Znajdź pozytywy
    Jeśli zastanawiamy się, jak polubić poniedziałki w pracy, możemy również spróbować znaleźć dobre strony każdej sytuacji, w tym przypadku naszej pracy. Nawet jeżeli jesteśmy przemęczeni, postarajmy się wymienić rzeczy, które sprawiają nam przyjemność, pamiętajmy o celu naszych działań, znajdźmy pozytywne strony tego, że wracamy do pracy. Jeśli nasze zadania nie sprawiają nam przyjemności, może cieszymy się na myśl, że spotkamy się ze współpracownikami? Z pewnością uda nam się znaleźć coś, co sprawi, że poniedziałek stanie się mniej bolesny.

  8. Zaplanuj czas po pracy
    Warto zaplanować sobie ciekawy czas po pracy - zakupy, kino, spotkanie ze znajomymi, a może dobry film i “kanapowanie”. Zróbmy coś, co sprawia nam przyjemność i potraktujmy to jako nagrodę za przetrwanie trudnego dnia. Praca ze świadomością, że po niej czeka nas coś miłego, będzie z pewnością bardziej owocna.

  9. Przełam rutynę
    Być może powodem, dla którego nie lubisz poniedziałków, jest rutyna? Przełam ją. Jeśli jeździsz do pracy codziennie tym samym autobusem, przesiądź się na rower lub wysiądź kilka przystanków wcześniej i zrób sobie spacer. Znajdź inną drogę do pracy i poznaj okolicę. Zamiast kanapki na śniadanie, dzień wcześniej przygotuj swoją ulubioną sałatkę. Zrób coś, co sprawi, że dzień stanie się ciekawszy - to może poprawić twój humor na cały poniedziałek.

  10. Zmień pracę
    Jeśli poniedziałek przyprawia cię o mdłości ze stresu i zdenerwowania, a powrót do pracy wydaje się koszmarem, być może problem nie leży w dniu tygodnia, a w tym, że nie znajdujesz się w odpowiednim miejscu. Taka niechęć, która jest silniejsza od nas i której nie da się pokonać, może być motorem do zmian. Być może tkwimy w miejscu, które sprawia, że czujemy się sfrustrowani, wypaleni, a może chcemy zmienić branżę, bo ta nie spełnia już naszych oczekiwań? Warto dokładnie to przemyśleć i jeśli to nieodpowiednie miejsce pracy tak na nas działa, podjąć kroki, które pomogą nam w zmianie pracy.

Poniedziałki mogą być trudne, ale nie muszą. Zdecydowanie można je polubić, a tydzień rozpoczęty z energią z pewnością będzie bardziej kreatywny i produktywny.  W pracy spędzamy większość naszego czasu, warto więc sprawić, żebyśmy nie czuli, że to czas zmarnowany, niedający radości. Odpoczynek i pozytywne nastawienie nierzadko są kluczem do sukcesu i warto z tego korzystać!