Poradnik Pracownika

Przyjaźń w pracy - czy w ogóle istnieje?

W pracy spędzamy niemal połowę swojego dnia. W związku z tym wielu z nas ceni sobie dobrą, rodzinną wręcz atmosferę, bliskie kontakty ze współpracownikami i poczucie, że wszyscy razem tworzymy firmę. Nic dziwnego, że w związku z tym między pracownikami, którzy często latami siedzą w tym samym pomieszczeniu, rozmawiają ze sobą w przerwach na kawę, rodzi się przyjaźń. Można jednak spotkać się z opinią, że przyjaźń w pracy nie istnieje, zawsze jest podszyta jakimś ukrytym interesem, a współpracownikom nie do końca można ufać, bo to zawsze kończy się źle. Czy taka jest prawda? Czy nie ma mowy o przyjaźni w miejscu pracy? Co może nam dać taka relacja i jakie niesie ze sobą problemy? Przeczytaj niniejszy artykuł, gdzie postaramy się rozjaśnić tę kwestię.

Czy istnieje przyjaźń w pracy?

Na pytanie, czy przyjaźń w pracy w ogóle istnieje, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od człowieka, a to, czy pracujemy w jednej firmie, nie zawsze jest wyznacznikiem tego, jak silna i prawdziwa będzie dana relacja. Wśród pracowników krążą zazwyczaj dwie opinie, z którymi można się spotkać, przy okazji dyskusji na temat przyjaźni w pracy.

Wielu pracowników uważa, że przyjaźń w pracy nie może być szczera. Spędzamy razem dużo czasu, wspólnie rozwiązujemy problemu, po pracy spotykamy się na piwie, mamy wiele wspólnych tematów, nic więc dziwnego, że rodzi się między nami rodzaj więzi. Chcemy mieć dobre kontakty ze współpracownikami, by milej nam się przychodziło do biura i wykonywało swoje obowiązki, a poza tym, kto nie zrozumie naszych problemów tak dobrze, jak ktoś, kto siedzi z nami biurko w biurko i doświadcza tego samego? Jednak często okazuje się, że gdy pojawia się możliwość awansu jednej ze stron lub jeden z przyjaciół postanawia odejść z pracy, takie osoby nie otrzymują od siebie wsparcia. Pojawić się może zazdrość, nawet zawiść, kończą się wspólne tematy do rozmów, ma się dla siebie coraz mniej czasu. Trudno wówczas mówić o tym, że relacja, która miała miejsce, była naprawdę przyjaźnią. Poza tym okazać się może, że bliska nam osoba, której mówimy wszystko, ufamy, w chwili słabości przekazuje wiadomość dalej, rodzą się plotki czy kierownik dowiaduje się o naszym niezadowoleniu z jego metod pracy. Skąd, skoro powiedzieliśmy o tym tylko najbliższemu przyjacielowi w pracy?

Zdarzyć się jednak może, że w pracy poznajemy ludzi, którzy zostają z nami na lata. Okazuje się, że mamy wiele wspólnych zainteresowań, świetnie dogadujemy się również po pracy. Nawet kiedy jeden z pracowników odchodzi z biura, nic się nie zmienia, ponieważ spędzanie wspólnie czasu jest największą przyjemnością. Tak jak już wspominaliśmy, w pracy spędzamy bardzo dużo czasu, w związku z tym często jest to jedno z niewielu miejsc, w którym możemy nawiązać nowe znajomości i korzystamy z tego. Mamy to szczęście, że wokół nas są szczere i prawdziwe osoby, na których można polegać. Wiele tutaj zależy od usposobienia i podchodzenia do takich relacji. Ktoś z góry może założyć, że bardzo lubi swoich współpracowników, ale przyjaciół ma poza pracą i oddziela te sfery swojego życia grubą kreską. Ma oczywiście do tego pełne prawo. Są jednak osoby, które z radością łączą życie zawodowe i prywatne i koniec końców wychodzi im to na dobre.

Jak widać, nie można z pewnością powiedzieć, czy przyjaźń w pracy istnieje, jednak nie warto się zrażać i z góry zakładać, że wszyscy współpracownicy to uśmiechnięci ludzie, którzy nie wahaliby się wbić nam nóż w plecy, gdyby wystąpiła taka konieczność. Jeżeli pojawiamy się w miejscu pracy z takim przeświadczeniem, nic dziwnego w tym, że budowanie relacji nie wychodzi nam najlepiej.