Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Pustki w firmie - jak wykorzystać ten czas?

Zbliża się majówka, inny długi weekend, a może koniec roku? Rozpoczął się sezon urlopowy? A może po prostu panuje grypa i wiele osób choruje? W takich momentach pustki w firmie są niemal oczywistością. Zazwyczaj jednak zdarza się, że ktoś musi pracować i zostać w tym czasie w biurze, w którym nie ma właściwie nikogo. Taki czas można doskonale wykorzystać! Jak to zrobić? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w niniejszym artykule.

Pustki w firmie można doskonale wykorzystać

Zazwyczaj niełatwo jest pracować, gdy wszyscy w tym samym czasie odpoczywają. Sami też najchętniej poświęcilibyśmy czas w pełni na relaks. Jednak w takiej sytuacji jest dużo plusów, które warto poznać, by wiedzieć, jak wykorzystać pustki w firmie.

Nowe techniki i narzędzia

Kiedy zależy nam na efektywnej pracy, pełnym skupieniu i rozwijaniu swoich umiejętności, zazwyczaj bardzo dużo czytamy na temat technik pracy, przydatnych narzędzi itd. Nierzadko jednak na czytaniu się kończy, bo tak naprawdę w natłoku obowiązków nie mamy czasu, by wypróbować nowości i wybrać to, co naprawdę pomoże nam w efektywniejszej pracy.

Kiedy mają miejsce pustki w firmie, możemy wykorzystać ten czas właśnie na testowanie nowych narzędzi, sprawdzanie aplikacji, pomocnych wtyczek. Pracujemy zazwyczaj spokojniej, mamy więcej czasu, w związku z tym jest to doskonała okazja na takie działania. Wiele mówi się o takich technikach jak Pomodoro - zwiększające produktywność, o wtyczkach blokujących - zwiększających koncentrację, o kalendarzach - pomocnych w organizacji pracy czy o programach monitorujących to, jak spędzamy czas w sieci - by mieć pewność, że go nie marnujemy. Jeśli nas to interesuje i uważamy, że możemy poprawić dzięki temu jakość naszej pracy, sprawdźmy to!

Porządki końcoworoczne

Pustki w biurze często robią się przed końcem roku. Wielu z nas decyduje się na urlop między świętami a Nowym Rokiem. Kiedy w biurze zrobi się cicho, warto wykorzystać ten czas na uporządkowanie roku pracy. Zdarza się, że musimy zrobić raporty, prezentacje, analizy itp. Warto zrobić to jeszcze przed końcem roku, by w nowy rok wkroczyć już z nową energią i żadnymi niezalegającymi sprawami.

Końcoworoczne pustki w firmie mogą być również doskonałą okazją do zaplanowania przyszłorocznej pracy i podsumowania mijającego roku - być może chcemy coś zmienić, wprowadzić coś nowego, jakieś działania nam się nie podobają, nie chcemy ich kontynuować lub wręcz przeciwnie - z pewnością pozwoli nam to lepiej rozpocząć kolejny rok pracy i oczyści naszą głowę ze wszystkiego, co przeszkadza nam w pełni efektywnie wykonywać swoje obowiązki.

Cisza i spokój

Nie da się ukryć, że pustki w firmie powodują niesamowitą ciszę, spokój. Na korytarzach nic się nie dzieje, nikogo nie ma w kuchni, w pokojach i działach jest niezwykle spokojnie. Jeśli hałas nie pozwala nam się skupić, a na przykład na co dzień pracujemy w biurze typu open space, pustki to doskonały czas, by zabrać się za zadania wymagające, sprawiające nam trudność. Potrzebują one zazwyczaj dużego skupienia, które znacznie łatwiej osiągnąć w ciszy, kiedy nikt nam nie przeszkadza. Takie momenty nie zdarzają się często, warto więc je wykorzystać i przygotować sobie na ten czas, jeżeli jest to możliwe, duże zadania.

Porządki

Nie zawsze jednak, kiedy w firmie panują pustki, mamy dużo pracy. Często okres ten można poświęcić na to, na co na co dzień po prostu nie mamy czasu, a zadań takich jest na pewno sporo - na biurku mogą zalegać nieuporządkowane dokumenty, w folderach może panować prawdziwy chaos, a kurz na urządzeniach może zaczynać nam już przeszkadzać. Kiedy nie mamy wielu zadań, a w biurze panuje spokój, możemy rozpocząć porządki. Dobrze spożytkujemy ten czas, a bałagan przestanie nas rozpraszać.

Inbox zero

Skrzynka mailowa to zmora niejednego pracownika. Ciągle coś do nas przychodzi, a my nie wiemy, za co się zabrać. W konsekwencji pozostawiamy wiele wiadomości bez odpowiedzi, zapominamy o nich, skrzynka jest zapchana spamem, nie możemy niczego znaleźć.

Czas pustek można więc wykorzystać do wprowadzenia zasady inbox zero do swojej pracy. Luźniejszy czas pracy możemy poświęcić na wyczyszczenie i uporządkowanie naszego maila, stworzenie etykiet i rozpoczęcia bieżącego mierzenia się z wiadomościami.

Zmiana formy pracy

Jeśli wiemy, że podczas pustek w firmie nie będziemy mieli zbyt dużo pracy, odpadną nam wszelkie spotkania, wszystko będziemy mogli wykonać przy komputerze, możemy poprosić pracodawcę o pracę zdalną w tym okresie lub zmianę godzin pracy. Najpewniej przełożony przystanie na to, jeśli będzie wiedział, jak wygląda sytuacja w firmie.

Taka zmiana formy pracy również może być ciekawym doświadczeniem - na przykład jeśli do tej pory nie pracowaliśmy z domu. Dzięki temu dowiemy się, czy ten tryb nam odpowiada.

Nadrabianie informacji

Kiedy w biurze jest cicho i spokojnie, a my tym samym mamy mniej obowiązków i więcej czasu, możemy wykorzystać go na śledzenie stron związanych z branżą, nadrabianie zaległości, poznanie aktualności, zapoznanie się z rynkiem. Na co dzień nie zawsze mamy na to czas, jednak w takiej sytuacji warto pozwolić sobie na poszerzenie swojej wiedzy. Jest to doskonała metoda rozwoju, wpływająca na naszą karierę.