Praca przy biurku i zero aktywności z pewnością nie są dobre dla zdrowia. Nierzadko pracownicy nawet przerwy obiadowe spędzają przy biurku, wstają wtedy, kiedy jest to naprawdę konieczne. W związku z tym po powrocie do domu czują, że wszystko ich boli. Oprócz bólu może pojawić się obrzęk, żylaki, a waga może drastycznie powędrować w górę. Rozwiązaniem tego problemu może stać się gimnastyka w biurze. Nie oznacza to, że każdy szef powinien zapewniać pracownikom siłownię, by w trakcie przerwy mogli zrobić szybkie cardio - wystarczy kilka prostych ćwiczeń i nawyków, by poczuć się lepiej. Jak może wyglądać gimnastyka w biurze? Ruszaj się dla zdrowia!

Zacznij już poza pracą!

W ciągu 8 godzin w pracy naprawdę wielokrotnie można wykonywać pewne ćwiczenia i - jednocześnie pracując - pozostawać w formie. Warto jednak zdrowe nawyki rozpoczynać jeszcze przed wejściem do biura.

  • Wyjdź z domu nieco wcześniej. Wysiądź przystanek przed swoim przystankiem docelowym i przejdź ten kawałek. Zrób mały spacer, rozruszaj się i dotleń przed 8 godzinami spędzonymi za biurkiem. Jeżeli twoja droga do pracy to dwa przystanki, może warto w pogodne dni pokonać ją pieszo?

  • Zmień autobus czy samochód na rower. To doskonały środek transportu, który pozwoli ci zachować formę!

  • Pierwsze kroki, które stawiasz po wejściu do budynku, kierujesz do windy? Spróbuj tym razem skorzystać ze schodów. To dodatkowa porcja ruchu, którego przez kolejnych 8 godzin będzie ci brakowało.

Dyskretna gimnastyka w biurze

Nie każdy chce, by jego gimnastyka w biurze była wystawiona na widok publiczny. Jeżeli chcesz się ruszać, ale widzisz, że nikt inny tego nie robi i nieco się wstydzisz, możesz wykonywać bardziej dyskretne ćwiczenia, dzięki którym będziesz aktywny i niezauważalny.

  • Usiądź prosto, postaw stopy obok siebie, następnie odrywaj pięty od podłogi i utrzymuj stopy przez chwilę na palcach, po czym opuść je i powtórz ćwiczenie. Ćwiczenie sprawdzi się doskonale nie tylko w chwilach przerwy, lecz także kiedy wykonujesz powtarzalne czynności, które nie wymagają dużego skupienia z twojej strony.

  • Co jakiś czas po prostu wyprostuj nogi w kolanach, jeżeli masz taką możliwość. Możesz też unieść je lekko i wykonać tzw. nożyce - lewą nogę unosić nad prawą i odwrotnie.

  • Usiądź prosto, rozszerz nieco przerwę między stopami, po czym kręć nimi kółka - dwoma jednocześnie lub raz jedną, raz drugą.

  • Przeciągnij się! Unieś ręce do góry, złap prawą dłonią lewą dłoń i przechyl się w prawo. Następnie zmień rękę i pochyl się w lewo. Powtórz ćwiczenie kilkakrotnie.

  • Masz do wyboru kilka toalet, ale zawsze idziesz do tej, która jest najbliżej? Zmień to! Im dalej, tym lepiej, będziesz mieć okazję do rozruszania się i aktywności.

  • Jeżeli już masz gdzieś iść - rób to energicznie, szybko. Nie ociągaj się, szans na aktywność masz naprawdę niewiele.

  • Masz sprawę do kogoś z innego działu? Przejdź się do tej osoby, zamiast pisać kolejnego maila.

  • Nie zbieraj góry papierków, które “wyrzucisz przy okazji”. Wstawaj do kosza za każdym razem, kiedy na biurku pojawia się coś do wyrzucenia.

  • Napinaj i rozluźniaj mięśnie - brzuch, pośladki, uda, łydki. Nikt nie zauważy, że twoje ciało cały czas jest aktywne.

  • Ruszaj ramionami - zataczaj nimi kółka, do przodu i do tyłu.

  • Jeżeli masz taką możliwość, w trakcie przerwy wyjdź z budynku i np. przejdź się do pobliskiej restauracji na obiad lub do sklepu. Z pewnością z takiego spaceru wrócisz z nową energią.

Ćwicz w każdej wolnej chwili

Jeżeli przysiady czy skłony wykonywane w biurze nie są niczym dziwnym, wręcz przeciwnie, pracownicy dbają o swoje zdrowie, masz do wyboru mnóstwo opcji, które możesz wykorzystać.

  • Za każdym razem, kiedy wstajesz od biurka, wykonaj jakieś proste rozciągające ćwiczenie. Zrób kilka skłonów, przysiadów czy wykroków. Podnieś ręce i wyciągnij się do góry.

  • Stań za oparciem krzesła, przodem do niego, złap się go, wyprostuj nogę i unieś ją do tyłu i do góry. Powtórz ćwiczenie kilkakrotnie na każdej nodze.

  • Jeżeli wiesz, że czeka cię masa materiałów do kserowania, wykorzystaj również ten czas. Stojąc przy urządzeniu, unieś nogę w taki sposób, aby piętą dotykać pośladka. Powtórz to ćwiczenie kilkakrotnie, zmieniając nogę.

  • Przechyl głowę w prawo, połóż na niej lewą rękę. Staraj się wrócić do wyprostowanej pozycji, jednocześnie tworząc opór ręką. To ćwiczenie pomoże ci rozluźnić kark.

  • Usiądź prosto, złóż ręce tak, jak robi się to w proszącym geście, unieś łokcie na wysokość nadgarstków i przyłóż dłonie do brody. Kolejno, ruszając tylko szyją, cofnij brodę od rąk, by następnie znowu dotknąć rąk brodą. Nie ruszaj rękami!

Gimnastyka w biurze jest naprawdę prosta, a jednocześnie skuteczna. Wystarczy wykorzystywać każdą wolną chwilę, by choć przez chwilę się poruszać. Nie są potrzebne do tego żadne maty czy przyrządy, a większość ćwiczeń można wykonać w tak prosty i dyskretny sposób, że nikt nie zauważy twojej aktywności.

Często nie chodzi tutaj o wstydliwość czy obawę przed reakcją współpracowników na ruch. Zapracowani nierzadko nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak mało się ruszamy i jak duży wpływ może to mieć na nasze zdrowie. Brak ruchu może poczynić szkody w naszym organizmie, a wytłumaczenie: Nie mam czasu na ruch, bo 8 godzin siedzę w biurze, wcale nie jest zgodne z prawdą! Wystarczą chęci i uświadomienie sobie, jak prosta jest gimnastyka w biurze. Warto wprowadzić ją w życie!